Examensprov?

Jag skriver en liten bok för turister och vill gärna ha med en uppgift jag har hört gällande långfärdsskridsko: för att bli medlem i en klubb, måste man hoppa i plurret fullt påklädd för att öva sig i att kunna komma upp. Stämmer detta? Måste det sker på vintern också?

Nej, men för att visa att man har det rätta aggressiva sinnelaget skall man skära halsen av en get med hjälp av en skridsko. Om man vill gå direkt till de högre graderna av skridskoinsikt kan man i stället skära halsen av någon som åker med stavar på fel sätt.

Enligt SSSK

Så här står det i SSSK's regler för medlemsansökan:

Medlemskap och Introduktionsprogram

Medlemskap kan vinnas av den sökande som introduceras i Klubben av två medlemmar eller i grupp och
- deltar i introduktionskväll,
- med godkänd åkskicklighet deltar i två ordinarie heldagsutfärder,
- övningsplurrar i uppsågad isvak eller i bassäng,
- insänder underskriven medlemsansökan och
- inbetalar inträdesavgift.

http://www.sssk.se/allmant/medlemsskap.htm

Det räcker alltså inte med att plurra. Det ska ske på ett stilenligt sätt med applåderande åskådare, får eller getter spelar ingen större roll. Isvakar är svåra att uppbringa andra årstider än vintern så det är noll-gradigt som gäller.

Stämmer nästan

Så här står det på Klubbens hemsida och reglerna har gällt ett par år. http://www.sssk.se/allmant/medlemsskap.htm

"Plurrövning
Plurrövningen syftar till att kontrollera Ditt flytläge och öva uppstigning. Klubben arrangerar med jämna mellanrum plurrövning i uppsågad isvak såväl som i bassäng. Isvaksövningen är mer realistisk och därför att föredra. Tillfällen annonseras på hemsidan.

Isvaksövningen genomförs i samarbete med Svenska Livräddningssällskapet, SLS. Övningen i den uppsågade isvaken ger Dig den trygghet inför kommande utfärder som följer av realistisk träning i kallt vatten och med egen uppstigning. Övningsledare intygar att Du tillgodogjort Dig grundläggande säkerhetsrutiner. Du får mer information vid informationskvällen i stugan
."

Klubbens styrelse har i år modifierat reglerna och isvaksövning är inte längre obligatorisk men rekommenderas fortfarande.

Angående stavar så finns minst lika många uppfattningar inom Klubben som utom den. Kärt trätoämne som kanske framgår av inlägget ovan.

Thure

Sen finns det ju en hel del andra klubbar än SSSK. Man kan åka med Solstaskäret i Karlstad, Friskis & Svettis, Friluftsfrämjanet, m.fl. Getter är dock alltid inblandade på något sätt......

Kimbo har ett inlägg och tomma kontaktuppgifter så jag tror inte att frågan behöver besvaras så allvarligt...

Trollvarning!

Kimbo har ett inlägg och tomma kontaktuppgifter så jag tror inte att frågan behöver besvaras så allvarligt...

Trollvarning!

Eller? Något inlägg måste väl vara det första?
Och om man undrar något, även om det bara är en enkel fråga, måste man ju ändå registrera sig.

Eller så vill man som troll kanske skydda försvarslösa getter från rabiata skridskoåkare?

Finns någon

med ett snarlikt alias.

Hursom kanske trådstartaren blir avskräckt från ytterligare diskussionförsök.

Thure

Om man söker info och hittar något forum som verkar bra så måste man ju oftast registrera sig innan man kan börja fråga. Inte nödvändigtvis trollaktigt att inte "orka" fylla i kontaktuppgifter?

Köper jag t ex ett Playstation 3 kanske jag är snabb att regga mig på ett PS3-forum för att få hjälp med installationskrux från hjälpsamma forumdeltagare. Det är tråkigt om man blir dissad på direkten för att man valt ett användar-ID som nån inte gillar, typ. Var lite ödmjuka!

Till ursprungsfrågan:
Jag är medlem i Göteborgs Långfärdsskridskoförening, här finns för den som vill följa med på klubbturer en nybörjarutbildning, och frivillig plurrningsövning för både nya och gamla medlemmar.
4 tillfällen, teori och 2 praktikpass på konstis, som avslutas med en utfärd på naturis.

Detta är önskvärt men inget stenhårt krav för att sedan få följa med på ordinarie klubbturer, som jag har fattat det. Däremot brukar det finnas särskilda nybörjarturer om man vill känna sig för.

Så här står det på Klubbens hemsida och reglerna har gällt ett par år. http://www.sssk.se/allmant/medlemsskap.htm
.....................
Klubbens styrelse har i år modifierat reglerna och isvaksövning är inte längre obligatorisk men rekommenderas fortfarande.

Isvaksplurrningen var obligatorisk för nya SSSK-medlemmar i bara ett år. Innan dess var plurrövning inte alls obligatorisk, varken i varmt eller kallt vatten, även om den rekommenderades. Nu är istället någon form av plurrövning obligatorisk för nya medlemmar - i kallt eller i mer ljummet vatten, efter eget val. Gamla medlemmar slipper fortfarande plurra om de inte vill.

När isvaksplurrning tillfälligt blev obligatorisk för ett drygt år sedan för nya medlemmar försvann samtidigt rekommendationen att personer över 50 år borde avstå från isvaksplurrning.

Hur SSSK's medlemsskapskrav utvecklats de senaste åren kan den som vill själv kika på här:
http://web.archive.org/web/*/http://www.sssk.se/allmant/medlemsskap.htm

Angående stavar så finns minst lika många uppfattningar inom Klubben som utom den. Kärt trätoämne som kanske framgår av inlägget ovan.

Grovt sett är det väl två uppfattningar som finns: OK / inte OK .... :)

Senast ändrad:
Snabbt svar: nej !

för att bli medlem i en klubb, måste man hoppa i plurret fullt påklädd för att öva sig i att kunna komma upp. Stämmer detta? Måste det sker på vintern också?

Nej, jag tror att man kan säga att de flesta klubbar inte har krav på plurrning.

MVH Ebbe

Senast ändrad:
Plurrprov och getter

Tack så mycket för svar! Ja, jag samlar lite anekdoter om Sverige och svenskarnas vintervanor för min lilla bok. Nu fick jag svar på plurr-frågan. Jag ber om ursäkt om jag uppträdde halv-anonymt.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg