Everest tält erfarenheter?

Inte ens Hilleberg är 100%.

Sonen lånade ett av våra Hilleberg och det blåste sönder på natten i mars i fjällen när vinden vände lite! Som tur var var det utanför Keb stationen och sista natten (det hade blivit ändå annars).

Så man skall nog inte ha för liten marginal.
Och testa själv innan skarpt läge om du köper, så du känner om du vågar lita på det.

Viss övertro på hilleberg i den här tråden... Finns många andra bra tältmärken, som omnämns i en massa andra trådar som lyckas vara bra utan att kosta tre gånger mer än andra jämförbara tält.

Sedan handlar det ju mer om val av tältplats och god förankring av tältet. Ser det ut att blåsa upp ska man väl kanske inte slå upp tältet högt upp på en kal rygg..

Jag har inga erfarenheter av Everest, men däremot McKinley och dessa märken är förmodligen relativt likvärdiga. Det är helt ok produkter som definitivt är prisvärda, kanske inget man satsar på till en expedition men som vanlig nöjesvandrare räcker det långt.

Det McKinley-tält jag sovit i har varit i fjällen flertalet gånger, mestadels i finväder men senas i somras så var det ett dygnslångt spöregn utan minsta antydan till väta inne i tältet, det har varit med om hyfsat hård vind (dock inte storm) och även där visat sig fungera som tänkt.

Jag rekommenderar ingen att köpa ett festivaltält för fjällvandring men man måste inte ha Hilleberg eller motsvarande för enklare fjällvandring där stugor och andra vandrare finns relativt nära.

Även de billigare fjälltälten idag lär ju vara långt mycket bättre än de tält som användes för 30 år sedan.

Hej!
Vi är 3 st som ska upp o vandra i kebneområdet nu i sommar. Har fått låna ett Everest 3 manna tält men är lite osäker på om detta håller måttet för en vecka i svenska fjällen. Vad tror ni? Har ni någon erfarenhet av everest tält? Vi ska vara iväg i en vecka.

Ett tips i all ödmjukhet om att låna tält i största allmänhet, oavsett fabrikat:
Prova att sätta upp tältet hemma, dels så att du lär dig hur man gör i lugn och ro, hur du spänner upp det bäst, att alla delar finns med, att det är helt och i gott skick.
Ha en fin vandring!

Ett tips i all ödmjukhet om att låna tält i största allmänhet, oavsett fabrikat:
Prova att sätta upp tältet hemma, dels så att du lär dig hur man gör i lugn och ro, hur du spänner upp det bäst, att alla delar finns med, att det är helt och i gott skick.
Ha en fin vandring!

Håller helt med, lånar man tält är det viktigt att sätta upp det på hemmaplan, både så att man vet att alla delar är med, att det är helt och inte minst, man vet hur man slår upp det. Inte kul att vara på kalfjället utan mobiltäckning och upptäcka att det saknas en tältbåge eller att man inte vet hur det ska sättas upp och det ösregnar....

Tycker också att det är bättre att hyra eller låna ett bra tält än att ge sig ut med tveksamma grejer. Att kunna sätta upp det rätt är viktigt men tältplats är ingen enkel variabel att ändra på uppe på kalfjäll är min erfarenhet. Att bara flytta på sig lite snabbt eller att veta hur vädret blir om några timmar är inte lätt.

Jag har ett Everst bike 2 som jag bor i ca: tio nätter per år. Hittills så har jag inte haft några som helst problem under mina fyra år med tältet. Tältet är tätt, både i golv och tak. rekommenderas varmt.

Jag har ett Everst bike 2.

Jag har ett sådant också och sen jag lärde mig spänna upp tält ordentligt är det mitt favorittält

Viss övertro på hilleberg i den här tråden...
Håller helt med och jag har aldrig ens sett ett Hilleberg - kanske är det samma sak som folk som inte gillar mouserande vin och plötsligt en dag testar Bollinger?

Vi har ett 4-manna familjetält från Everest,

Jag har ett 4p (3 i verkligheten) kupoltält. Vi har nog 20+ nätter i tältet inkluderande kraftig vind. Dock ej regn.

Hej!
Vi är 3 st som ska upp o vandra i kebneområdet nu i sommar. Har fått låna ett Everest 3 manna tält men är lite osäker på om detta håller måttet för en vecka i svenska fjällen. Vad tror ni? Har ni någon erfarenhet av everest tält? Vi ska vara iväg i en vecka.

Som andra har antytt i tråden så står inte alltid högt pris i direkt relation med bästa kvalitet. Samtidigt ska man akta sig för andra änden av spektrat när man är ute på fjället - festivaltält och dylikt bör undvikas. Men jag vill hävda att det finns ett prisspektrum i mitten med prisvärda tält med bra kvalitet som täcker 99% av de vädersituationer som man månne råka ut för under en sommarvandring i svenska fjällen. Everest kan definitivt vara ett sådant. En annan möjlighet som du har är att hyra ett fjälltält av Tältcentralen. Det är en liten rörelse på Birger Jarlsgatan som sedan 1939 syr (!) och hyr ut fjälltält. Gå in och prata med dem, vetja, det är hjälpsamt folk.

http://www.taltcentralen.se

http://www.taltcentralen.se/uthyrning-3-mans-fjalltalt-tunnel.html

/Mats

En annan aspekt av val av tältplats är ju hur nära stf-stugor, fjällstationer eller prismaskydd som man tältar. Speciellt om man märker att det ska bli dåligt väder, och då vet med sig att man skulle kunna tälta nära en stuga för att vara på den säkra sidan. Ifall tältet skulle ge med sig kan man gå in och sova inomhus. Om man är osäker på sitt tält, eller överhuvudtaget sin egna förmåga att vistas i fjällmiljö under dåligt väder/farliga omständigheter så är tältning invid stugor ett bra sätt att uppleva fjällen på ett säkert sätt.

Hade Everest "premium" tunneltält med absid. Det var väldigt vädertåligt och klarade extrema regn och hård vind. Men det var helt nytt de veckorna också.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
österdahl Tält Everest Travel Bike 2 - nybörjarfråga. Bo och sova 15
mtelgon Everest och McKilney är de prisvärda tält? Bo och sova 19
bergh Everest tält? Bo och sova 14
Spez McKinley vs Everest vs Quechua Bo och sova 10
Brato Everest ADV Light vs The North FAce Big FAT FROG 2 Bo och sova 6
lingerts Everest Freestand Bo och sova 9
lipstick Fråga om Everest travelbike 2 Bo och sova 4
Motormannen Everest Adv Light 2 S12 Bo och sova 11
Karpaterna.se Everest Flexible Mat Bo och sova 7
märta69 Tältpinnar i EVEREST Travel Bike 2 Bo och sova 5
The Lapp EVEREST Travel Bike 2 Bo och sova 7
mler Everest sovsäck? Bo och sova 9
Eva_Lundgren Nytt liggunderlag från Everest (Stadium) Bo och sova 0
mickehero Sovsäck - Everest Travel -5 Bo och sova 6
xnation Everest Flexible 2-3 Bo och sova 4
karlsson Everest Hexagon kupoltält någon? Bo och sova 0
praame Bergans Trollhetta vs Hardangervidda Bo och sova 1
hannagrauers Tips på lätt tält för 2 pers Bo och sova 7
Patriksson Söker tips på lätt 3-manna tält för tre årstider med två dörrar Bo och sova 4
Nachtgeist Tält 1 vuxen, 2 (växande) småbarn Bo och sova 6
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 103
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 20
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg