Exakt våg.

T o m tunga tält kan oftast vägas i delar.
Har man väl lagt in prylarna i ett Excelark är det lätt att packa en säckfil med aktuell packning, det blir på grammet. Någon våg med kapacitet över 10 kg behövs inte alls.
Ibland skapar man behov som inte behövs.
go tur
 
Patrik L, det här är lättpackningsforumet. Förstår du inte varför man vill ha en så hög upplösning så föreslår jag att du läser igenom lite fler trådar i lättpackningsforumet:)

(Även om man vill kunna väga saker som väger upp till 12 kg så vill man kanske även kunna väga saker som bara väger ett hekto eller två, det är då man vill ha den höga upplösningen).



Sen vill ju jag inflika att hög upplösning inte nödvändigtvis betyder att vågen har hög noggrannhet eller hög precision. (De som inte förstår skillnaden mellan noggrannhet och precision kan googla på begreppen.)
 
Nu är det ju såhär...Jag försökte speca ungefärligt viktspann och ungefärligt pris...

Kan man få tag i en "krokvåg" som är fingraderad dvs gram så kan jag inte se att det skulle vara en nackdel?
Att Seobserver tycker det är onödigt med en våg över 10kg får stå för honom...

Jag har en digitalvåg "badrumsvåg" med 100g spann och en hushållsvåg som är graderad i gram ,men den väger bara upp till 2000g.Och nu skulle jag vilja köpa en våg som väger gram i spannet 0g och uppåt...desto högre med bibehållen exakthet desto bättre.Men inte till vilket pris som helst...
 
Upplösning

En vågs upplösning (alltså hur pass små förändringar den kan visa, 1g, 5g, 10g, etc) brukar anges i skaldelar.
En våg som klarar 35 kg (=35.000 gram) och som visar 10 g i stöten har alltså 3.500 skaldelar.
En våg som klarar 35 kg och visar 1 g i stöten skulle alltså ha 35.000 skaldelar.
En våg som klarar 12 kg oc visar 1 g = 12.000 skaldelar, osv...

Som jämförelse brukar en normal butiksvåg ligga på 3.000 skaldelar.
Vågar med 10.000 skaldelar eller mer brukar räknas som laboratorievågar och kostar skjortan!

Det går alldeles säkert att hitta en 35 kg våg med 1 g skaldel men då kommer den antingen att kosta många tusenlappar eller så kommer den inte att visa rätt.
Skillnaden ligger i att ju högre upplösning en våg ska ha ju bättre konstruktion, material och finare toleranser krävs det för att tillverka den. Om den ska fungera ordentligt alltså...

Sorry! Satsa på två billigare vågar istället. En med 1g indelning upp till t ex 2 kg och sedan en 35 kg våg med 10 g visning.



MVH/Ola

Fd Vågkalibrerare vid fd Kungliga Mynt och Justeringsverket
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg