Den har microfiber-isolering (texped 65g/kvm) och får på så sätt ett R-värde på 2,9.
Jag köpte en nyss. Alltså den som heter SynMat Basic UL 7.5 M. Den är 183x50x7,5 cm och väger 420g (ej vägt av mig).
Det som skiljer den från andra syn/downmats är att tyget känns något tunnare. Jag dock att det är marginellt svagare, om det ens är svagare, då det endast verkar sakna det ytskikt som höjer friktionen på de andra syn/downmatsen. Alltså är denna ganska halkig vilket kanske kan bli ett problem om det lutar allt för mycket där jag ska sova. Jag funderar dock redan på att sy ett överdrag i något icke-halkigt material alternativt sy ett överdrag i lite silnylon som preparerats med extra silikon för högre friktion. Det borde också minska slitage/punkarisken.
Jag hoppas att jag kan testa det utomhus till helgen (med skumplast under). hur som helst ska jag sova på det inomhus hela nästa vecka då jag reser bort. Då får jag i alla fall se om det är bra nog för en sidosovare som jag, som alltid får ont i höften när jag ligger på något hårt. Men provliggningen känns bra!
http://www.getout.se/sv/artiklar/bo-sova/liggunderlag/stolsatser-ovrigt/chair-kit-m.html
Var ju min första tanken men vist då höjer man vikten med 100%+
Annars är det ett mycket intressant underlag!