Tack för era kommentarer.
Jag vill förtydliga att vi är ute efter äventyr och aktiviteter. Vi får på en sådan här resa mer naturupplevelser än man får via många andra aktiviteter. Aktiviteterna är i högsta grad friluftsliv - vi campar under stjärnorna med lägereld och grillning, inte ett enda hotell. Vi vandrar i berg, vid floder och i öken – vem vet, kanske paddlar vi också på en av de många oueds (floder) som finns, bestiger ett berg i Atlasbergen, eller ror ut och fiskar i Atlanten – allt är möjligt och exakt vad vi gör beror på vad vi som reser tillsammans vill. Att vi sedan måste täcka långa avstånd för att få dessa upplevelser gör att vi måste välja ett ”snabbare” transportmedel än det vi kan åstadkomma med våra egna ben (cykel, vandring, etc) för att ta oss dit. För hur många hade kunnat följa med om vi ordnat en resa som istället för 2,5 veckor tagit 2,5 månader eller till och med mer? Sanning och säga, i dagens samhälle med 5 veckors industrisemester är det få förunnat att kunna göra så tidsmässigt långa resor. Bilarna är ett transportmedel för att komma dit vi vill – vad vi verkligen är ute efter är att utforska, upptäcka och uppleva, inte sitta i en bil. Istället för att flyga åker vi bil till äventyret och på så sätt kan vi också förflytta oss på ett effektivt sätt väl där. Just genom det färdmedel vi valt kan vi också komma till unika platser som är få förunnade. För vem skulle vandra/cykla tiotals mil rakt ut i öknen utan någon som helst yttre stöd? Det är det vi gör. Och att vi sedan kan på så relativt kort tid göra en så stor variation av aktiviteter beror just på att vi har ett effektivt transportmedel med oss att ta oss mellan aktiviteter.
Några av kommentarerna från deltagarna i förra expeditionen var just att de aldrig hade tänkt sig att det fanns platser som dessa i världen. Att väl sitta runt lägerelden med Sahara runt dig och ett stjärnklart himlavalv ovanför är en upplevelse som inte går att föreställa sig utan att ha varit där – och då pratar jag inte om ”dagskamelturer” som är så vanliga bland charterturisten – nej för oss är inget turistanpassat, inget förutbestämt, inget recept för hur saker ska ske, utan bara ren och äkta naturupplevelse.
Och jag vet ju numer, döma av mängden intresse, att det finns väldigt många här på utsidan som är intresserade av denna typ av resa – och det är inte alls konstigt i sig, vi gör de aktiviteter på plats som intresserar just utsidanmedlemmar och vi gör det på fjärran platser som det kanske annars kan vara svårt att komma till. Om sedan ”transportmedlet” som används för att komma till dessa upplevelser döms ut av den här sidan, måste jag precis som föregående talare instämma i att det är ”tramsigt” och kan tycka att det i så fall också krävs en rejäl upprensing av denna sida på många håll.
"Störst inom äventyr och friluftsliv" - kan det bli mer träffande?