Extra antenn till mobilen?

avslutad210712

Gäst
Kan du inte ge dig ut i naturen utan att ha kontakt med civilisationen (diskutabelt....) så ge fan i det.

Tälta på Stureplan och berätta om dina "äventyr" inne på krogarna

*skål*

*haha*

Ibland får man sig ett gott skratt när någon bumpar upp en gammal tråd.

Idag kanske jag har en lite mer förlåtande attityd (även om ingen annan tycker det...)

Kanske urgammal information men... är det någon som provat denna?

http://www.findmespot.com/en/index.php?cid=116

SPOT Connect –*en grunka som du parar med din telefon och som sedan kommunicerar med satelliter. Just nu 119 USD via Amazon. Lite blandade kundrecensioner dock...
http://amzn.to/1bxOnIP

Den kan inte ta emot meddelanden, men du kan skicka ett SMS-meddelande eller låta släkten följa din position på en webbsida. I min bok verkar idén OK, å andra sidan använder burken Bluetooth... och kalla mig oduglig men jag har faen aldrig lyckats bli vän med den tekniken.

Cheers,

:: h ::

Jag är lite kritisk till alla SPOT-produkter pga deras val av satellitnät. Alltså de funkar "as is" - det finns egentligen inga garantier för mottagning - trots dyra abonnemangskostnader. Med det öppna, internationella räddningsnätet COSPARSAT däremot så har du samma chip som svarta-lådan, oljetankers, räddningsbåtar mm i fickan.

Angående att komma i kontakt med nära och kära så kan det ju också vara mest för dem därhemma. Själv har jag egentligen aldrig varit orolig, men då jag fick diabetes krävde min sambo att jag skulle börja bära med mig något nödsambandsmedel. Jag förstår henne, och om det gör att hon kan sova gott när jag är ute i naturen så är det värt några tusenlappar och ett par extra hekto i packningen.
...Med det sagt - bär man med sig en telefon så kan folk bli oroliga när man INTE hör av sig.

avslutad210712

Gäst
För tillfället har jag belagt mig själv med yttrandeförbud i denna tråd. Detta med anledning av några tidigare inlägg :)

Bra fråga

Kan man sända sms till 112?

Bra fråga, jag vet inte men det vore ju kanon om man kunde det. Kan ju vara lättare att få ivägvett sms än prata om man sitter fast i en krockad bil och är skadad eller har sågat sig i benet MEN för friluftsliv är mobil bara en bra och ha grej om och ifall det funkar, inget att räkna med. Jag har nyss paddlat en vecka i Vänerns skärgårdar och där kan man tycka att man är nära civilisationen men icke, både Tre ochTelenor var rent kass där!

Kan du inte ge dig ut i naturen utan att ha kontakt med civilisationen (diskutabelt....) så ge fan i det.

Tälta på Stureplan och berätta om dina "äventyr" inne på krogarna

*skål*

Och vem har sagt att jag ska nallen tryckt mot örat när jag vandrar??
Kan du tänka dej ETT skäl till att ha täckning i fjällen? Jag kan, nämligen om nå't händer mej därute.
Jag vill inte sluta son den danske vandraren.
Dessutom tycker jag att om du inte har bättre svar än så här på inlägg så kan du lika gärna ge fan i att svara. Du gör dej bara löjlig.
Och Stureplan existerar inte där jag bor....

Angående SMS och SOS.
Ja, det går att skicka SMS till SOS alarm, men det krävs att man har en särskild tjänst registrerad och den kan man bara registrera om man är hörsel eller talskadad.

Orsaken är dels att SMS är en ganska opålitlig kommunikation - meddelandet skickas när det finns ledig plats i nätet. Det kan ta många minuter innan det gör det om det vill sig illa. Dels beror det på att ett samtal till 112 normalt är en dialog och inte en beställning av hjälp. Operatörerna behöver kunna ställa frågor för att kunna få ut rätt hjälp till rätt plats, få personen på plats att påbörja hjälparbete på egen hand och ibland även prioritera mellan olika pågående ärenden (nej, samhällets resurser är inte oändliga även om många verkar tro det). Alla dessa saker blir svåra att göra via SMS. Eftersom hörsel och talskadade inte har något annat val så får man ta dessa nackdelar i kommunikationen med dem.

Läs mer här:
http://www.sosalarm.se/112/Om-112/Larma-112-med-SMS/

Hej alla,
Nu när mar sig årets vandring med ilfart och jag har en fundering.
Mobiltäckningen är ju urusel till obefintlig i Padjelanta, man kan se att Telia har lite sporadisk i närheten.
Har kollat på Telenor.no och det ser ut som om man kan få kontakt om man går upp på toppar.

Nu tänker jag verkligen inte sitta och surfa utan bara ha mobilen till att om möjligt sms:a till anhöriga att allt är bra, och ev. om det skulle behövas kontakta hjälp. Finns ju i stugorna men om jag halkar och bryter benet mitt emellan....(12km till Gisuris och 12 km till Låddejåkkå)

Jag har en Xperia Neo V, har tillgång till en SonyEricsson G502, halvgammal relik och därtill en Ericsson J230 som är super urgammal. Men det kanske går att få till en extra antenn för att förbättra känsligheten på dom?

Är det någon här på Utsidan som kan något om det?

Ett tips är att använda Net1 istället, de har täckning i Padjelanta.

Deras CDMA 450 MHz nät har väldigt bra täckning och det är samma pris i Norge.

För att ringa över det nätet så får du använda skype eller viber eller liknande app.

Jag rekommenderar deras M-90 modem just för att det drivs med USB 5 volt och är lätt att ladda med ett powerpack.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
m490c Söker yxa med det lilla extra. Utrustning allmänt 28
Snorkeljohn Var hittar jag extra långa vandringsstavar? Utrustning allmänt 4
Caminista Vada i vandringsskorna eller ha med ett par extra sandaler? Utrustning allmänt 23
fotografiskt Extra dun - hur stor skillnad? Utrustning allmänt 6
flygare69 Extra lager PU på tält. Utrustning allmänt 10
mick102 Antenn telefon Utrustning allmänt 2
johan5588 Extern antenn nokia 5140i Utrustning allmänt 3
Jazzy Alternativ till plastpåsar. Utrustning allmänt 9
Fjorr Slangadapter till Katadyn BeFree filter Utrustning allmänt 0
rikard500 Nytt lock till min packtunna? Utrustning allmänt 5
Larssky Primus - säljs av Fenix Outdoor till Silva Sweden. Utrustning allmänt 3
silverjuggler Konvertera gammal Petzl-lampa till led? Utrustning allmänt 7
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
Obbmundson slida till f1 Utrustning allmänt 9
Davvids Skidjacka som funkar till vandring Utrustning allmänt 19
_Alba_ Vandringskängor till Camino de Santiago Utrustning allmänt 14
Livetiskuggan Söker en liten platt plastask till nagelsax osv Utrustning allmänt 23
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
Linneagk Vattenrening passande till nalgene flaskor Utrustning allmänt 14
Johan123 Vilket abonnemang till Garmin inreach mini? Utrustning allmänt 10
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
AOx Klämma till Tältstång Utrustning allmänt 7
holetaker Avbärarbälte till ramryggsäck Utrustning allmänt 2
granbom Olja till knivskaft Utrustning allmänt 20
jackesnacke Termometer till vandring och skidåkning Utrustning allmänt 30
Dan B Solpanel till en kylbox. Utrustning allmänt 27
Thorsmurk Ryggsäck till 240 cm lång tjej Utrustning allmänt 7
Smogz Impregnering till polycotton kläder Utrustning allmänt 7
Kotten Förvaringspåse i läder till Hällmarks kaffepannor? Utrustning allmänt 3
GeorgM Sula om äldre jämtkänga till NN75? Utrustning allmänt 2
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
Nosse Sawyer mini, även till mörkt vatten? Utrustning allmänt 3
G-funk Köpa vilka våtstenar till knivslipning? Utrustning allmänt 6
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 4
Maelstrom Förpackning till första hjälpen Utrustning allmänt 7
ApOjkpg Handtag till fältugn Utrustning allmänt 13
kallegroda Cykelkedja till "standardcykel" Utrustning allmänt 44
Lars H Alternativ till kletig Leukoplast? Utrustning allmänt 11
MartinR Tålig och vattentät telefon, alternativ till en Xcover3 ? Utrustning allmänt 8
bico Gummipackning till Sawyer Mini? Utrustning allmänt 0
Botilda Tåbleck till gamla läderpjäxor Utrustning allmänt 4
jffoto Vart hittar jag denna pryl? Silikonskydd till alu mugg? Utrustning allmänt 7
swimwhizz Isdubbar till barn? Utrustning allmänt 0
Sverker G Fråga om bränsle till trangia Utrustning allmänt 24
eclipsetomte Snöre/lina till tält och hängmatta Utrustning allmänt 3
Panicmode Alternativ till vetekudde (att ha med sig i skogen) Utrustning allmänt 10
vandrafjäll Finns det någon utmanare till thermacell myggskydd? Utrustning allmänt 33
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
farsi Alternativ till Thermos Travel Pro 0.4L Utrustning allmänt 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg