Extra paddel, hur viktigt?

Jag skulle vilja göra en jämförelse med säkerhetsbälte vid bilåkande.
Hur troligt är det egentligen att vi krockar och verkligen behöver bältet?

Jag vet, jämförelsen haltar lite. Men ändå.
Bättre att ha men inte behöva än att behöva men inte ha.

Sedan finns för mig en annan aspekt.
Variation.
Att ha en annan typ av paddel att variera med, variation skapar förutsättning för att minska ev belastningsskador.
 
Ja självklart. Räcker att du tappar din vanliga så sitter du som en kastrerad hankatt och tittar på hur den andra flyter bort.
 
En intressant jämförelse skulle kunna göras:

Hur stor andel av hela landets paddlare använder extrapaddel under de omständigheter som trådskaparen anger?

Och

Hur stor andel av svaren som ger råd i frågan på det här forumet förordar extrapaddel.
 
Jag ser ingen poäng med att ha med en extrapaddel för den lilla riskprocenten att man kommer ha nytta av extrapaddeln, är för mej minimal.

Man testar ju paddeln ett antal timmar på hemmaplan först innan man ger sej iväg på långtur, för att upptäcka fabrikationsfel.

Att man som en normalt funtad vuxen man råkar trampa på sin paddel så att den går sönder???
Det är för mej helt obegripligt.

En fångstlina kopplad ifrån kapell/flytväst till paddeln utgår jag ifrån att alla har och att den normala rutinen när man kliver iland är att paddeln alltid läggs i sittbrunnen.
Det finns ingen anledning att förvara paddeln någon annanstans när man är iland.

Jag har en svindyr kevlar/kolfiberpaddel och med det priset så ser man till att vara rädd om paddeln och inte misshandla den mot stenar etc när man paddlar och jag tror inte att någon är så stark i armarna så att det är möjligt att bryta av en paddel av ett paddeltag.

Man kan säkra upp sej mot allt men det får ju finnas någon gräns.
 
Precis. Är man ute på friluftsäventyr ska man se till att inte vricka foten, trampa på paddeln eller tappa bort den, elda upp tältet mha köket, ramla i en jokk, skära sig i tummen el gå vilse.

Edit: En sak till, ingen expert på paddlar, men .... Det finns väldigt lätta & känsliga saker som troligtvis kan gå sönder om man inte är försiktig. Sen ganska robusta och lite tyngre som man kan använda och putta på med när man går iland. Input till riskanalysen.
 
Senast ändrad:
Jag ser ingen poäng med att ha med en extrapaddel för den lilla riskprocenten att man kommer ha nytta av extrapaddeln, är för mej minimal.

Man testar ju paddeln ett antal timmar på hemmaplan först innan man ger sej iväg på långtur, för att upptäcka fabrikationsfel.

Att man som en normalt funtad vuxen man råkar trampa på sin paddel så att den går sönder???
Det är för mej helt obegripligt.

En fångstlina kopplad ifrån kapell/flytväst till paddeln utgår jag ifrån att alla har och att den normala rutinen när man kliver iland är att paddeln alltid läggs i sittbrunnen.
Det finns ingen anledning att förvara paddeln någon annanstans när man är iland.

Jag har en svindyr kevlar/kolfiberpaddel och med det priset så ser man till att vara rädd om paddeln och inte misshandla den mot stenar etc när man paddlar och jag tror inte att någon är så stark i armarna så att det är möjligt att bryta av en paddel av ett paddeltag.

Man kan säkra upp sej mot allt men det får ju finnas någon gräns.

Jag har lina mellan kajak och paddel men inte något i flytvästen. Hoppas hålla tag i antingen kajak eller paddel då jag plurrar och då finns det jag inte håller i, i andra änden av linan.

Sen finns det dom inte alls vill ha linor av rädsla att trasla in sig och fastna och dessutom vill ha kniv på flytvästen eller kajaken.

Det finns också de som ha linor för att knna kliva upp i kajaken.

Var och en får välja hur man vill säkra upp sig mot oförutsägbara händleser.

/Patrik.
 
Man få jo skilja mellan reservpaddel och extrapaddel.
Reservpaddel har man endast för att ersätta sin vanliga paddel i fall av haveri eller förlust. Och är man snål, då kan det jo kännas surt att lägga pengar på något man ändå inte vill använda.
Extrapaddel har man för att utöka variationen i sin paddling. Olika paddeltyper har olika förr och nackdelar. Har jag flera paddel, kan jag mitigera dessa nackdelar och har dessutom en redundans ifall en paddel fallerar. Jag har en hyffsat snabb kajak och paddlar oftast med vingpaddel. Men jag har en delbar grönlandspaddel med ifall jag vill paddla lite lugnare, är trött eller det är redig motvindspaddling. Speciellt när man paddlar långt tycker jag att det är trevligt med olika paddel som belastar kroppen på olika sätt.
Ang. frågan om paddlar går sönder. Det gör de. Klassiker är jo att de knäcks vid misslyckad roll, felaktig flottörsräddning eller att man paddlar bland klippor och fastnar i en skreva/spricka.

TS refererar till en Green line T-ray paddel, men jag hittar inget om det, men antagligen menas det en Greentip T-Rey, en billig 590 grams vingpaddel. I min värld går ekvationen av billig, lätt och hållbart inte ihop. Så jag hade backad upp den med en annan paddel, varför inte en grönlandspaddel för lite variation i paddlingen?
 
Tack MrP & HasseQ för att ni rättar upp bilden en aning genom att berätta hur vanliga människor tänker. Jag började nämligen fundera på vad det är som försiggår här inne egentligen. Är det ”på riktigt” att en överväldigande majoritet på Sveriges största friluftsforum rekommenderar en extra paddel pga risken för materialbrott.

Ängsligheten som några få ger uttryck för här inne i många trådar, och som verkar sprida sig som någon slags gruppnorm, skrämmer mig. Det är inte vad våra förfäder för några årtionden sedan stod för. Det är inte vad som förde oss hit i historien. Det är inte vad som krävs om vi ska försvara oss mot yttre intressen som vill dominera oss. Det är inte vad som krävs om vi vill bygga en bra framtid.
 
Varför ska man ha med sig extraslang när man är på cykelsemester? Våra förfäder lärde oss väl inte att få punktering? Man kan ju cykla på fälgen resten av turen istället, dessutom jävligt macho och respektingivande.
 
Småsprickor i kanten av paddelblad efter kontakt med botten är rätt vanligt. Större haveri som gör paddeln i stort obrukbar har jag bara varit med om en gång för 35 år sedan. Det var en fin träpaddel när paddlarna kraschade ihop när vi surfade i medsjö i en K2.

Wingpaddelblad är ofta rätt hållbara. Men det gäller inte alla modeller jag har.

Sammanfattningsvis så betraktar jag ömtåliga paddlar som förbrukningsvaror. Men hur ömtålig paddeln är vet jag först efter lång tids flitig användning. Forspaddlar är gjorda för att tåla mer.

En bra paddel är lika viktig för långfärdspaddlare som bra segel för en seglare. Alla paddlar är kompromisser mellan effektivitet och styrka/ slittålighet.

Thure
 
Klauss: Sannolikheten för att paddeln går av vid vanlig paddling är mycket liten. Uppoffringen att skaffa och släpa med sig en extra paddel är stor. Hur gör ni ens för att få med den på ett smidigt sätt? Hade det varit en liten grej att släpa med sig hade jag inte tagit till orda i tråden.

Tilltron till vår egen förmåga att lösa olika situationer, med alla förmågor vi har, ska vi vara rädda om.

Det är inget problem om några vill använda extrapaddel på vissa speciella turer. Men jag hoppas att det inte utvecklar sig till någon slags norm genom ett forum som detta.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Var köpa transportkapell till Mari 3 extra? Paddling allmänt 3
MFDN Ny "extra" kajak? Paddling allmänt 7
asintorn Flytande släp till kanot för extra packning? Paddling allmänt 23
melleand Mari3 extra edyl, har du en sån?(läs inte annars) Paddling allmänt 9
stubbs Reval vs. Mari 3 extra Paddling allmänt 5
slottsbron Reval, Mari Extra kontra Point 65 K1S/K1XP? Paddling allmänt 3
Harry.S Vad blir det för skillnad, dyr/billig paddel? Paddling allmänt 9
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
Knall Val av paddel 2021 Paddling allmänt 55
tango "uppfläkt" paddel? Göra något? Paddling allmänt 25
Claes79 Vandringsstavar som makeshift paddel Paddling allmänt 1
thureb Paddel Nigel Foster Air Paddling allmänt 1
elevkale Problem med delbar paddel Paddling allmänt 18
PEUN Paddel, fastnat Paddling allmänt 0
Johan123 Någon som paddlar kanadensare med böjd paddel? (bent shaft) Paddling allmänt 3
medic nybörjar paddel Paddling allmänt 2
Millow Laminera paddel Paddling allmänt 5
Haga17 VKV Paddel, Vind eller Euro-Speed? Paddling allmänt 7
Lasse Be Justera en paddel Paddling allmänt 4
Tordnado Prisvärd paddel Paddling allmänt 32
pelka vill ha Tips på paddel! Paddling allmänt 11
Veon Delning av paddel Paddling allmänt 1
Jesperr97 Kajak paddel. Paddling allmänt 5
rideyounger Val av paddel. Paddling allmänt 40
KajakPaddlaren123 Val av paddel och väst Paddling allmänt 5
aksello Tips på paddel Paddling allmänt 12
Lgm Trä paddel Paddling allmänt 2
friluftaren Toksook paddel Paddling allmänt 2
Spinspider Paddel: Robson Zephyr Glas Paddling allmänt 2
Silen Är en skumfylld paddel mer ömtålig jämfört med en homogen??? Paddling allmänt 2
pelka Del bar paddel?? Paddling allmänt 23
heah Vinkelmarkering på paddel? Paddling allmänt 5
Windsbraut Tips för två-veckors-familje-paddel-semester från/till Västervik Paddling allmänt 2
d_anders Fram och bak på paddel Paddling allmänt 3
toye Paddel tips Dalsland/Värmland Paddling allmänt 7
Kristofer Waldetoft Fästa paddel och arbeta med benen Paddling allmänt 13
Welsh Val av paddel? Paddling allmänt 1
Petter2 Lågväxlad paddel Paddling allmänt 8
Mr.Brett Korta av en paddel Paddling allmänt 4
htelander Vinklad/ovinklad paddel? Paddling allmänt 14
petski Paddel jacka Paddling allmänt 3
Magnus_74 flyga med Paddel Paddling allmänt 12
saft Det här med paddel.... Paddling allmänt 26
MartinR Förvandla fast paddel till delbar - behöver tips på var jag köper sådana delar Paddling allmänt 7
jamo Paddel-lina fäst i flytväst eller kajak? Paddling allmänt 4
Fjäll_Hasse Wing paddel Paddling allmänt 14
ChrisL Kärvande delbar paddel - hur dela? Paddling allmänt 5
SkogsCalle Laga paddel/ny paddel Paddling allmänt 11

Liknande trådar