• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Extrem bank och finanskris väntar

avslutad210712

Gäst
Självklart kommer det en finanskris igen. Och igen. Och igen. OSV.

Frågan är hur stor den/de blir?

Ungefär lika sannolikt som att jag säger "Lika kall och snörik vinter som i år kommer igen". För det gör det alldeles säkert någon gång. Kanske nästa vinter, kanske nästnästa, kanske om tio år men jag säker på att det blir så. Någon gång.

Eller så kanske det blir en vinter som är ännu värre/kallare/snörikare.

Vintervädret kan vi dock inte påverka men ekonomin kan vi påverka genom att det står profeter och säger att det kommer att bli en kris. I ekonomins värld är det så att om ett rykte upprepas nog många gånger av "rätt" personer så blir det en självuppfylld profetia. Tyvärr.
 
Genom världshistorien så finns det ropare, medföljare, lata, lätt arbetande, arbetande, upptäckare, historieberättare och nydanare. Ekonomerna som är en relativt ny företeelse, men fanns redan i det gamla Messopotanien, är ängsligast när det börjar bli fel i penningvandringen.

Bönder är det när det inte regnar.

Ekonomiska kriser kommer och går. Men vädret växlar mer och inga styrmedel har vi. Politikerna drar fördel av fluktationerna. Men blåser och regnar det så kan man bli både blöt och kall.

På den kommande lågkonjukturen kommer somliga att bli ruinerade, få bo i tält ofrivilligt, medan andra kommer att göra sig en rejäl hacka.

Vi som kommer ihåg när Apple var nästan ute för räkning, vet att saker och ting ändrar sig. Vi hade ju en minister som tog tämligen fel om internet. Uppenbart har vissa säkerhetstjänster gjort det med.

Nya ropare kommer med gamla sanningar. När Mayakalendern började om, skulle ju jorden gå under och en dag kommer den att göra det oxså. Men förhoppningsvis inte i morgon.

Låt roparna ropa, de ängsliga stoppa i ladorna. En av mina amerikanska vänner har ett hus som är ett fort, de har vatten för två år i underjordiska tankar, deras nu 30 år gamla konserver börjar rosta skrev han till mig. Jag som ätit lappkojs ur konservburkar som nästan råttorna kunde gå in i, för det var den enda maten vi hade, just där och då.

Just nu är Google det största bolaget i världen och det flyttar bara nollor och ettor. Någon som vet hur man verkligen kontaktar dem som bestämmer där?

go tur
 
Varför är det alltid ängsliga nyliberaler som är så rädda för inflation? Är det för att de inte står ut med tanken att de pengar som de (eller deras rika hjältar) har samlat på hög ska bli mindre värda?

Inflation är bra. Om något så har vi alldeles för lite av det, Riksbanken missar ständigt sitt mål på 2% per år.