Tack för svaren
Har haft egen (motor)båt sen jag var typ 7 år. Har i min ungdom i mitten och slutet av 70talet paddlat kanadensare rätt flitigt och i vuxen ålder provat kajak två ggr.
Första gången för kanske 12-15 år sedan i Stockholms skärgård på ett gruppmöte med kollegor där det fanns två havskajaker att tillgå.
Min uppgift var att ta mig ut till en Ö, en transport på cirka 100 meter vilket tog 10 minuter då den var liten och trång (kajaken alltså) och enligt utsago en "kvinnokajak" och därmed rank utav h....e.
Vid landstigningen var båda benen i alla fall helt bortdomnade, man jag var glad ändå!
Jag hade ju inte vält! Borde kanske säga att jag är inte rädd för vatten, bada eller få kallsupar och simmar som en fisk (Klumpfisk)
Provade senare den andra som var en mer "normal" kajak vilken var helt OK i stabilitet.
Kommer inte ihåg mer än att de var glasfiberkajaker.
Har också för två år sedan provat en modernare lettisk kajak (Tror jag det var) i glasfiber vilken gick lätt, spårade bra och var stabil även om jag gick omkull då det var tävling mellan oss närvarande. Vi var många som som välte men jag upplevde det mer som orsakat av dålig paddlinsteknik/hantering...
Har surfat runt lite på www under helgen och kommit fram till följande.
Jag bör köpa tre kajaker, en SOT (sitontop) som farsan lånar ibland för fiske. en kort och bred när barnen och frun (med vattuskräck) ska låna, samt en smal och lång för havsnära paddling hos kompisen i Luleå.
Skämt åsido är det nog en "multi" jag är ute efter ("Kan allt men inte bäst på något") men kanske inte en kajak från stadium.
En kajakernas Honda Transalp (har en sån) Om någon därute vet vad det innebär.
Har under wwwsurfning ramlat in på några kortare rekreationskajaker i HDPE t e x.
Wilderness systems Pungo 100 120 eller 140
Old Town Kayaks Dirigo 120 eller 140
Venture kayak Flex 11 eller Easky 13
Har också sett att Point 65 har höstrea och då säljer en riktig kajak (nästan) NEMO för rimliga pengar kan detta vara nåt för mig tro!?
Nån där ute som testat nån av dessa !?
Göran