Hastighet
Detta har jag skrivit om tidigare men eftersom inte ens jag hittar inlägget så repeterar jag det. Min Garmin 12CX sparar inte höjden i trackfilen
Lite mer än elementära kunskaper i matematik behövs kanske för att förstå tankegången.
Principen är följande. Positionen sparas i GPSen trackminne vid ett förinställt tidsintervall, förslagsvis 30 s.
Hastigheten = sträckan/tiden. Sträckan = kvadratroten ur ((Delta X)*(Delta X)+(Delta Y)*(Delta Y)), (Pytagoras sats ) där Delta X och Delta Y är skillnaden i X- resp. Y-koordinat för loggpunkt N resp. loggpunkt N+1, där N går från 1 till antal loggpunkter-1. Med GPSen inställd på Swedish grid är positionen i meter (m) och följaktligen Delta X och Delta Y också i m, tiden mellan loggpunkterna inställd 30 s, men ibland blir det av någon anledning 31 s (maska ut tiden mellan loggpunkterna), hastigheten blir då i m/s. Multiplicera hastigheten i m/s med 3,6 (3600/1000) så blir hastigheten i km/h.
Det praktiska arbetssättet efter en genomförd tur är följande.
Ställ in GPSen på Swedish grid.
För över trackpunkterna till fil med Kartex eller OziExplorer.
Öppna trackfilen med Notepad.
Klipp ut latitud (X) och longitud (Y) och tid och klistra in i Excel.
Gör uträkningarna enl beskrivningen ovan (gör en macro så spar du mycket tid nästa gång).
Rita en graf, med hastigheten som funktion av tiden
Per Brune