Exos 58, max vikt?

Endast ryggplattan, och det är den känsligaste delen, speciellt vid transporter med buss och tåg.
Man bör se över säcken en gång varje sommar, ofta finns enklare slitage som kan repareras.
Min har följt mig under 106 vandringsdagar med därtill hörande resor och nu är det dags att se över två hål i ryggplattan.

Bältet är fullt tillräckligt för bördor (inklusive säck) upp till 16 kg (inklusive säcken). Jag vill helst hålla vikten under 15 kg. Inget bärsystem kan få packningen att tynga 10 kg mindre på leder och senfästen.

Ska förstås vara 142, inte 106. Har lagat revorna provisoriskt med vävtejp. När jag tog säcken till en syatelje och skulle förevisa skadan insåg jag hur stark och fast tejpen var, så den lösningen får duga någon sommar till, revorna lär inte vidga sig, iallafall.

Ska förstås vara 142, inte 106. Har lagat revorna provisoriskt med vävtejp. När jag tog säcken till en syatelje och skulle förevisa skadan insåg jag hur stark och fast tejpen var, så den lösningen får duga någon sommar till, revorna lär inte vidga sig, iallafall.

Den starkaste vävtejpen är nog spinnakertejp som dessutom är tunn och har mycket effektivt klister. Har du testat det? Finns i båttillbehörsaffärer.
Jag har en liten rulle med i min fjällpackning som reserv för alle handa textilskador. Både effektivare och lättare än silvertejp;)

Silvertejp har jag aldrig använt. Det här är en vit tejp, kanske 2 cm bred, av märket Tesa. Den är så stark att jag inte kan ta dän den nu utan att skada meshen ytterligare.

Det finns ett reellt sätt att få packningen att kännas 10 kg lättare och det är att släpa på en ballong med 10 kg lyftkraft, den bör dock ge ett icke obetydligt luftmotstånd. Blåsa brukar det ju göra. Klart opraktiskt och dyrbart men inte helt omöjligt.

Kul när ens gamla trådar får liv

Det är kul när ens gamla trådar får liv.
Det blev en Golite av lite äldre modell om 45liter, gillar den skarpt trots att den inte har lock. Mkt bekväm, vet inte hur mkt vikt den kommer klara bekvämt ännu.
Spinnakertejp, det skall jag skaffa.
Tjip!

Det finns ett reellt sätt att få packningen att kännas 10 kg lättare och det är att släpa på en ballong med 10 kg lyftkraft, den bör dock ge ett icke obetydligt luftmotstånd. Blåsa brukar det ju göra. Klart opraktiskt och dyrbart men inte helt omöjligt.

amerikanska armen gjorde en undersökning för en herrans massa år sedan vad som är det mest effektiva sättet att bära på och kom fram till att bära på huvudet är det mest effektiva. visserligen krävs en viss balans men ändå. väntar fortfarande på den första huvudsäcken från KM... ;)

Bland alla seriösa funderingar kommer denna bisarra kommentar. Jag skrattade så att jag höll på att ramla av stolen;-)

Sent from my fucking telephone using Tapatalk

Bar ca 25 kg med den under vandring förra sommaren. Visst går det men det var inte särskilt bekvämt. Sen vet jag inte om det beror på säckens förmåga att klara den vikten eller om den helt enkelt inte kom överens med min rygg.

De ego träffat på bland bergen som fungerade som lastbilar med huvudbandsbärning brukar ha välutvecklade ben, bålar, ryggar och nackar. Den bärram som USDF utvecklade under WWII hade huvudband. Meningen var att kunna bära in ammunitions, matlådor och vattendunkar mm. Erfarenheterna sa att bara fåtalet soldater kunde bära med huvud och hals.
Där man bär på huvudet börjar de träna tidigt, givetvis utvecklas kroppen då.
Bland tungbärarna som går långa leder finns några som implementerat pannbandet. Det är kanske dax för en ny tråd, men som vanligt är det övning, övning och övning som ger resultaten.
go tur

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg