Extra bromshandtag på bockstyre med v-bromsar?

Jag är i planerna på ny cykel och är osäker på om man ska gå på bockstyre eller rakt styre med bar ends. En tanke är att kanske sätta på extra bromshantag på bockstyret så att man enkelt kan bromsa även när man inte håller på "standardbromsarna". Vad jag förstår så verkar det lugnt om man kör med "cantilever" bromsar men jag skulle helst inte vilja gå ifrån v-bromsar. Vet någon om det går att sätta på extra bromsar på bockstyret och samtidigt köra med v-bromsar?

Mvh
/Johan

Nu har jag ifs. inte gjort det men jag kan inte se att det ska vara någon skillnad. Dock gäller ju fortfarande det vanliga problemet med att vanliga V-bromsar antagligen inte passa utan du får antingen använda konverter eller mini-v. Ett annat alternativ är ju mekaniska skivbromsar.

En del cyclocross har dubbla bromshandtag, men då är det ju cantilever-bromsar för hela slanten. Kombinationen med v-bromsar tror jag inte finns.

Bromsar för bockastyre

Ja denna djungel med bromsar, bromshandtag och vajrar....
först lite förklaring, svaret kommer längre ner

Följande skillnader finns:
Cantilver och v-bromsar drar olika mycket vajer när man bromsar.
Bättre hävarm i v-bromsar -> bromshandtagen måste vara kortare för att bromsverkan inte ska vara alldeles för stor.

Ska du ha bockastyre funkar följande:
cantilverbromsar
mini-v-bromsar (dvs kortare v-bromsar som funkar direkt med landsvägsreglage)
skivbromsar anpassade för landsvägsreglage
v-bromsar och skivbromsar anpassade för mtb-reglage med en extra adapter som "anpassar" vajerdragningen
Använda landsvägsbromshandtag som istället drar lika mycket vajer som mtbreglage, dvs vänder på kakan

Ska du ha mtbreglage funkar följande bromsar anpassade för mtbreglage
v-bromsar
skivbromsar, hydraliska och mekaniska

Extrabromsar för bockastyre
Detta finns! Vanligt på cykelcrossar. Min egen cykelcross har mini-vbromsar med landsvägsreglage och extra bromsar uppe på styret. Funkar hur bra som helst. Dock lite svårare än annars att justera bromsarna riktigt bra, men det kan också var jag som är dålig på detta.

Bockastyre vs rakt styre
Beror på din cykling. Så länge man håller sig på väg och enkel stig tycker jag bockastyre är mycket bättree. Lätt att variera placeringen på händerna vilket minskar tröttheten. upplever det som lite rappare i responsen också. Mer rejsigt helt enkelt...

För mer detaljerad info sök på happys forumhttp://happymtb.org/forum/list.php/1

Tack för era svar! Jag kommer ju övervägande att cykla på vägar men det är ju högst troligt att man hamnar på sämre vägar/stigar förr eller senare. Dock tror jag nog det ska gå fint även med bockstyre, det är ju många långfärdcyklister som använder det över hela världen så det ska säkert duga för mig också.

Jag mailade faktiskt två företag och ställde samma fråga som till er. Tektro svarade att de hade denna som skulle funka till v-broms och Paul Comp sa att deras crosslever skulle funka. Den sistnämnda verkar dock väldigt dyr på 109$ per par. Vet inte vad Tektro:n kostar. Vad tror ni om dessa?

Mvh
/Johan

..Jag mailade faktiskt två företag och ställde samma fråga som till er. Tektro svarade att de hade denna som skulle funka till v-broms och Paul Comp sa att deras crosslever skulle funka. Den sistnämnda verkar dock väldigt dyr på 109$ per par. Vet inte vad Tektro:n kostar. Vad tror ni om dessa?

Tektro har väl ett par v-bromshandtag för bockstyre också(som ofta får goda omdömen), som nog dessa handtag är avsedda att matcha. Främsta konsekvensen är väl att du måste ha separata växelreglage.
Tektro är väl lite som gamla blåvitt ungefär, prisvärda och pålitliga men inget som sticker ut.

Pauls var ju eleganta, med möjligheten att ändra hävarm utifrån bromstyp. Funkar i korta läget tillsammans med integrerade broms/växelhandtag för bockstyre och mini-v/canti/caliperbromsar(samt Avid mek skivbroms i "road" utförande), eller med vanlig V-broms tillsammas med en travel agent.
Funkar i långa läget tillsammans med v-bromshandtag, vanliga v-bromsar och vanliga mek. skivbromsar. Känner inte till några kompatibla integrerade bockstyrehandtag.
Pauls prylar är antagligen mer bra och tjusigt än prisvärt. Oftast hittar man "samma" funktion till betydligt lägre pris från andra tillverkare. Men fina är de.

Jag tackar för all hjälp och tips men jag blir fortfarande inte klok på om det funkar eller inte. Jag funderar nämnligen på en Thorn Sherpa och den har Tektro levers med v-bromsar. Jag mailade som sagt Tektro och frågade t.om. en extra gång om det skulle gå att använda RL740 tillsammans befintliga bromsar och bar end shifters och deras svar blev "ja". Men dock säger Thorn (som ändå inte kunde importera denna modell till england i vilket fall):

The RL720 is for regular brakes, not v's. If he really wants them he could order them himself and we could fit them OR on the sherpa he could have regular top mount levers operating a front V brake (yes this will work if kept adjusted close to the rim, very well in fact) and a cantilever rear (sutour SE) both with regular shimano r400 brake levers or STI

Regards
ROBIN THORN

Vad gäller egentligen!?

Strunta i de extra bromshandtagen! Det räcker gott med 1 par. Om du har ett bra bockstyre kommer du mest att hålla nere i böjen, givet att cykeln i övrigt är rätt avpassad för dig. Dessutom kan det vara bra att ha plats uppe på styret för styrväska, gps, belysning, ringklocka eller vad du nu vill placera där. Jag hade samma funderingar som dig innan jag köpte min touringcykel. Det blev, tack vare cykelhandlarens råd, Nittos randonneur-styre med ett par bromsreglage. Har funkat bra! Bockstyren har en stor fördel gentemot raka styren i att man har större möjligheter att avlasta ryggen.

Strunta i de extra bromshandtagen! Det räcker gott med 1 par. Om du har ett bra bockstyre kommer du mest att hålla nere i böjen, givet att cykeln i övrigt är rätt avpassad för dig. Dessutom kan det vara bra att ha plats uppe på styret för styrväska, gps, belysning, ringklocka eller vad du nu vill placera där. Jag hade samma funderingar som dig innan jag köpte min touringcykel. Det blev, tack vare cykelhandlarens råd, Nittos randonneur-styre med ett par bromsreglage. Har funkat bra! Bockstyren har en stor fördel gentemot raka styren i att man har större möjligheter att avlasta ryggen.

Tror faktiskt jag kommer göra så till en början iaf sen får jag se hur det känns. Angående prylar så finns det ju också accessory bars man kan sätta på, t.ex. denna.

Jag funderar nämnligen på en Thorn Sherpa och den har Tektro levers med v-bromsar. Jag mailade som sagt Tektro och frågade t.om. en extra gång om det skulle gå att använda RL740 tillsammans befintliga bromsar och bar end shifters och deras svar blev "ja". Men dock säger Thorn (som ändå inte kunde importera denna modell till england i vilket fall): The RL720 is for regular brakes, not v's.

Vad gäller egentligen!?

Enkelt, om du läser noga så ser du att du frågade om RL740, och Thorn svarade om RL720. Nån hade för bråttom helt enkelt.

Det underlättar ju inte att Tektros bockstyrebromshandtag (som Thorn uppenbarligen använder) heter RL 520.

Se klippen från Tektros katalog nedan:

RL740 (den du vill ha)
Top mount lever
For use with linear pull brakes

RL720 (den som Thorn svarade på)
Top mount lever
Ergonomci lever design
For use with caliper or canti brakes

RL520 (bockstyrebromsen som sitter på)
Lightweight design
Ergonomic lever design
Forged aluminum lever
For use linear pull brakes

Ja du har rätt, hade jag tusan inte märkt om du inte sagt det. Kollade igenom min mail-conversation med Thorn och de måste sett fel för jag hade faktiskt skrivit RL740. Får maila dem igen. Tack så mycket!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kvinna50+ Extra växlar Långcykling 11
walkerboh Extra vikt på hojen Långcykling 8
vid dubbla bromshandtag på racerstyre Långcykling 7
thureb Justera avståndet bromshandtag styre på STI-reglage? Långcykling 4
niking Specialized-Fjällräven kollektionen på väg bort Långcykling 1
tango Ny mobilväska på styret? Långcykling 17
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
avslutmedlemskap0904 Längd på cykelkedja Långcykling 7
olaab Bra väska för cykeltransport på flyget? Långcykling 6
rikard500 Dagsetapper och vikt på packning Långcykling 5
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
Christian1 Era bästa tips på leder/vägar för ca 1 veckas cykelsemester Långcykling 13
olaab Att dricka på långtur? Långcykling 33
Sopel22 Cykeltur på bohuslänska kusten, tips på väg? Långcykling 2
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Viljan82 Tips på familjevänlig helgtur Långcykling 0
Christian1 Tips på fin cykeltur i Toblach-området? Långcykling 3
Fröllan På två hjul i Europa. Långcykling 3
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
mThureson lowrider på racer Långcykling 11
thezood Tälta på Kattegattleden Långcykling 4
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Sam Borombon Bosnien på två hjul Långcykling 6
Henrik.nu Vilken storlek på Surly LHT Långcykling 10
eversmando Fotografisk expedition på 2 hjul mot Kina! (2015) Långcykling 1
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
HasseQ Bike-bilder på Flickr ... ! Långcykling 3
Minette förslag på cykel Långcykling 7
KoreaStyle Funderar på Tallinn - Riga Långcykling 10
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
SeekOut Tips på cykelrutt genom frankrike och spanien Långcykling 6
Erkabubben Tips på bra lås för långfärdscykling Långcykling 19
Erkabubben Tips på hållbart stöd för touringcykel Långcykling 17
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
monnes Norge, Sverige, Finland. tips på rutt! Långcykling 1
thureb Cykelprylar på Lidl denna vecka Långcykling 1
Henrik.nu "Lowrider" på dämpad framgaffel? Långcykling 21
M_gnus Sällskap på Tour De Europa 2014? Långcykling 4
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
fredl När börja träna valpen på cykeltur (i kärra)? Långcykling 7
musse592 Vad lagar ni på stormköket? Långcykling 13
Hinas Tips på vägar mellan Amsterdam - Milano Långcykling 0
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg