November
Bidrar med mina erfarenheter.
Jag var i Nepal första gången 2003-04. Jag och två till tog bussen till Jiri och därifrån vandrade vi till Khala pattar, (en topp lite högre än baslägret). Jag upplevde det som att det var väldigt lite turister vilket kanske berodde på konflikten mellan Kungariket och Maoisterna. Speciellt mellan Jiri och Lukla var vi i princip ensamma. Jag kan rekommendera att vandra från Jiri då det är väldigt fint den biten. Samt att du slipper flygresan till Lukla. Vädret var mycket stabilt och fint. Det blev lite kallt på nätterna över 4000 meter, men har du en bra sovsäck är det inga problem.
Det jag tror skulle vara en bra tid att vandra är när det blommar. Vi gick nämligen genom en rododendronskog och det hade förmodligen varit en upplevelse att se i blom.
Tycker inte du ska slänga bort onödiga pengar på att åka med ett resebolag då det är väldigt lätt vandra själv. Kartor finns att köpa och stigarna är väl upptrampade. Det är ju befolkningens vägar. Mat behöver du inte ta med dig eftersom nästan varje hus på vägen erbjuder någon typ av mat och logi. Vi hade inte tält med oss så vi bodde i alla dessa rum som befolkningen hyr ut. Tycker också det är en bättre lösning då man kommer nepaleserna lite närmare.
Jag var även till Nepal förra året och då åkte vi med Turkish Airlines till New Delhi tur och retur för 3800kr. Sedan bokade vi flyg till Kathmandu vilket kostade ca 1000 kr. Totalt blev det endast 5800 för alla flygresor, men det krävs då ett transitvisum från Indien som kostar nån hundring.
Det du inte ska göra är att boka flyg från Kathmandu med Air India. Vi fick erfara att detta bolag inte avgår efter skymningen, vilket medförde förseningar och missat plan i Delhi, men det är en annan historia.
/mathias