Exped Spica II UL - synpunkter

Jo Exped gör vettiga tält. Hade ett Orion också som jag var mkt nöjd med. Använde det uppe i Nordnorge på vintern i hård storm osv och det funkade kalas. Det tältet behövde jag knappt spänna efter heller. Sålde det bara då det är för mkt av en blandning för mina behov, för tung för att bära,oftast för stort och ändå inte riktig något vintertält. Ska köpa ett Helsport Fjellheimen Xtrem istället som jag använder på de hårdare turer.

Jag hade inget extra golv till mitt Orion och har det inte heller till mitt Spica. Vill ha så lite vikt som möjligt, upplever sällan att det är problem med att få ett hål i golvet när man står på sten (har tältat väldigt mkt i mit liv och aldrig använd ett extra golv och aldrig haft problem pga detta). Jag har oftast ngt liggunderlägg som jag kan lägga i absiden ifall jag vill knä eller sitta där men det är ganska sällan att jag vill göra det. för prylarna man har där tycker jag inte att jag behöver ett extra golv där.

Linorna med reflexerna har jag kvar, jag bytte alla marklinor bara, till just Spica´n har de använd en annan linspännare där och de org mark linnor glider i de hela tiden. De linor som sitter högre upp vid tältbågen har bra linspännare och fungera helt klanderfritt.

Nu har jag i princip alla säsonger igenom med tältet och i det stora hela är jag nöjd.
Känns som ett okej allround tält som passa bra för mig och hunden, funkar storleksmässigt och viktmässigt.
Har inte räknat nätterna, sover även i bivaq och vindskydd osv och tappat räkningen men kring 60nätter i detta tält bör det har blivit sen jag köpte det.

Nackdelar är att
- tyget töjer sig i fukt så mkt att man få spänner efter flera gånger, i kyla (under 0°C) drar sig tyget ihop så man knappt få in tältstängerna men sedan töjer den sig efter ett tag under spänning så man ändå få spänner efter
- kring nollan är det svårt med att få ut kondens om det inte är blåsigt. Mitt i skogen i lä vid 1°C kan innersidan av yttertältet bli rejält fuktig, sova med helt öppen dörr när det inte regnar funkar rätt hyfsat. men man få kommer ihåg att detta tält bara är ett 3 säsongers...
- sömmarna kring tältstängerna är tejpade och på mitt exemplar har tejpen börjat släppa nu vid den främre bågen, få kolla om jag hitta kvittot och kanske kan få ngn garanti för detta.

I det stora hela är jag dock fortfarande nöjd och kommer fortsätta använda enbart detta tält framöver.

Störde mig lite på att hela tältpåsen är "för lång" för att passa bra i min rygga. (som jag hade det tills nu behövde jag har tältet längst in i ryggan vilket gjorde det lite dumt när man ska packar/packar ur ifall det regnade.
Ska göra en helt egen påse men tog nu en av Sea to Summits lätta påsar, sedan tog jag en liknande material so påsen och gjorde egna påsar till tältbågarna (8g) och till markpinnarna (4g)
När jag ändå höll på började jag lätta hela tältet på snören till tunna dyneema där det funkar, även de vid dragkedjorna, tog bort de 4 markpinnsfästen inkl vajersträckarna vid tältbågarna eftersom jag aldrig använder de, samt även den ena som sitter vid dörren eftersom det räcker med en där. Det blev en knytnäve full med grejer och spara med det lite plats.
Då kunde jag även plocka bort 5 markpinnar ur påsen och har nu bara 8 kvar. De väger 11g styck, skulle kunna lätt spara 50g om jag tog andra men jag gillar ändå de v formade då de funkar bra för mig för det mesta.
Allt som allt hamnade tältet nu på 1438g, med den nya påsen sen borde det bli ännu lite mindre. Känns helt okej med nästan 200g mindre vikt samt att jag komprimerade utrymmet samt kan packa grejerna löst i ryggan nu så det funkar lite bättre för mig.

Nej tyvärr, jag haft otur med det att sova i ordentlig vind hittills. En gång vart det bra storm men då vart jag djupt inne i skogen där det var lä. Annars har jag alltid missat att ha med tältet då det blåste ordentlig och sov i vindskydd eller så. Tror kring 10m/s var det mesta jag har haft tältet i bruk och det funkade problemfritt.
Jag tror att om man spänner av det ordentlig och har även två extra stormlinor uppe på tältbågarnas topp (finns öglor där) så klara tältet nog hårdare vind rätt bra - svårt att säger hur mkt men 20m/s bör fungera i alla fall. Värre är det nog när det blåser och regnar. Då detta tyget behöver efterspännas rätt mkt när det bli blött få man nog vara med och spänna efter så det inte fladdrar för mkt.
Av alla tält jag har använd är detta tält med avstånd det som jag har behövt spänna efter mest tyvärr. Som jag skrev förr använde jag nog tältet i klimaförhållanden som den inte är avsedd förr, kyla och fukt gör att tyget släpper rejält vilket är den största nackdelen. På de varmare tider som t.ex nu är det inte alls samma problem längre!
Samtidigt drar tyget ihop sig väldigt mkt också i kyla, haft ngn natt där det vart torrt och ordentlig kallt och jag fick knappt in tältbågarna i sina ögglor för allt satt så tajt. efter ngn stund släppte det sen och jag kunde tom spänna efter ngn cm...

Det klarar det garanterat.

http://www.nordisk.eu/fgreen/produc...ories/halland-2-lw/product_model/-355b41dace/

Den här liknande är testad i 25 m/s. Den har även en större absid.

Intressant allternativ. Personligen är jag nöjd med den "trekantiga" absid, tillräckligt stort för mina behov och jag gillar att man bara spänna av med en markpinne i mitten, gör det så skön fånigt enkelt.
Men Nordisk Halland LW varianten har dragkedjan på sidan vilket jag gillar mera, man slipper sträcka sig över alla grejer.
Hur väl stämmer de där 1500g? Såg en video om PU varianten där man måste "knäppa" in tältbågarna på båda sidor, är det samma på LW? Bli så mkt enklare att bygga upp när kanalen är stängd.

Sov nu på sommaren för första gången 2pers i det tältet. Hade även med oss en liten dalmatiner och en cockerspaniel...vill säger att vi utnyttjade platsen i tältet helt.
Utan hundarna hade man kunnat ha lite packning i tältet men så vart det för trångt för det, förtältet räcker inte långt för två personers packning men det var ju ingen överraskning (vi hade bilen bredvid och allting där)

Det var ca 15°C under natten och vindstill, inne i tältet blev det varmt väldigt fort så ytterdörren behövde vara vidöppen. Och fast dörren var öppen så funkade ventilationen dåligt så insidan av yttertältet var rätt fuktig på morgonen.

Jag hade ändå väntat mig att det skulle bli så och är inte besviken. För mina resor ensam med hunden känns det fortfarande rätt och jag gillar tältet.
Dock förstår jag väl att man ser så få av denna. Det finns många alternativa tält på marknaden som uppfyller de olika kraven bättre än detta. Spica´n är bra som allround dock inte bäst på något.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Physis Brutalt ont i ryggen av mitt liggunderlag Exped Dura 3R - Tips och råd till nybörjare mottages tacksamt! Bo och sova 20
Karusell Exped Versa 5R eller Exped Dura 5R Bo och sova 4
kennet_arvidsson Exped liggunderlag delamineras Bo och sova 35
komfortPerZonen Sovkomfort - Exped Ultra 5R vs Thermarest Neo Air XLite Bo och sova 4
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
MissToaster Köpa begagnat tält - hur ska jag tänka? Bo och sova 16
Vrana Nya tältstänger till exped orion 3 Bo och sova 17
Evni Tält: Exped Lyra/Mira vs MSR Hubba Hubba Bo och sova 23
Vildmarksanton Exped - dålig kvalitet? Bo och sova 36
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Betongbarn Exped Megamat Outfitter 10 LXW Bo och sova 0
Elvah Exped Orion: skillnad olika varianter, seamsealing? Bo och sova 15
avslutmedlemskap0904 Exped påse för att pumpa liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Välja Nallo 4, Kaitum 3, Exped Orion III UL osv? Bo och sova 21
starmac Exped Synmat 3-D Bo och sova 3
trulleman Anjan 2 GT(2016) eller Exped Cetus 2 Bo och sova 1
pelka Exped Synmat HL MW Bo och sova 6
meto MSR Elixir 1, Helm 1 eller Exped Carina II? Bo och sova 8
vandrafjäll Exped Bivy-Poncho UL Bo och sova 12
Bondmoran Vilket liggunderlag? Sea to summit, Exped, Thermarest, annat? Bo och sova 18
waltruz storlek liggunderlag- exped synmat M eller LW? Bo och sova 11
medic Erfarenheter av Exped cetus 2 ul Bo och sova 1
Karolina P Exped synmat hyperlite duo Bo och sova 23
FalconBayerskt Exped Synmat 7 M vs Exped Synmat UL 7 M Bo och sova 13
niaan Utsidan hjälp mig - Exped Orion vs. Exped Orion Extreme Bo och sova 6
dalnyn Exped Synmat 7 Bo och sova 10
Ambulanssystern Exped airmat basic 7.5 + Ridgerest? Bo och sova 1
mkruse Exped Downmat 7M vs Exped Downmat UL7M Bo och sova 1
Viktorious Exped liggunderlag frågor Bo och sova 20
Slitvargen Exped Vela I med Exped liggunderlag. Kompabilitet? Bo och sova 5
bengtolovlarson Vilket är bästa 2 mans kupoltält? Bo och sova 24
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
joakimkarlsson1022 Hilleberg Anjan vs Exped Cetus Bo och sova 13
Avarage Läcker det in i era Exped Orion 2 Extreme? Bo och sova 25
AdamBerg Exped Vela 1 ul/extrem eller alternativ. Bo och sova 5
FalconBayerskt Exped Airmat Lite Plus Bo och sova 9
Kajsa-Warg Exped Synmat basic 7,5 Bo och sova 5
apkungen Hilleberg Anjan GT vs. Exped cetus II UL Bo och sova 11
Askel Hållbarhet på Exped Synmat 7 UL? Bo och sova 19
Bora exped sirius extreme vs nallo 2 Bo och sova 7
fekki Neoair All Season eller Exped Synmat? Bo och sova 26
macsailor Akka Dome vs Exped Orion Bo och sova 30
Exped Schnozzel Pumpbag Bo och sova 4
k1322 Exped-pump till en Thermarest NeoAir? Bo och sova 5
Skogsakuten "Glidsäkra" Exped SynMat? Bo och sova 10
vojma Exped SynMat vs. DownMat fördelar/nackdelar Bo och sova 33
Tundraman Hilleberg Akto eller Exped vela 1 ul Bo och sova 8
AnteÅ Välj rätt EXPED-tält här: Bo och sova 0
Burnis Exped DownMat 9 M Bo och sova 27
bastuman Exped Synmat UL 7 LW i Hilleberg Akto Bo och sova 11

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg