F.E.M och Kungsleden Classic 2005

Hejsan,

vi är ett litet (två än så länge :) ...) gäng som har ambitionen att "springa" antingen F.E.M 60 eller Kungsleden Classic i sommar.

Fjällräven har lite (väldigt lite...) info på sin hemsida och jag undrar därför om det finns någon med lite insyn bakom skynket som kanske vill "skvallra"?

Mvh
Niklas

Skor på toppen?

Då så... har Fjällräven lagt ut lite mer info om FEM. (www.fjallraven.se). Kul sträckning av banan som går upp på sydtoppen! Vi siktar nu helt klart på att deltaga... men ingen av de som än så länge är intresserade har någon erfarenhet av bergsmaraton :)

Alltså... Fjällräven skriver att det är mycket viktigt med rätt typ av sor och att vanliga trailrunning etc skor oftast inte duger. Vad skall man alltså ha på fötterna för att både nå toppen och sedan målet (helst helfotad!)?

Mvh
Niklas

Jag skulle rekommendera ett par skor med dubbar i metall. Jag har själv sprungit i VJ Integrator (tror jag de heter), orienteringsskor och Icebug MR2. Icebug känns mer löpvänlig och orienteringsskon mer stryktålig. Svårt val. Testa ut vilka som sitter bäst och känns skönast, ni ska ju onekligen ha på er dem under ganska lång tid.

/Pottan

Nyfiken på Classic delen, dvs, skölpaddedelen :)

Är det jag som är blind, eller har de inte skrivit ut någon anmälningskostnad?

/Tommy

Skor...

Jag sprang F.E.M 30 i somras i ett par Salomon XA Pro. Skorna är lätta och bekväma, men en ganska styv sula som klarar vassa klippor o dy. Jag är väldigt nöjd med skorna. Jag borde dock ha köpt en storlek större, för jag fick väldigt ont i tårna i nedförsbackarna på slutet. Alltså - Tänk på att inte köpa för små skor!

Priset för framgång...

Tackar för skotips! Tar gärna emot fler sådana och mer erfarenheter från denna typ av tävlingar. Jag hittade dessutom en "jämföreslesida" för dyliga skodon när jag skulle leta upp köpställen för Salomon skon. Ni hittar den på http://www.smartson.se/Default.ASP?TestId=1997&WCI=wiTest

När det gäller kostnad för FEM är den 980 SEK per lag. Någon kostnad för Classic har jag inte hittat. Generellt får jag nog säga att informationen på hemsidorna är antingen intresseskapande eller bristfällig... vilket man nu väljer som synsätt. På Classicdelen refereras en hel del till det som gäller FEM (60 och 150)...

mvh
Niklas

Tidigare hade de med reportage, bilder och resultat ifrån tidigare tävlingar, vilket ger en hint om hur det verkligen är att deltaga. Jag kan inte hitta detta på deras nya hemsida, synd. När det gäller skor och om man springer de längre klasserna står jag fast vid att hitta en sko med bra och tight passform samt att metalldubbar är väldigt bra! Orienteringsskor eller liknande är att föredra. Löparskor blir svampiga!!! - och därmed ostadiga. Det är och blir blött!

/Pottan

Isbaggen

pottan; sa:
Tidigare hade de med reportage, bilder och resultat ifrån tidigare tävlingar, vilket ger en hint om hur det verkligen är att deltaga. Jag kan inte hitta detta på deras nya hemsida, synd. När det gäller skor och om man springer de längre klasserna står jag fast vid att hitta en sko med bra och tight passform samt att metalldubbar är väldigt bra! Orienteringsskor eller liknande är att föredra. Löparskor blir svampiga!!! - och därmed ostadiga. Det är och blir blött!

/Pottan

Det blev ett par Ice-Bug MR2 med ståldubb. Har testat dem ett par löppass i snö och terräng, samt på isigt spår... Känns lite "tunna" (dämpningsmässigt) för långpass på hårda joggingspår, men i terräng är de kanon!

Nu skall det bara till ett antal mil under sulorna också, sedan är allt klappat och klart :)

Mvh
Niklas

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tommy125 Fjällräven Kungsleden Classic 2005 Multisport 3
CB Rekordet på Kungsleden Multisport 0
svepacanoe Kajaktiv river race! 1a okt 2005 Multisport 0
Tess-s WIAR 2005 Multisport 0
Püttan Multisport tävlingar 2005 Multisport 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg