Jag läste det i en utförlig artikel som jag såg länk till nånstans, tydligen var det inte den artikeln som länkades till här i tråden. Tyvärr minns jag inte alls var jag läste den, men den innehöll en massa konkreta siffror. Det borde inte vara så svårt att googla fram.
I den här artikeln
står det t.ex.Skatten på plastpåsar döms ut som trippelfiasko
Sveriges bästa oberoende nyhetssajt. Samnytt rapporterar om det som gammelmedia döljer.samnytt.se
Jag tror du missförstod. Folk köper soppåsar för att ha när de handlar. I princip är det billigare att köpa en rulle soppåsar att packa sina varor i när man handlar än att betala för en straffskattad plastkasse.
Sen slänger folk soppåsen när de kommer hem för den håller inte att återanvända till nåt. Så det gör att förbrukningen av plastpåsar ökar jämfört med när man använder riktiga plastkassar som kan återanvändas flera gånger innan man till slut degraderar dem till soppåsar.
Jag har inte sett någon i de affärer jag handlat i "engångssoppåsar" men det betyder ju inget i det stora sammanhanget. Har ni sett det?
De är ju så tunna och klarar välidgt lite vikt och inga skarpa förpacknignskanter. Värdelösa att handla i om ngon frågar mej.
De flesta jag ser handlar antingen i mångagångers grova flergångsplastpåsar (med butiksreklam) eller papperspåsar. Beställer man hemkörd eller hämtad butikspackad mat verkar papperspåsar vara förhärksande. Några köper de 6krs klasssika "affärsplastpåsarna"
/Patrik