Först vill jag säga att det kommer bli torkad mat hur du än gör. Det blir aningen sämre torkad mat om du ligger på fel temperatur, men det är ingen katastrof.
Torka och var glad, och utveckla eftersom. Låt det inte bli tråkigt för att du söker en ouppnåelig precision.
Det jag menade var att värmeelementet är för klent för att orka få upp temperaturen i början. Det är för mycket fukt och för högt luftflöde helt enkelt. Det spelar ingen roll om du vrider upp termostaten, för den orkar ändå inte. Efter nån timme så är det fria vattnet borta, och då kommer den ikapp. Man kan såklart fylla den med mindre mat för att lösa detta.
Det är en helt vanlig mekanisk termostat som du har.
Den är inte exakt (räkna med 10 grader mellan till- och frånslag). Mot slutet av torkningen kommer det fluktuera ännu mera. Räkna inte heller med att den är helt rätt kalibrerad, och räkna med att den har en precision på +- 2-3 grader.
Den är inte bättre än så.
Jag använder en ugnstermometer med sladd som jag lägger på mellersta brickan. Blir det för varmt så justerar jag ner.
En mekanisk termostat justerar man enklast genom att läsa av temperaturen när termostaten slår ifrån (alltså när den stänger av värmen). Sen väntar man tills nästa gång den slår ifrån för att utvärdera och eventuellt justera mera.
Men lägg inte för mycket tid på det där, för det går inte att få en exakt temperatur med den utrustning du har. Se bara till att det inte blir t.ex. 65 grader när du ska torka något som ska torkas på max 50 grader.
Tack! Och allmänt så gillar jag din lugnande approach, som jag även sett i den stora Torka mat-tråden.