eVent inte bäst?

tigertamjaren; sa:
Frågan om olika membrans andningsförmåga är nog befogad. Kan man lita på tillverkarens uppgifter? Hur har testerna genomförts? Är värdena korrekta? Inom vilka intervall gäller de?

Tog kontakt med en amerikansk forskare (Phil Gibson) som gjort en jämförande studie av olika kommersiella membran för amerikanska försvarets räkning. Eftersom studien inte längre fanns tillgänglig på nätet skickade han studien till mig, och den kan nu läsas på http://medlem.spray.se/halloafrica/breathability.pdf

Läs och förundras, eVENT spöar skiten ur andra kända kommersiella membran! ;)

/ G

WORD :)

Kolla in Entrant!

tigertamjaren; sa:
Läs och förundras, eVENT spöar skiten ur andra kända kommersiella membran! ;)

_Erik_; sa:

Intressant!
Men ännu mer intressant (Event är ju trots allt minst lika svindyrt som Gore-tex) är att Torays Entrant GII XT, som (väl?) betraktas som ett lågprismembran, klår XCR och i princip är lika bra som Event!

Everest använde tidigare Entrant, och det är inte omöjligt att deras TCS är Entrant under annat namn.
En XCR- eller Event-jacka är ett fynd om den kostar under 4000, medan en Everestjacka kostar under 2000.
Jag tror att Haglöfs har kört med Entrant i sina billigare rengnställ också.
[Ändrat av Nordesjo 2004-01-07 kl 19:02]

Re: tvålagers andas bättre...

tobbebjork; sa:
så andas tvålagers bättre... iom den enkla principen att det är lättare att pressa vätska igenom två- än tre-lager.

Men visst är det som så att skillnaden mellan 2 resp 3 lagers väv är den att på en 2 lagers är det 2 lager som är laminerade och det tredje ligger löst innanför. På en 3 lagers är alla membranen laminerade till ett. Samt att skydds mebranet (det tredje) på en 3 lagers är ett nät med mer luft än tyg, och betydligt glesare än vad skydds membranet på en två lagers är??

Detta är en fråga och inget påstående om att vara sanningen!!!

Utifrån och in...

Hej,
Kanske är det något som jag bara inbillat mig, men när regnet hänger i luften och man kan tala om 100% luftfuktighet så känns det som om fukten går rakt igenom min klättermusen bifrost. Vilket borde var konsekvensen för ett plagg som "andas" bra, att fukten alltså går lika lätt innifrån och ut som utifrån och in... Vet dock inte om det finns någon bra lösning på det.

...utifrån och in:

Ja, det stämmer på sätt och vis. Åt vilket håll vattnet går beror på ångtryck. "Luftfuktighet" är ett lit slarvigt uttryck för "relativ luftfuktighet",. Vid en viss temperatur kan luften hålla en viss mängd vatten. Vid högre temperatur kan luften håll mer vatten vilket gör att 100% luftfuktighet innanför din jacka innebär högre ångtryck än 100% i den kalla luftrn utanför, altså går ångan utåt. Detta fungerar givetvis bara i teorin, i vekligheten blir man blöt, speciellt om yttertyget är tjockt. Galon regerar!

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg