Expedition Tasmanien

;) true true. Men dä kan ju en Tassie påstå samma sak om kebnekaiseområdet eller sarek, de är trots allt mer tidskrävande att nå från närmsta internationella flygplats.

Faktum är att Tasmanien har väldigt lättillgängliga nationalparker via bra bilvägar, många välskötta vandringsleder och campsites. Att dessa sedan ligger några timmar med bil från Hobart (ön är ca hälften så stort som lappland men har 5x fler invånare) diskvalificerar definitivt området som "en av världens mest avlägsna platser". Förstå mig rätt, vill verkligen inte racka ned på denna resa, det var garanterat en mycket häftig och givande vandring men du frågade vad som var överdrivet :)

Jag förstår precis vad du menar.:)

;)

Faktum är att Tasmanien har väldigt lättillgängliga nationalparker via bra bilvägar, många välskötta vandringsleder och campsites. Att dessa sedan ligger några timmar med bil från Hobart (ön är ca hälften så stort som lappland men har 5x fler invånare) diskvalificerar definitivt området som "en av världens mest avlägsna platser". Förstå mig rätt, vill verkligen inte racka ned på denna resa, det var garanterat en mycket häftig och givande vandring men du frågade vad som var överdrivet :)

Håller med där, de erfarenheter jag har av min tid på Tasmanien var att det inte var speciellt svårtillgängligt, eller jobbigt på något sätt, och då var dessa vandringarna de första jag gjorde. Det blir ju förstås vad man gör det till, naturen är ju väldigt varierande och vissa ställen svårare än andra, den nordvästra delen är ju lite mer slitsam än övriga ön, men ja.. Inte överdrivet jobbigt tycker ja.

Där fanns iaf underbar natur och fantastiska djur och jag längtar ofta tillbaka.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
md7dani Packlista för expedition Allmänt om friluftsliv 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg