Exped Synmat i vindskydd?

Har också gått i tankar om att ett Synmat LW 7 eller 9 vore en bra investering. Finns några mer tankar kring dessa? Är det överkurs att gå upp till 9:an? Viktmässigt skiljer det runt 70 gram men de där två extra cm låter ju onekligen lockande...

Nackdelar med Synmat överlag?

Mitt 9cm används bara för vintertur, har ett 7cm som används på barmark. Jag märker ingen skillnad i komfort, på vintern däremot i värmeförlust mot marken.

...fortfarande används 15mm cellplast regelbundet av undertecknad, definitivt mjukare med uppblåsbart :).

//J
 
Vindskydd

innebär det eld? I så fall vill jag avråda från uppblåsbara liggunderlag. Glödsprätt ger svårlagade hål.

Thure
 
my 7LW is actually more than 7cm tall, for sure its way thicker than my 7M : )

I am not sure its worth going for the 9. I have two downmats, both the 7m and the LW, I have used the LW in -8 in a hilleberg, set up at night on already frozen ground, got into my 3 season sleeping bag with thermals on and slept no probs.

I will say that you do still feel colder on the side closest to the ground than on the top, but I should have put an extra layer of clothing on.

If you are going to use a thin foam mat as well, make a cover and slide it in there (like the ones you can buy) it will prevent the mats from slipping around on one another and stop the farting noises that they make on the tent floor. It will also help aid in puncture resistance, but I would just forget about the pine branches (even if they smell amazing!) and wear a fleece romper suit inside my sleeping bag instead.
 
Intressanta svar, tack för det!
Det där med glödsprätt hade jag ärligt talat inte skänkt en tanke tidigare. För mig som bara rör mig utomhus under det varmare halvåret var nämligen komfortfrågan den viktigaste anledningen till att jag började fundera på ett uppblåsbart liggunderlag från Exped. Kroppen är inte längre lika formbar som den en gång var och trägolv i vindskydd käns numera väldigt hårda. Jag har provlegat ett Synmat 9 LW och det kändes gudomligt skönt jämfört med mitt gamla Karrimor. Men det käns ju lite pyrt att man skall behöva sy ett överdrag till ett så dyrt och tungt liggunderlag bara för att kunna använda det fältmässigt. Kanske kan man sy ett nytt sovsäcksöverdrag med plats även för liggunderlaget?
Svåra frågor det här ....
 
Har också gått i tankar om att ett Synmat LW 7 eller 9 vore en bra investering. Finns några mer tankar kring dessa? Är det överkurs att gå upp till 9:an? Viktmässigt skiljer det runt 70 gram men de där två extra cm låter ju onekligen lockande...

Nackdelar med Synmat överlag?

Generellt är vi mycket nöjda med våra Synmat 7 DLX med pump. Isolerar bra vår,sommar och höst. Vi använder dem inte precis vid elden och har med lagningskit. Jag skulle säga att den stora nackdelen med Synmat är vikten. Den långa och breda är fantastiskt komfortabelt, men bra tungt. Vi köpte UL varianten för att ha på fjällvandring, men det isolerade inte tillräckligt för mig så det blev att komplettera med cellplats vid första bästa fjällstation. Hade vi istället valt den smalare varianten hade vi både haft god komfort och sluppit frysa trots samma vikt... Ok om man inte ska bära så mycket och långt.
 
Generellt är vi mycket nöjda med våra Synmat 7 DLX med pump. Isolerar bra vår,sommar och höst. Vi använder dem inte precis vid elden och har med lagningskit. Jag skulle säga att den stora nackdelen med Synmat är vikten. Den långa och breda är fantastiskt komfortabelt, men bra tungt. Vi köpte UL varianten för att ha på fjällvandring, men det isolerade inte tillräckligt för mig så det blev att komplettera med cellplats vid första bästa fjällstation. Hade vi istället valt den smalare varianten hade vi både haft god komfort och sluppit frysa trots samma vikt... Ok om man inte ska bära så mycket och långt.

Ja vikten är något jag funderat på. Dock ser jag mer och mer komforten som ytterst värdefull och ska göra ett försök med 9LW. Det där kilot får jag väl sägas kvittat mot tidigare inhandlat lättare tät:)
 
Även jag har allvarliga funderingar på köpa en Synmat 7 eller 9 LW. Men 1,1 kg låter som ganska mycket för ett liggunderlag.
Jag har därför en del frågor till er som redan använder uppblåsbara liggunderlag från Exped (Airmat, Synmat och Downmat).

Hur känsliga är de för punktering?
Har ni något under ert Exped liggunderlag?
Hur ofta har ni behövt laga era madrasser?

Hur stort är värdet av en inbyggd pump?

Hur stor skilnad är det på den värmeisolerande förmågan hos Airmat och Synmat? Om man bara vandrar under tiden från maj till september, kan man nöja sig med den lättare och billigare Airmat?

Har någon provat att köra med den korta (163 cm) varianten under bålen och sedan ett vanligt liggunderlag under ben och fötter? Hur upplevde ni komfort och värmeförluster?

Och slutligen, som Crimper undrade; märks det någon tydlig komfortskilnad mellan 7 och 9 cm tjocklek?

Vi har haft våra Synmat 7 DLX (samma som XL) i fem år utan punka. Vi har bott i tält och i vindskydd.

Jag tycker att det inbyggda pumpen är riktigt bra. Ingen fukt kommer in och pumpa med påse verkar riktigt knöligt. När jag blåser upp vårt Synmat UL blir jag yr efter ett och helt dizzy efter två.

Jag skulle absolut inte rekommendera Airmat eftersom du då måste ha ett liggunderlag ovanpå. Även Synmat UL kan vara i kallaste laget när kylan krymper neråt 5 grader utan extra isolering. Eftersom jag är lite frusen av mig fick jag komplettera med ett liggunderlag ovanpå i fjällen... denna lösning har sina fördelar vid lägerbål och vid raster...

Synmat 9 tror jag är overkill om du inte ska ut på vintern.


EN EGEN FRÅGA:
Eftersom vi tycker att våra breda Synmat 7 är för tunga vid vandringar tänkte jag inför nästa år för att öka isoleringen köpa ett billigt tunt från Jysk och ev klippa bort det som inte behövs eftersom vi måste bära lätt. Att ha skumplastunderlaget underst är skönast mot kroppen, men värmer det lika mycket som att ha det närmast kroppen? / Sofia
 
Jag tänker besvära panelen med ytterligare en fråga.

På Naturkompaniets webb-sida står det så här om Synmat 9LW:
"Tjockare liggunderlag i generöst format. Utan inbyggd pump av viktskäl. Med syntetfyllning som ger låg vikt, liten volym och god värmeisolering. "​
Andra svenska webb-sidor skriver däremot att Exped Synmat 9LW har "integrerad pump" och på Expeds egen webbplats hittar jag inga uppgifter som antyder att just Synmat 9LW skulle sakna inbyggd pump.

Någon vänlig själ som kan bringa klarhet i detta?

Viktskilnaden mellan 7LW och 9LW är enligt Exped bara 70 gram och om inget annat sklijer är jag nämligen svårt frestad att välja den tjockare varianten ur ren komfortsynpunkt.
 
Jag tänker besvära panelen med ytterligare en fråga.

På Naturkompaniets webb-sida står det så här om Synmat 9LW:
"Tjockare liggunderlag i generöst format. Utan inbyggd pump av viktskäl. Med syntetfyllning som ger låg vikt, liten volym och god värmeisolering. "​
Andra svenska webb-sidor skriver däremot att Exped Synmat 9LW har "integrerad pump" och på Expeds egen webbplats hittar jag inga uppgifter som antyder att just Synmat 9LW skulle sakna inbyggd pump.

Någon vänlig själ som kan bringa klarhet i detta?

Viktskilnaden mellan 7LW och 9LW är enligt Exped bara 70 gram och om inget annat sklijer är jag nämligen svårt frestad att välja den tjockare varianten ur ren komfortsynpunkt.

Det är en äldre modell som inte har pump. Köp från annat ställe om inte naturkompaniet har båda varianterna. Förmodligen har de bara glömt att uppdatera texten men fråga för säkerhets skull!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
starmac Exped Synmat 3-D Bo och sova 3
pelka Exped Synmat HL MW Bo och sova 6
waltruz storlek liggunderlag- exped synmat M eller LW? Bo och sova 11
Karolina P Exped synmat hyperlite duo Bo och sova 23
FalconBayerskt Exped Synmat 7 M vs Exped Synmat UL 7 M Bo och sova 13
dalnyn Exped Synmat 7 Bo och sova 10
Kajsa-Warg Exped Synmat basic 7,5 Bo och sova 5
Askel Hållbarhet på Exped Synmat 7 UL? Bo och sova 19
fekki Neoair All Season eller Exped Synmat? Bo och sova 26
Skogsakuten "Glidsäkra" Exped SynMat? Bo och sova 10
vojma Exped SynMat vs. DownMat fördelar/nackdelar Bo och sova 33
bastuman Exped Synmat UL 7 LW i Hilleberg Akto Bo och sova 11
Millow Skillnad på Exped SynMat Basic 7.5 UL och SynMat UL 7 Bo och sova 8
Mrtowle Frågor ang Exped Synmat Bo och sova 2
Jackiie Budgetcellplast+Exped Synmat Bo och sova 14
Skråmsta Exped SynMat Bo och sova 5
klasback Exped SynMat UL 7 Bo och sova 23
xtrem Exped SynMat 7 pump Bo och sova 11
hannessandahl tvätta exped synmat Bo och sova 4
biten Vilken Exped Synmat/Downmat? Bo och sova 5
Damberg Exped synmat/downmat short, bekväm? Bo och sova 5
fille__ Exped Synmat 7 bra? Bo och sova 4
joask202 Exped SynMat? Bo och sova 3
Physis Brutalt ont i ryggen av mitt liggunderlag Exped Dura 3R - Tips och råd till nybörjare mottages tacksamt! Bo och sova 20
Karusell Exped Versa 5R eller Exped Dura 5R Bo och sova 4
kennet_arvidsson Exped liggunderlag delamineras Bo och sova 35
komfortPerZonen Sovkomfort - Exped Ultra 5R vs Thermarest Neo Air XLite Bo och sova 4
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
MissToaster Köpa begagnat tält - hur ska jag tänka? Bo och sova 16
Vrana Nya tältstänger till exped orion 3 Bo och sova 17
Evni Tält: Exped Lyra/Mira vs MSR Hubba Hubba Bo och sova 23
Vildmarksanton Exped - dålig kvalitet? Bo och sova 36
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Betongbarn Exped Megamat Outfitter 10 LXW Bo och sova 0
Elvah Exped Orion: skillnad olika varianter, seamsealing? Bo och sova 15
avslutmedlemskap0904 Exped påse för att pumpa liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Välja Nallo 4, Kaitum 3, Exped Orion III UL osv? Bo och sova 21
trulleman Anjan 2 GT(2016) eller Exped Cetus 2 Bo och sova 1
meto MSR Elixir 1, Helm 1 eller Exped Carina II? Bo och sova 8
vandrafjäll Exped Bivy-Poncho UL Bo och sova 12
Bondmoran Vilket liggunderlag? Sea to summit, Exped, Thermarest, annat? Bo och sova 18
medic Erfarenheter av Exped cetus 2 ul Bo och sova 1
niaan Utsidan hjälp mig - Exped Orion vs. Exped Orion Extreme Bo och sova 6
Ambulanssystern Exped airmat basic 7.5 + Ridgerest? Bo och sova 1
mkruse Exped Downmat 7M vs Exped Downmat UL7M Bo och sova 1
Viktorious Exped liggunderlag frågor Bo och sova 20
Slitvargen Exped Vela I med Exped liggunderlag. Kompabilitet? Bo och sova 5
bengtolovlarson Vilket är bästa 2 mans kupoltält? Bo och sova 24
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
joakimkarlsson1022 Hilleberg Anjan vs Exped Cetus Bo och sova 13

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg