Everest Basecamp I juni?

Hej alla

Är det någon som har erfarenhet av att vara i Nepal i Juni? Har tänkt att åka dit själv och trekka till EBC men har läst att monsunperioden börjar i Juni. Vad betyder detta i praktiken om man har tänkt att gå från Lukla till ECB? Skulle det vara några större problem?

Funderar i värsta fall på att skjuta på resan till Oktober men det finns en risk att jag inte har möjliget att åka överhuvud taget då pga jobb/privat liv :( Vad rekomenderar ni som har lite mer kunskap/erfarenet?

Har exakt samma fråga men för mig är det början av juli som är aktuellt, dvs hur är det vädermässigt? Har sett att några svenska researrangörer som har vandringsresor till BC inte har resor dit under sommarperioden o gissar att det finns en anledning ...

hej hopp

Har nyligt kommit hem från en resa till dels Nepal och Everest basecamp. Jag har förstått att det regnar mycket och låter som att det är oländigast terräng i juli-aug, det är de värsta månaderna som jag förstår. Men det är endel trekkare där på sommarmånaderna varje år, såg någon statistik och kanske ett par hundra trekkare/månad under monsunen. Så tror helt klart att det är genomförbart, men mer riskabelt och större risk för att man inte tar sig ända upp. lycka till! :)

Jag gjorde trekken i februari iår, inte heller den mest rekommenderade perioden på året, men det var rätt ok iallafall :) Kom dock inte hela vägen, eftersom det (såklart) inte snöat så mkt på 10 år, som det hade gjort just då. Annars brukar det inte vara några problem fick vi höra av guiderna där nere.

Jag har ett minne av lite statistik som jag läste på inträdet i nationalparken och det var ngt om ca 400 besökande under monsunen och hela 4-7000 under högsäsongen (sept-okt).
När det gäller folkmängden så rekommenderar jag tiden som jag själv gick. Det var rätt många ändå, men inte så mkt att det blev köer och stockning längs lederna, över broar och dylikt. Kan vara rätt skönt att slippa sånt...

Det som kan vara problemet om man åker under monsunen, är att flyga till Lukla från Kathmandu. Eftersom planen bara flyger visuellt, måste det vara hyffsat klart väder och det händer inte så ofta under monsunen. Så om ni väljer att åka den tiden ändå, räkna in en del extradagar (för väntan på flygplatsen) så att ni inte måste kapa trekken bara för att ni kom iväg senare än beräknat. Jag själv fick tillbringa 3 dagar väntandes i Kathmandu innan jag kom iväg och det är dumt att kapa någon av acklimatiseringsdagarna.

Annars, grattis till ett bra val av resa. Ni kommer att ha det underbart, när ni än väljer att åka! :)

Vi har vandrat många gånger i Nepal under monsunen, Langtang och Ganja La i juni, Everest i juli och augusti, Tilicho i juli och augusti, runt Annapurna i juli och augusti, och Hidden Valley. http://www.lowdin.nu/Treks/Treks.htm Under monsunen är det grönt och förhållandevis gästvänligt i höglänta områden som är arktiskt kalla under den s k trekking säsongen. På höjd är det idel ängar och blommor. I detta avseende är det den bästa säsongen.

Däremot kan det vara jobbigt på lägre höjd, antingen regnar det eller så är det hett. Man bör planera vandringarna så att man tillbringar så mkt tid som möjligt på hög höjd och gärna i regnskugga. Man ska också vara medveten om att varje år kommer det katastrofala skyfall och planera vandringen så att man kan ligga still ett par dagar och vänta ut ett busväder utan att missa planet hem. Ska tillägga, att vi hittills aldrig behövt vänta ut något regn, men vi har alltid beredskapen.

Ett alternativ som ligger praktiskt taget helt i regnskugga är Ladakh i Indien.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
janan Erfarenheter av arrangerade turer till Everest base camp? Trekking 14
JörgenÅkesson Everest base camp (EBC) och Lobuche peak april 2018 Trekking 10
atothek Förboka boende längs med Everest Base Camp - trekken? Trekking 0
atothek Everest Base Camp april / maj Trekking 1
robert petersson Everest Base Camp Dec/Jan Trekking 4
Karngard Någon som ska till Everest BC i oktober? Trekking 2
musse592 Solo Trekk, Everest BC. Nervöst. Trekking 4
musse592 Hjälp inför Everest Base Camp! Trekking 17
Lost Wanderer Everest Base camp 2014, ska ni med? Trekking 3
RosenbergAlexander Mount Everest base camp + kalapattar Trekking 8
Harry47 Mt Everest-vandring Trekking 12
C.E Everest 2013 Trekking 1
Magnus H Everest vs Annapurna. Bilder & Info. Trekking 37
frida_n Budget för resa till nepal + Everest BC Trekking 16
markushhh Everest Base Camp på kort tid Trekking 6
Gohan Frågor om Everest Base Camp Trekking 12
Gregory Lhasa - Everest - Lukla Trekking 2
Gregory Everest base camp trekking Trekking 1
KajsaMalm Everest cirkuit trekk Trekking 12
kristofer_wallmark Vad gör Mount Everest så svårt? Trekking 35
hanswe Organiserad resa till Everest Base Camp Trekking 3
berg-man är det nån som vill till Everest bc och island peak Trekking 1
skogsvakt Everest Base Camp Äventyrsresor Trekking 11
Joakim Ambrosson Serien Everest - funderingar Trekking 5
Joakim Ambrosson Hur högt får man klättra på Everest? Trekking 2
tovalova Magnus Flock på Toppen av M Everest Trekking 3
Fredrik_Andersson Everest base camp/Island Peak Trekking 0
montanaemma Mount Everest BC trekking hösten 2005? Trekking 12
hink Mt Everest Norra ABC Trekking 8
Jonas J Everest Base Camp i mars? Trekking 3
PerPerPer Kahtmandu - Everest BC Trekking 12
Jonas78 Everest Base Camp samt Island Peak okt 04!!!!!!!!!!!! Trekking 0
ErOg Nepal: Everest BC i vår (-04) Trekking 50
Jeppe555 everest-trekking Trekking 4
steffcarro Everest base camp! Trekking 11
mike79 Everst basecamp med Trackers? Trekking 0
abe1970 Vandring i början av juni Trekking 10
Andreas123456 Alperna maj/juni Trekking 6
mkruse Irland i juni Trekking 0
nomadliv 1-15 juni. Island vs. Norge? Specifika rekommendationer? Trekking 2
aggol Vandra i början av juni (Alperna) Trekking 10
Polarmannen Vandra på Azorerna i juni Trekking 6
Christian1 Vandringssällskap i Maj/Juni? Trekking 2
Janelov Trekking i Nepal mellan Juni-Juli Trekking 18
kylslagen Vandring Korsika mitten juni Trekking 1
gvali Norge 6 juni topptur? Trekking 6
Collin juni i skottland Trekking 11
henrikf Hur är vägarna för att komma till Galdhöpiggen i juni Trekking 4
EmmaNivert Går det att vandra runt Mont Blanc i början av juni??? Trekking 0
johankarlsson Nagon som vandrat upp pa Mont Blanc i juni? Trekking 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg