Ewa Marine påsar

Någon som har erfarenhet av EwaMarines vattentäta påsar för kameror (har en F5 som jag tänkt klämma ner).

Funderar på att köpa en sådan, men har inte kunna provklämma på dem.

Ewa marine= skräp

Jag köpte ett regnskydd Ewa cape C9 till min Canon EOS systemkamera 1991. Med regnskyddet följde några ringar som skulle gängas fast på objektivets filtergänga, men gängorna passade dåligt till objektiven (taskiga toleranser eller dåligt material ?) jag fick aldrig något svar från Incotrade när jag ville veta var för ringarna inte passade. På utsidan av ringarna skulle man pillra in 3 små svarta plastbitar, eller var det gummi, modell lakritssnöre, i ett spår för att fästa ringen till regnskyddet. Det följde bara med 3 av dessa små plastbitar till alla ringarna, så när man skulle byta objektiv var man tvungen att pilla lös dessa plastbitar och flytta till dom till andra ringen för det objektivet, och det kan vem som helst räkna ut hur det går, man tappar åtminstone en plastbit på marken och att hitta en 1 mm tjock och 15 mm lång svart plastbit på asfalten när det regnar går bara inte. Jag skrev ett brev till Incotrade och ringde ett större antal gånger men fick bara prata med en telefonsvarare, och bad att få några extra plastbitar men fick aldrig något svar, än mindre några plastbitar som inte kunde kosta många ören.

Om jag inte lyckats beskriva begripligt hur man använder Ewa marine regnskydd så gör det inget, för Ewa marin är bara skräp, plasten till regnskyddet är så styv att det inte går att vrida på kamerans reglage, och som jag beskrivit dålig passning på ringarna och Incotrade svarar inte på frågor i vare sig telefon eller brev, när du väl har köpt något.

Per Brune /missnöjd kund

Misstänkte det

Prylarna ser ju justa ut och det har ju en fördel av att det inte finns så mycket konkurrenter. Jag blev dock misstänktsam efter att två ggr skickat mail till dem utan att ha fått svar.

Kanske att de senare modellerna har produktutvecklats men utan svar så blir det svårt att veta.

Det verkar finnas fler Utsidan medlemmar som också fått ett dåligt intryck av leverantören.

Hälsningar David - Utsidan

F5/EwaMarine

Jag har en F5 och en "dykpåse" till den, som jag nämt i tidgigare inlägg.
Den är bara skit!
Inget jag rekkar!
Du kan inte komma åt kontrollerna på kameran alls. Helt kass!

Adam/PictureThis

Ska kolla

Jag ska åka på en dykmässa så fort jag loggat ut. Ska kolla om dom har något smidigt och smart. Återkommer i eftermiddag / kväll när jag kommit hem.

Per Brune /Västerås

Varit på dykmässan

Tog en broschyr från Sea& Sea där det finns vattentäta hus för Canon EOS 300, Nikon N60 ?, Nikon F90, Nikon F100, Nikon F5, men även en del dykkameror (ej spegelreflex). Tyvärr har dom ingen web adress på broschyren (engelsk), och importören har inte satt på någon stämpel (klantigt) så jag vet inte vem som importerar men kolla i en dykbutik om du är intresserad.

Erinrade mig under dagen att Klättermusen hade en tävling en gång i tiden (på den gamla goda tiden då man kunde köpa tyg från Klättermusen och skicka in sina konstruktioner och få sömmarna tejpade) där inkomna alster visades på Ute-mässan i Sollentuna och man som besökare fick rösta på den bästa konstruktionen. Jag fattade tycke för ett regnskydd till en kamera. Någon som vet vem som låg bakom konstruktionen ?

Per Brune

Mest för paddling

Man tackar för infon. Vad jag främst tänkte använda "påsen" till är för fotografering från havskajak. Därför tror jag att det är för klumpigt med ett riktigt vattentätt hus (rätta mig om jag har fel) och det var därför som EwaMarine verkade schyssta. Synd!

Denna tråden är ca 7 år gammal. Men man kan ju liva upp den.

Jag har köpt en kamera och vill givetvis ta bilder med den. Men det bara regnar och regnar. Nu är jag på jakt efter ett regnskydd. Det jag tänker mig är en påse i stryktålig plast med en ring vilken man skruvar fast på kamerans objektiv (på samma sätt som man skruvar fast ett UV-filter, tex). Finns nått på marknaden, det borde ha kunnat komma nått på alla de åren sedan senaste inlägget i den här tråden, tycker jag.

Går och googlar lite.

Funderar på det här med ögonmussla. De säljer bara med Nikon och Cannon, OJMR. Vad gör man om man har Pentax? Jag skulle tucka det vore helt OK med ett plastfönster framför tittgluggen.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Seventysix SPK-WA Marine Sports Pack? Fototeknik 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg