Exped Spica II UL - synpunkter

Köpte nu ett Exped Spica II UL.
Vart lite less på att släpa runt mitt Orion Extreme varje gång jag inte ska sova i vindskydd eller tarp och liknande jag annars gör rätt ofta.
Målet var då att kapa vikt och platsbehov i ryggan, tältet ska klara 3 säsonger och har utrymme för mig och min hund. Hade ju tittat på en del andra tält och som vanligt är tältdjungeln stor och alla har sina favoriter som de gillar mest och det är svårt att bestämma sig.
Det jag absolut ville undvika var att hamnar i en liknande sits som för ngt år sedan då jag köpte en Marmot Home Alone Bivy som samlade kondensen snabbare än man få vatten ur kranen och som kändes lite väl tajt (onödigt när jag annars sover med bivysäck och tarp och har samma effekt)
Nåja det var ju väldigt snyggt i alla fall och turligt nog kunde jag sälja det för en bra pris igen.
Hade sedan tittat på en del andra tält som är i 800g klassen men få alltid intrycket att de är ganska känsliga för vart man slå upp de, sett vänners dålig spända små tält och liknande. Enda jag verkligen gillade var MSR Hubba tältet som jag fick låna en natt av en kompis. Men det är lite väl trångt för mig och hunden och så gillar jag inte att man få fibbla med ytter och innertältet för sig.
Men åter igen tillbaka till Spica´n så var valet rätt enkelt tycker jag. För det ena har jag redan ett Exped tält och är nöjd med det, vikten funkade, tillräcklingt stort både i längd plus bredd men även i höjd så jag kan byta om eller sitta vid matlagningen, packningsmåttet är typ hälften mot Orion, den är snyggt, enkelt och snabbt att ställa upp och kravet på tältplatsen är inte så extrem stort.

Allt det där hade jag bara misstänkt när jag tittade på bilder och beskrivningen. Tältet är ju väldigt nytt på marknaden och jag kände ingen som hade det och beställde det på god lycka.
Men väl hemma så byggde jag upp det och blev snabbt nöjd.
Packningstorleken och vikten känns verkligen bra. På bilden är tältet helt okomprimerad i sin förpackning. Rulla man ihop tältet utan pinnar så skulle det lätt få plats i en påse som t.ex en Haglöfs lim50 sovsäck kommer med. Tältstängerna och markpinnar är ihop i en smal bra påse där även en liten reservdelspåse har fått en ficka.
Vikten av hela allt landa på 1615g där reservdelarna gör 45g och vill man spara lite vikt kan man enkelt lämnar de hemma samt byta markpinnarna som väger 11g styck och är 13styck i antalet.
Markpinnarna är för övrigt liknande de som följer med i Expeds större tält fast de är lite smalare. Jag vet att fler har uttryckt att de inte gillar dessa men personligen har jag inte haft något att klaga på med de på Orion tältet jag har använd på senaste.

Väl uppackat gick det väldigt lätt att ställa upp tältet. Det finns inget konstigt nånstans och alla moment faller på plats om man har lite tältvana. 9 millimeters DAC bågarna har varsin färgcodat tunnel och var lätt att få i samt spänna fast, tältet var även ganska lätt att spänner upp. Det står redan rätt så fort man drar i de mittre linorna och är man lat och inte har någon vind skulle det bara behövas en markpinne på var ände.
Vid uppbyggnaden känner man snabbt att det rör sig om en Exped produkt då alla detaljer är bekanta. Dock är allting lite mindre eller tunnare. Tunnare markpinnar, tunnare linor, tunnare tyg och så är det andra linsträckare. De som sitter nere vid marken direkt vid tyget verkar dock inte gillar linorna då linan inte fastnar riktig och lätt glider i sträckaren vilket hände när jag försökte spänna tyget. De som sitter vid stormlinorna är dock mycket bättre och funkar riktig bra. På stormlinorna som för övrigt alltid spänner mot två fästpunkter vid tältet satt det även några plastkrokar som jag inte riktig har fattat vad de är bra till egentligen. Kanske så att man kan fästa linan snabbt på tältets nedre linorna och med det spänner tre fästpunkter med en markpinne?

Men väl uppspänt står tältet stadig och ser bra ut. Kanske någon veck här och där som skulle kunna vara bättre men jag tycker att det verkar helt dugligt. Har man lite mera vind finns det fler fästpunkter som man skulle kunna ha någon extra lina i.

Tältet verkade större än jag hade hoppats på, två Exped M liggunderlägg få plats på bredden och vid varje ände har man ca 15cm plats. Även höjden känns bra, jag som är 183cm kan sitta upprätt vid ingången i innertältet, flytta jag in en bit måste jag dock böjer mig så klart. Men även längst bak är det mycket plats för att kunna röra på fötterna utan att sovsäcken slå i taket direkt.
Förtältet är inte så stor, vid ena bilden ligger min 45l Mountain Hardwear rygga och det finns inte mkt plats runt omkring. Då väggen inte slutar nere vid marken utan en bit uppe i luften bör man nog inte har allt för många prylar eller de som är känsliga mot regn liggandes i förtältet.
Då jag som sagt ska vara ensam med min hund i tältet bör jag inte har något problem och kommer att ha ryggan vid fotändan eller om jag resa med kajak har kvar det som inte behövs i kajaken.
För att ha skorna, någon lyckta och kanske laga mat om det regna bör förtältet dock fungera om man ta det försiktig med köket.

Idag då jag provbyggde tältet var det 28grader i luften och det blev så klart varm i tältet direkt. Men det skulle det har blivit med i princip varje tält. Det som verkar lovande är att hela innertältet är gjort i en väldigt tunn tyg som verkar kunna andas riktig bra och även släpper igenom luften. Det finns ventilerings hål på varje ände av tältet. Två bak som kan stängas med kardborre eller ställas upp med ngn inbyggd pinne. Vid ingången är det bara en ventileringsöppning men även den kan stängas och öppnas. Alla tre har inbyggda myggnät. Då de bakre är lite lägre än den vid ingången hoppas jag på en bra genomdrag. Men jag är egentligen inte så oroligt för värmen eller kondensen i tältet då hela tältet verkar luftig med sina höga yttertält sidor osv.
Dörren till yttertältet kan även den öppnas på olika sätt och då användas för ventilering utan att den ska fladdra runt eller det kan regna in.
Dörren till innertältet är gjord i två olika tyger där hela dörrens övre del består av myggnät och den undre delen av samma tyg som resten av innertältet. Dörren kan öppnas åt två håll så man kan vädrar på olika sätt.
Innertältet har en ficka på varje sida och även en ögla vid varje ände så man kan hänga någon lina om man vill.

Nu har jag inte sovit i tältet än men misstänker att det inte kommer bli någon problem. Jag har i alla fall sett att platsen räcker gått och väl för både min Dalmatiner samt mig och packningen och jag få ett intryck att det inte borde vara någon problem att använda tältet i tre säsonger även lite längre norr upp i Skandinavien. Jag kommer nog testa även någon vinternatt i tältet men bara mest för att det kolla hur det beter sig.
Spica´n sägs vara ett 2mannar tält och i skillnad mot annars är det i alla fall tillräckligt bred för att två personer ska kunna få tillräckligt med plats men däremot kommer de inte kunna ha sin packning med i vilket man bör tänker på vid köp.

Bilagor

• _K__5905.jpg
    _K__5905.jpg
    127.1 KB · Visningar: 2,461
  • _K__5912.jpg
    _K__5912.jpg
    99.5 KB · Visningar: 2,516
  • _K__5914.jpg
    _K__5914.jpg
    66.5 KB · Visningar: 2,947
  • _K__5922.jpg
    _K__5922.jpg
    65.5 KB · Visningar: 2,904
  • _K__5926.jpg
    _K__5926.jpg
    70.2 KB · Visningar: 2,989
  • _K__5946.jpg
    _K__5946.jpg
    77.6 KB · Visningar: 3,679
Hade första natten i tältet direkt i förgår. Blev en natt i skogen, helt vindstill och den här värmen. Skogen vart fullt med mygg och att öppna upp var ingen ide men det behövde jag inte heller. Man känner att luften kan röra sig i tältet, håller man munnen mot innertyget är det ingen problem att andas igenom. Först på morgonen när solen stod på tältet blev det varm och särskild hunden ville hellre vara ute. Men då prata vi om typ 28grader i luften eller något sådant.

Wiresträckarna funkade bättre nu när jag var ute. Man få dock vara försiktig hur mkt man spänner sidorna då innertälts dörr bli svårt att stänga så fort man spänner lite för mycket.

Annars kändes det rymligt och att sitta, blåsa upp madrassen osv vart inga problem.Kändes även lite mysigare nu med mina och hundens grejer då jag fyller ut tältet på rätt sätt, mitt Orion fyller jag bara ut på vintern när man har med sig extra filtar osv annars känns det ganska tomt därinne.

Nu var det ju en ganska skyddad plats och natten visade egentligen inte så mycket men ventileringen kändes helt rätt och det vart snustorrt i hela tältet.
Yttertyget sträckte sig lite över natten, få ser om det var en första sträckning bara, det var i alla fall ingen fukt som har gjort det.

Bilagor

• _K__6015.jpg
    _K__6015.jpg
    54.2 KB · Visningar: 2,593
Såg först nu när jag skulle slänga skräp att det följde med en liten lapp vid tältet där de konstiga krokarna är beskrivna. Alltså de som satt på stormlinornas ändar.
Tanken är att man kan vira linan runt ett träd eller markpinnen och sedan krokar in i sig själv. Men det känns ju väldigt konstig att man ha med dessa krokar på ett tält där man tänker på vikten. En vanlig ögla funkar mycket bättre runt en markpinne och för att ha stormlinan runt ett träd är de ändå väldigt korta och det är ju inte så ofta att man vill göra så ändå att man ska bära på dessa små krokarna omkring.
Tog bort de direkt och har de i "bra att ha" lådan i skåpet istället. Men nu vet jag i alla fall vad man ska ha de till.
Onödigt för just detta tält känns även stormlinornas små fickor. På ett tält där man har stormlinor som är långa kan jag förstår de men här bli det ganska pilligt att hålla på med när stormlinorna ändå bara är knappt en meter långa och inte har mkt att trassla in sig i. Och man kommer ändå vilja spänner upp de varje gång när man ställer upp tältet så att man inte behöver packa bort de snyggt.
Men det är rätt bra ändå, då har jag extra påsar till mitt Orion då jag har utökat med extra stormlinor på det.

Har nu haft ngr nätter i tältet och är fortsatt nöjd.
Igår natt ställde jag mig på ngr höga klippor och pga lathet och avsaknaden av väder spände jag bara med mittersta pinnen vid fotändan och sedan satt jag en extra lina i mitten uppe på huvudpågen (finns en liten ögla där) Då kunde jag rulla dörrsidorna åt sidan och fick en bra utsikt istället. De två färstpunkter räckte gått och väl för att kunna sova ordentligt och även åskvädret som kom förbi vid morgonkvisten kändes helt okej. Inte meningen att sätter upp tältet sådär men det visade att man ändå klarar en natt även om man inte kan spänna upp ordentligt.
Regnet stannade där den skulle - på utsidan och kondens har jag heller aldrig haft i tält hittills.

Enda nackdelen är fortfarande de där linsträckarna. När tältet väl står är de helt okej och linan håller spänningen men såfort man drar lite snett i de så släpper linan. T.ex när man ställer upp tältet och lyfter en båge för att justera lite kan spända linor lossnar igen - man få helt enkelt vara försiktig eller den andra lösningen vore att byta ut dessa linor mot några som inte är så hala.(det sitter tunna dyneema där)

Vart diverse nätter i tältet med både regn och bara massa fukt osv.

Tyget är lite känsligt för fukt och töjer sig. I mitt Orion kan jag strunta i att spänna efter om det plötsligen börja regnar mitt i natten men i spica´n bör man spänna efter när det bli blött för att håller tältets form så innertältet inte börja hänga lite samt att vinden inte kan slå i tyget. Inte mkt men märkbart.

Står man på riktig fuktig mark samlas det kondens på insidan yttertältet såklart. Kondensen som sedan droppar ned på innertältet håller sig på utsidan tills man nudda tyget med lite tryck, då bli det blött just där. Så har jag inte upplevt det i mitt Orion tält men tyget är ju även bra mycket tunnare också.
Men för mig har det bara varit ett "problem" när jag höll på att göra saker mitt i tältet och inte brydde mig om tältet så att säga. När jag bara sov osv hade jag inga problem.
På insidan innertältet har jag aldrig sett ngn kondens hittills trots väldigt blöta förhållanden stundvis.

Utrymmes mässigt la jag märke till att det är helt okej att sova åt fel håll. Stod flera gånger vid sjöar där stranden lutade mot vattnet och man vill ju helst kunna titta ut över vattnet. Det funkar att lägga sig och sova åt fel håll när man är ensam så man kan ligga lite mera i mitten än annars.

Annars är jag fortfarande nöjd och tältet ser fortfarande fräsch och fin ut. Hade varit lite rädd att min hund skulle göra hål direkt men tygen verkar kunna motstå en del slit i alla fall :)
Jag ska dock byta ut alla de snören som sitter i markhöjd till några som är lite tjockare än de tunna dyneema som sitter där. Addera mindre än 5g allt som allt men då borde det aldrig händer igen att linspännaren släpper så fort man drar lite sne vilket förekommer lite då och då.

Bilagor

• _K__6599.jpg
    _K__6599.jpg
    11.9 KB · Visningar: 2,182
Verkar inte vara så många som har detta tält?
Själv är jag fortfarande nöjd med det. Nu när det bli kallare och blötare känns det fortfarande helt okej, spöregn hela natten och en del vind (hade dock inte över 10m/s när jag sov i detta tält än) vart inga problem. Som sagt så få man dock spänna efter lite mera än i de tyngre tält jag var van med när det regna. inte så att man behöver gå upp mitt i natten eller så men lite slack kan det bli när det börja regna. Jag är dock inte riktig säkert om det alltid beror på det eller en hund har dragit med sig en lina då de inte alltid har koll när de springer runt. Nu har jag dessutom två stycken och de gillar att jaga varann runt tältet :)
Att ha två Dalmatiner inne i tältet känns också helt okej och inte trångt. Förutom som när båda vill ligga i min brösthöjd och sträcker ut sig åt sidan vilket hände ngn gång nu senaste natten. Och just då regnade det oavbruten och jag hade alla venthålen stängd för att testa. I denna fukten med ca 9°C ute blev det lite kondens som samlades på utsidan av innertältet och när hundarna trängdes lite hamnade jag med sovsäcken mot det tunna tyget och sovsäckstyget blev lite fuktig. För mig fortfarande okej då det vart väldigt lite och det var mycket blött i marken och runt omkring och jag hade tältet ca 2m brevid en sjöstrand osv...borde alltså inte kunna bli så värst mkt värre (hoppas jag)

en dålig mobilpic med båda vovvarna

Bilagor

• 10647141_10204934394428925_3997786041494534402_n.jpg
    10647141_10204934394428925_3997786041494534402_n.jpg
    44.1 KB · Visningar: 2,088
Fint med någon som faktiskt använt tältet!

Själv skulle jag inte tveka att använda det, men är nöjd med nuvarande tält.
Synliga fördelar: God takhöjd, ok vikt, bra golv, verkar vara bra ventilation, ok pris för ett lätt tält.
Nackdelar: Smal i fotändan, finns tält som är både lättare och större, dålig plats i förtält, lite dålig vattentäthet.

Som tvåmanstält verkar det trångt, som solotält, evt med hund helt ok.
Den som är rädd för att gå för de allra lättaste täöten har här ett bra alternativ.

Haft en hel del nätter med de två hundarna och då känt av mera kondens. Då hundarna trängdes (båda vill gärna ligga i huvudhöjd) så blev sovsäcken lite blött när jag trycktes mot innertältets tyg. Förra veckan var det som värst med ca 1°C, vindstill och mitt i skogen då jag även råkade ha alla ventileringshål stängda. Då droppade det tom från taket lite på morgonen. Kändes som jag hade gått över gränsen där så att säga, visst det var ju vindstill men sidorna på tältet är ändå ganska höga och jag hade hoppats på lite bättre ventilering även med hålen stängda.

I natt sov jag första gången helt ensam utan hundar i detta tält, öppnade upp alla hål och hade vindstill i skogen med -2°C. Både inner och ytertältet var då helt torr men konstig nog var sovsäcken fuktig i på utsidan av fotändan men den hade inte legat mot tältduken.

Få ser hur det nu bli när det bli ännu kallare, kan ju även öppnar upp dörren lite när jag ligger i lä. Kommer i fortsättningen även bara ha min egna lilla hund som inte andas lika mkt som den andre jag tog hand om nu ett tag. Tältet säljs ju inte som ett 4säsong helt klart men jag tänkte fortsätta använda det så länge det känns okej.

Äntligen kom det ordentligt med snö och jag kunde testa detta tält även i en vintermiljö.
Det var i skogen med lätt vind, ca -1°C på kvällen och från natten till nästa dag ca -3°C
Hade en hund med mig och jag själv, alltså i princip två varelser som andas ut fukt.
Temperaturen var i början allt för varmt med all denna snö för det blev väldigt fuktig, det snöade oavbruten och kondensen hade inte riktig någon chans att kommer ur tältet. Hela insidan av yttertältet var fuktig och jag fick passa mig för att inte kommer åt. Innertältet funkade men som jag skrev förr så behöver tältet spännas efter rätt mkt och det ihop med snömängden som samlade sig på tältet hela tiden - särskild när det ramlade ngt från träden - så trycktes yttertältet mot innertältet och alt blev fuktig vid elva tiden på kvällen. Spände efter ordentligt (som tur har jag bytt ut alla linor då org linorna är för hala för sina linspännare som jag skrev om för) och då det även blev kallare funkade det sedan med fukten och på morgonen var det ganska torrt i tältet som tur.
För att tältet skulle klara snön på sig spände jag extra linor från toppen av varje tältbåge lätt uppåt mot 2 trä. Även dessa spände jag efter på natten, fick efterdra ca 10cm på varje sidan och då vart de ordentlig spända när jag byggde upp tältet på kvällen.

Nu har jag haft detta tält i ganska många olika situationer (riktig hård vind o stark kyla har inte varit med än).
Jag är faktiskt nöjd i det stora hela och kommer använda på i princip alla resor i år tror jag.
Nackdelarna är att man behöver vara väldigt noga med ventileringen när det är kring 0°C. Och att det tältet behöver spännas efter så mkt i de temperaturerna när det är lite fuktig.
Platsen i tältet funkar fint för både mig, min packning och min hund - kan tom laga mat i absiden. Bara när min hund bli aktiv bli det lite trångt, hon råkade tom göra en 5cm lång reva i innertältets sida när hon rullade runt för ngn vecka (gick att sy)

Kul med en till Exped-tältare. Många här är isnöade på HB men det finns andra alternativ som fungerar också.
Kör själv med ett Venus II Extreme som jag också är mkt nöjd med.
Har du ett extragolv? Jag köpte ett i samband med tältköpet och ångrar mig inte då man ofta står på knä i absiden.
Upplever tältet tyst trots hård vind; men det är som du säger, man måste spänna det ordentligt.
Själv tycker jag att linorna med reflexer är kanon när man ska hitta tillbaka efter en pisstur på natten :)

/Anders

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Physis Brutalt ont i ryggen av mitt liggunderlag Exped Dura 3R - Tips och råd till nybörjare mottages tacksamt! Bo och sova 20
Karusell Exped Versa 5R eller Exped Dura 5R Bo och sova 4
kennet_arvidsson Exped liggunderlag delamineras Bo och sova 35
komfortPerZonen Sovkomfort - Exped Ultra 5R vs Thermarest Neo Air XLite Bo och sova 4
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
MissToaster Köpa begagnat tält - hur ska jag tänka? Bo och sova 16
Vrana Nya tältstänger till exped orion 3 Bo och sova 17
Evni Tält: Exped Lyra/Mira vs MSR Hubba Hubba Bo och sova 23
Vildmarksanton Exped - dålig kvalitet? Bo och sova 36
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Betongbarn Exped Megamat Outfitter 10 LXW Bo och sova 0
Elvah Exped Orion: skillnad olika varianter, seamsealing? Bo och sova 15
avslutmedlemskap0904 Exped påse för att pumpa liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Välja Nallo 4, Kaitum 3, Exped Orion III UL osv? Bo och sova 21
starmac Exped Synmat 3-D Bo och sova 3
trulleman Anjan 2 GT(2016) eller Exped Cetus 2 Bo och sova 1
pelka Exped Synmat HL MW Bo och sova 6
meto MSR Elixir 1, Helm 1 eller Exped Carina II? Bo och sova 8
vandrafjäll Exped Bivy-Poncho UL Bo och sova 12
Bondmoran Vilket liggunderlag? Sea to summit, Exped, Thermarest, annat? Bo och sova 18
waltruz storlek liggunderlag- exped synmat M eller LW? Bo och sova 11
medic Erfarenheter av Exped cetus 2 ul Bo och sova 1
Karolina P Exped synmat hyperlite duo Bo och sova 23
FalconBayerskt Exped Synmat 7 M vs Exped Synmat UL 7 M Bo och sova 13
niaan Utsidan hjälp mig - Exped Orion vs. Exped Orion Extreme Bo och sova 6
dalnyn Exped Synmat 7 Bo och sova 10
Ambulanssystern Exped airmat basic 7.5 + Ridgerest? Bo och sova 1
mkruse Exped Downmat 7M vs Exped Downmat UL7M Bo och sova 1
Viktorious Exped liggunderlag frågor Bo och sova 20
Slitvargen Exped Vela I med Exped liggunderlag. Kompabilitet? Bo och sova 5
bengtolovlarson Vilket är bästa 2 mans kupoltält? Bo och sova 24
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
joakimkarlsson1022 Hilleberg Anjan vs Exped Cetus Bo och sova 13
Avarage Läcker det in i era Exped Orion 2 Extreme? Bo och sova 25
AdamBerg Exped Vela 1 ul/extrem eller alternativ. Bo och sova 5
FalconBayerskt Exped Airmat Lite Plus Bo och sova 9
Kajsa-Warg Exped Synmat basic 7,5 Bo och sova 5
apkungen Hilleberg Anjan GT vs. Exped cetus II UL Bo och sova 11
Askel Hållbarhet på Exped Synmat 7 UL? Bo och sova 19
Bora exped sirius extreme vs nallo 2 Bo och sova 7
fekki Neoair All Season eller Exped Synmat? Bo och sova 26
macsailor Akka Dome vs Exped Orion Bo och sova 30
Exped Schnozzel Pumpbag Bo och sova 4
k1322 Exped-pump till en Thermarest NeoAir? Bo och sova 5
Skogsakuten "Glidsäkra" Exped SynMat? Bo och sova 10
vojma Exped SynMat vs. DownMat fördelar/nackdelar Bo och sova 33
Tundraman Hilleberg Akto eller Exped vela 1 ul Bo och sova 8
AnteÅ Välj rätt EXPED-tält här: Bo och sova 0
Burnis Exped DownMat 9 M Bo och sova 27
bastuman Exped Synmat UL 7 LW i Hilleberg Akto Bo och sova 11

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg