Exos 46 eller 58

Varför inte istället minska packningen med minst 15 kg och ta en "enklare" säck? ;-)

Det är ganska precis vad jag har gjort när jag bytte till en Exos : )

Men jag kan fortfarande inte balansera den på endast svanken utan måste använda axelremmarna för att få balans, främst för framåt-bakåt. Vilket är något jag saknar ibland då det tar bort ett sätt i hur man kan variera att bära den.

anders_b : Tror att du kommer bli supernöjd med uppbytet. Du kan ju fortfarande ha som målsättning att packa så få kilon som möjligt och skippa det onödiga. Behöver du bära något för någon annan någon gång så har du ju möjligheten :)

/Anna

Oj, vad jag känner igen mig. Här finns nog något viktigt, som kanske kan hjälpa andra i valet och kvalet:
Exos-säckarna görs ju i flera storlekar, och av exakt den anledning du beskriver fick jag välja "fel" bägge gångerna - nämligen "large", som teoretiskt är helt fel för min längd. Men de mindre storlekarna fick jag just inte att ställa sig på höftbältet, p g a att övre s-böjen kom för långt nedanför axlarna.

Ack ja, ibland önskar jag nästan att jag fick någon förevändning att fylla min gamla alaska, men tiden då man bar både sin egen och sina barns packning är obevekligen förbi...

Det låter som ett bra tips, kanske för sent för frågeställaren men kanske för någon annan som läser den här tråden.

För mig var det tvärt om. Jag fick väja en medium trots att mina mått matchar det som Ospray tycker att är "large". Anledningen var att jag tyckte det blev för mycket flytt i höjdled när jag ville byta mellan att bara belasta svanken och att även avlasta mer med axlarna.

Slutsumman är nog att det bästa är, som vanligt, att testa både olika storlekar både i volym och i S/M/L för att se vad som passar en själv bäst.

I caved in. Bytte till en 58:a trots allt. +100gram +12liter +50kr kändes på något sätt berättigat. Bältet känns lite stadigare som sagt. Annars satt den som en smäck, precis som 46:an.

Jag tror du kommer bli mycket nöjd. Jag har bara haft den i ett år och kanske något tiotal mil, men jag är mycket nöjd!

Jag tycker stor möjlig komprimeringsgrad vilket gör att den sällan känns pösig, trots lite mindre packning.

Bra fråga, jag har haft samma funderingar gällande Volym för nästa säck, Jag har en på 65L i huvudfack och som är på 78 L Tot, skaffade mig då sen en på 45 l totalt.

Jag hade nog gått på den mindre om jag var dig av dom två, annars blir det en rätt liten skillnad mot den du har.
Jag märker mer och mer att jag klarar mig väl med den på 45 l och då har jag ett litet tvåmanna tält i säcken.

Jag föredrar lättare men jag tycker faktiskt att volymen på packningen är ännu viktigare vilket det kanske inte pratas om lika mycket.

Det kan göra att en mindre packning i volym fast tyngre i vikt ändå känns lättare i jämförelse mot lättare och mer volym.

Jag har funderat rätt mycket i de banorna men valde den större pga mitt intresse för flugfiske. Utan flugfiskeprylarna klockar jag in fint i 46:an, men blir trång när de skall i. Får jag för mig att jag ska vandra lite men behöver vadare blir det ännu värre. Däremot har jag hittat ett par orvis lättpackar-midjevadare som blir behändiga i packvolym och väger ca.900g. Vi får se, men det låter frestande. Sen ska det ju till med skor till dem också. Ett par mesh kanske? Då börjar vi komma ner i bra vikter skulle jag tro.

Det är svårt att vara låttpackare med fiskeintresse, så jag får kompromissa lite.

Du måste ju kunna spara in på mat i ryggan om du fiskar. För en 10-dagars vandring brukar min Exos 46 vara fylld med mat till 2/3. :)

Haha, jo det klart. Fast å andra sidan känner jag iaf att jag inte kan förlita mig helt på fisket. Ibland är det baskemig helt omöjligt att hitta rätt fluga. Öringar kan ju vara sjukt selektiva emellanåt. Men visst har du rätt och jäklar i min låda vad gott det är med egenfångad fisk ute i fält. Ren poesi om du frågar mig.

Hittills har jag inte varit på så många turer med fiske, vandring och övernattning, men det är i år som jag kommer att göra lite längre strapatser och fler övernattningar. Ju mer erfarenheter jag lyckas skrapa ihop, ju lättare och säkrare kommer det att kännas när jag skall ut.

Oftast åker jag med min bror, men tanken att åka ut själv har slagit mig. Själv blir jag mer flexibel, men det ställs högre krav på samma gång.

Jag tänkte ev gå södra lapplandsdelen av kungsleden och testa på att fiska.
Läste i nån guidebok om jag inte minns fel att det var väldigt fina fiskevatten.

Däremot så har jag aldrig testat på flugfiske och det är väl det enda som gäller där?

Det enda? Näe det tror jag inte. Däremot tycker jag flugfisket är roligare och ger en känsla av att vara närmre naturen. Jag blir mer uppmärksam på vad som händer runt mig, vilka insekter som finns och vad fiskarna äter. Det är kul att smyga runt och i princip ljudlöst presentera en torrfluga som fisken tar.

Man kan bli i princip hur nördig som helst inom flugfisket. Sen är det väl som vanligt. Ta bara upp det man behöver resten skall tillbaka och hanteras mycket försiktigt. Det är så jag tänker.
Återväxten i fjällen är bitvis mycket långsam så det gäller stt inte sopa rent när man är ute, utan tänka sig för.

Det låter som en härlig tur i alla fall. Det blir vålådalen och runt i jämtland för mig i sommar. Blir det tillfälle för annat så är jag inte omöjlig :)

Det enda? Näe det tror jag inte. Däremot tycker jag flugfisket är roligare och ger en känsla av att vara närmre naturen. Jag blir mer uppmärksam på vad som händer runt mig, vilka insekter som finns och vad fiskarna äter. Det är kul att smyga runt och i princip ljudlöst presentera en torrfluga som fisken tar.

Man kan bli i princip hur nördig som helst inom flugfisket. Sen är det väl som vanligt. Ta bara upp det man behöver resten skall tillbaka och hanteras mycket försiktigt. Det är så jag tänker.
Återväxten i fjällen är bitvis mycket långsam så det gäller stt inte sopa rent när man är ute, utan tänka sig för.

Det låter som en härlig tur i alla fall. Det blir vålådalen och runt i jämtland för mig i sommar. Blir det tillfälle för annat så är jag inte omöjlig :)

Jag har ny beställt en Osprey i 46 liters, vill gärna testa mot andra i samma klass,

Jag har funderat rätt mycket i de banorna men valde den större pga mitt intresse för flugfiske. Utan flugfiskeprylarna klockar jag in fint i 46:an, men blir trång när de skall i. Får jag för mig att jag ska vandra lite men behöver vadare blir det ännu värre. Däremot har jag hittat ett par orvis lättpackar-midjevadare som blir behändiga i packvolym och väger ca.900g. Vi får se, men det låter frestande. Sen ska det ju till med skor till dem också. Ett par mesh kanske? Då börjar vi komma ner i bra vikter skulle jag tro.

Det är svårt att vara låttpackare med fiskeintresse, så jag får kompromissa lite.
Du kan köra med dina vandringsdojor som vadarskor,bara ett tips. Har Salomon techamphibian som jag går i på dagarna och sen tar jag ut inläggsulorna på kvällen och kör med dom som vadarsko. Inte helt klockrent men det funkar hur bra som helst och du sparar duktigt med volym & vikt. Pris på Orvis-vadarna? MVH//Jonas

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ekoxen Osprey Exos 48 eller 58 Transportera 9
henkkahh Matrix 40 eller Osprey exos 34 Transportera 0
jonw Hjälp mig välja mellan Osprey Exos 48, Bergans Helium V5 55 och Exped Lightning 45 Transportera 20
FlyerSword Osprey Exos 58 vs Lumina 60 vs Levity 60? Transportera 2
spajk Storlek på exos 58 Transportera 6
Esko747 Nya Exos 58 Transportera 2
Tord Hoppe Osprey Exos 58, ficka för vattenblåsa? Transportera 2
skaidde Osprey exos 46 vs exos 58 Transportera 2
PetNor Gnisslande Exos Transportera 0
helper Osprey Exos Video Transportera 1
sebastian Seek Outside - Unaweep 4800 eller Divide? Transportera 3
Stolpskott Osprey Aether eller Fjällräven Kajka? Transportera 6
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
paddla Osprey, Osprey, Osprey – eller? Bästa ryggan Transportera 11
Vimes Osprey Aether 70 eller 85? (Familjepackning) Transportera 6
Joell Exped Explore 75 eller Thunder 70 Transportera 3
kungjohan Lundhags Dovre eller Gneik Transportera 2
Sigfridsson Osprey Aether 70 eller lättare säck? Transportera 19
Kalle G Ryggsäcksform? Strut eller tub (eller päron)? Transportera 29
JonasPaulsson27 Lundhags 75 V8 eller V12 Transportera 0
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
robert petersson Kajka 75 eller V12 75 ?? Transportera 24
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
mr ling Packlista i excel eller openoffice Transportera 0
Avarage Tält i ryggsäcken eller utanpå? Transportera 44
85662 Vad är viktigast för dig - bra bärsystem eller bra organisation? Transportera 18
såg Vattentät eller en Compressionpåse till mitt nya HB Unna Transportera 1
seasteel Ryggsäcksval - denna eviga fråga - Kajka eller Altra? Transportera 54
Polar300 Är det här en Grönland eller en Alaska? - i FN-blått Transportera 32
såg Karrimor Sabre 75 eller 80-130 Transportera 0
FlyerSword Crusader stl 3 eller 4 i Stockholm? Transportera 0
Rasumusu Osprey Xenith 88 eller Fjällräven Kajka 85, japp, ryggsäckstråd! Transportera 2
ViceHövdingen Kajka 100 eller Crusader? Transportera 27
Ankan79 OXO 70 eller SUMO 75 Transportera 11
jotho Ryggsäck 75 eller 90 liter? Transportera 14
Bora problem med mjölner 1.0 eller 2.0? Transportera 4
vane505 Bora 80 eller Aether 70 (för backpacking & fjällvandring) Transportera 11
aksello Naos 55 eller Naos 70 alternativt Arrakis 65? Transportera 6
Vintervilan Kajka 75 eller 85? Transportera 2
såg välja mellan berghuse vulkan eller snugpeg bergen 100. Transportera 1
Härkila Haglöfs ryggsäck dam eller herr?? Transportera 6
t_andersen Crux AK70 eller Haglöfs Matrix 70 Transportera 1
ohlinj Ospray Kestrel 28 vs Talon 33 eller annan ~30L på NK Transportera 13
danisko Dry bags, regnskydd, sopsäckar och liners... inuti eller utanpå? Transportera 13
Goant Berghaus Vulcan eller Lowe Alpine Saracen? Transportera 6
Mattias1981 Droppformad eller toppmatad?? Transportera 0
Koiné På eller i ryggsäcken? Transportera 16
pontare Bergans Trollhetta 95L eller Lundhags V8 90L Transportera 0
Maskinisten Ram eller inte i ryggsäck? Transportera 36
Crilloan Toppmatade, slimmade ryggsäckar eller fickparadis med frontöppning? Transportera 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg