Jag skulle behöva en extern antenn till min mobil för sommarstugan, i båten, kajaken och andra ställen med dålig täckning (Vodafone!). PÅ Clas i Sjön hittade jag en variant med något som liknande ett kvartsvågsspröt med 3db antennvinst + ett extra jordplan med sugproppsfäste. (Fabrikat Allgon, så det borde inte vara skräp heller)
Den extra antennen var tyvärr ingen dual band utan endast 900MHz. Ärdet några problem att använda den ändå, eller riskerar jag skada slutsteget i min Siemens? Det finns visserligen en dual-band-variant men den har bara 0db antennvinst.
/Andreas
Kunskap kan tydligen vara ett hinder, hade jag inte en gång i tiden tagit ett amatörradio-cert så hade jag inte ens funderat utan bara kört på.
0db = ingen förstärkning av signalen, 3db = en fördubbling av signalstyrkan.
Den extra antennen var tyvärr ingen dual band utan endast 900MHz. Ärdet några problem att använda den ändå, eller riskerar jag skada slutsteget i min Siemens? Det finns visserligen en dual-band-variant men den har bara 0db antennvinst.
/Andreas
Kunskap kan tydligen vara ett hinder, hade jag inte en gång i tiden tagit ett amatörradio-cert så hade jag inte ens funderat utan bara kört på.
0db = ingen förstärkning av signalen, 3db = en fördubbling av signalstyrkan.