Extrem- , limit- och komforttemperatur

Är ute efter en 3-säsongssäck och undrar om någon vet definitionen på extrem-, limit- och komforttemperatur.

För exempelvis Mountain Equipments Dreamcatcher anges temperaturvärden:

EN Extreme: -20 °C
EN Limit: -3 °C
EN Comfort: 2 °C

Jeg tænker, at komforttemperaturen for mænd og kvinder ikke er den samme. Det kan være forklaringen på de tre angivelser.

Gunnar

Vad man kan notera är väl att det skiljer något vansinnigt mellan limit-temp och extremtemp. Med andra ord är det väldigt svårt att förstå var just man själv ligger.

Comfort temperature (T comf)
Anger den temperatur där en kvinna får en behaglig natt utan att frysa.

Limit temperature (T lim)
Motsvarar Comfort temperature för en man.

Extreme temperature (T ext)
Den nedre temperaturgräns där hälsorisk kan uppstå för en kvinna.

Ovanstående hämtat från Haglöfs hemsida. Där står även litet om EN 13537.

/ Bertil

Comfort temperature (T comf): Anger den temperatur där en kvinna får en behaglig natt utan att frysa.

Limit temperature (T lim): Motsvarar Comfort temperature för en man.

Extreme temperature (T ext): Den nedre temperaturgräns där hälsorisk kan uppstå för en kvinna.

Ok, vi har lite olika bud här. Dels de definitioner ovan som Bertil Disman hämtat från Haglöfs hemsida och dels de som står att läsa i dokumentet på Mammuts hemsida (från Mathias Axelssons inlägg):

Comfort Temperature is the range of temperatures at which the user gets full nights sleep. Usually this is defined as an upper and lower limit.

The Lower Limit of Comfort is usually defined as the lowest temperature at which a person has eight hours of sleep without waking.

Extreme Temperature is the lowest temperature at which the sleeping bag protects the user from hypothermia. This is subject to a variety of conditions but is usually defined as six hours of uncomfortable sleep without diminishing the body core temperature to a dangerous level.

Ingenting om kön i den senare definitionen alltså. Någon som kan utreda detta?
[Ändrat av tjonsson 2006-02-11 kl 20:30]

tjonsson; sa:
Comfort temperature (T comf): Anger den temperatur där en kvinna får en behaglig natt utan att frysa.

Limit temperature (T lim): Motsvarar Comfort temperature för en man.

Extreme temperature (T ext): Den nedre temperaturgräns där hälsorisk kan uppstå för en kvinna.

Ok, vi har lite olika bud här. Dels de definitioner ovan som Bertil Disman hämtat från Haglöfs hemsida och dels de som står att läsa i dokumentet på Mammuts hemsida (från Mathias Axelssons inlägg):

Comfort Temperature is the range of temperatures at which the user gets full nights sleep. Usually this is defined as an upper and lower limit.

The Lower Limit of Comfort is usually defined as the lowest temperature at which a person has eight hours of sleep without waking.

Extreme Temperature is the lowest temperature at which the sleeping bag protects the user from hypothermia. This is subject to a variety of conditions but is usually defined as six hours of uncomfortable sleep without diminishing the body core temperature to a dangerous level.

Ingenting om kön i den senare definitionen alltså. Någon som kan utreda detta?
[Ändrat av tjonsson 2006-02-11 kl 20:30]

Jag vet inte riktigt vad du läser detta om EN13537 i mammut rapport. För där jag läser om det, Kap 8.4, står det ordagrannt vad haglöfs har skrivit.

MVH
R

Robwah-9; sa:
Jag vet inte riktigt vad du läser detta om EN13537 i mammut rapport. För där jag läser om det, Kap 8.4, står det ordagrannt vad haglöfs har skrivit.

MVH
R

Det jag refererade till stod i avsnitt 2.3. Men jag ser nu att det bara var "basic definitions" som syftade till att beskriva hur definitions-systemet utvecklats genom åren.

I avsnitt 8.4 står det, mycket riktigt, ordagrant vad som delgets från alla andra källor. Tack för klargörandet!

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg