Evazote-underlag under tältgolvet eller över tältgolvet

Att förstärka själva tältgolvet med extra tyg tror jag normalt bara är onödigt, däremot inte helt fel. En sk. fotavtryck som täcker även absiden/absiderna har nog sina fördelar.
Vovvarnas tassar som någon skriver har aldrig varit något problem för mig. Om inte hunden får något spel och ska gräva eller gnaga på golvet. Jag har aldrig stött på det problemet. Är det kallt och hunden snor ihop sig och får ett markskydd samt en filt eller dyl. brukar den ligga still i kölden. Är det varmt blir det lite oroligare. Men att klorna är något problem förstår jag inte. Sedan 1970 talets början har jag aldrig haft problem med tältgolvet. Fast jag ska ändå köpa ett extra golv för mitt HB då det har sina fördelar i absiden.
 
Provsovit inatt med mitt nya Exped Multimat inne i tältet, uppe på det hade jag uppblåsbart liggunderlag. Multimattan blev ett skönt golv i hela tältet. Säkert kan man ha den under själva tältet också vid behov.
 
Vad skiljer en multimatta från exped för fler hundra mot en vanlig picknickfilt från Jula för 79:-? Är det bara hållfastheten eller är det nåt annat också?
 
Nu vet jag inte hur just Julas picknickfiltar ser ut, men har avverkat några andra ihoprullbara från Åhléns etc. En var vi nöjda med, men det tunna skumgummit började smulas sönder. En del fastnar en massa mossa etc på. Den sista vi hade var med fleeceöversida och det är inte så mysigt blött och med fasthäktad mossa på. Isolering mot kyla är inget vidare på den typen av filt. Vi har ofta kört med liggunderlag men familjen kan inte samlas på ett sådant och de vill rulla ihop sig. Ville ha ett mellanting mellan picknickfilt och liggunderlag, typ... Får se om vi blir nöjda.
 
Vovvarnas tassar som någon skriver har aldrig varit något problem för mig. Om inte hunden får något spel och ska gräva eller gnaga på golvet. Jag har aldrig stött på det problemet. Är det kallt och hunden snor ihop sig och får ett markskydd samt en filt eller dyl. brukar den ligga still i kölden. Är det varmt blir det lite oroligare. Men att klorna är något problem förstår jag inte. Sedan 1970 talets början har jag aldrig haft problem med tältgolvet. Fast jag ska ändå köpa ett extra golv för mitt HB då det har sina fördelar i absiden.

Vad bra att du inte upplevt problem med hundens klor! Det hade inte jag heller innan nuvarande hund och därav hittade jag en lösning. Jag ser hellre att det ev bli små hål i evazotemattan än i mitt dyra tältgolv. Dessutom blir det ett skönt golv i tältet för oss båda. Men vi är alla olika och har olika förutsättningar så det är ju tur att man kan välja strategi själv utifrån det!
 
Har brukat markskydd av prasselpressenning, vanlig byggplast, gjutisoleringsmatta 9 och 5 mm samt bubbelplast, den senare är utmärkt.

Har alltid klippt till biten efter tältbottenstorleken. (har sett de som lett in vatten under tältgolvet och i stort blött ner allt.)

Provligger tältplatsen på marken, rensar från pinnar och annat. Sen markskydd, tält.

Med åren går det ändå hål i de flesta tältgolv, Laga på en gång med spinnackertejp eller 3Ms nylonbitstejp. Klistra med sömtätning.

go tur
 
+1 på bubbelplasten. Billigt, väger försumbart och dessutom bidrar till markisoleringen => lättare liggunderlag. Får naturligtvis bytas med jämna mellanrum.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
alexs Liggunderlag: 14mm EVAzote eller 20mm OZ Trail? Bo och sova 1
joanna Att välja tältspik till olika underlag: efterlysning av ett test (eller andra bra råd) Bo och sova 27
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
fsundin Isolerande luftmadrass eller luftmadrass + underlag? Bo och sova 6
Ulltand2 Bra underlag/mark för pemanent tält? Bo och sova 18
85662 Stryktåligheten i uppblåsbara underlag? Bo och sova 3
sennen Sova i myggnät och på underlag...? Bo och sova 5
melody Vilket underlag fungerar? Bo och sova 4
melody Behövs underlag till tält? Bo och sova 17
Ran4 Presenning/underlag till Tält 20? Bo och sova 4
lagrave Varmt _och_ bekvämt underlag Bo och sova 8
dask Tälta på hårda underlag Bo och sova 5
DIF-Larson sovsäck & underlag Bo och sova 2
nannes Extra underlag?? Bo och sova 2
Snödrivan Sova under bar himmel Bo och sova 0
såg Är Therma-A-reast NEOAIR UBERLITE L Unisex. som passar en fullvuxen karl under tre säsonger. Bo och sova 7
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Christian71 Skydd under luftmadrass mot kyla Bo och sova 33
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
vandrafjäll Hög takhöjd, minst 3-manna, under 3kg. Bo och sova 8
Tact_Crateleap Önskar tips bästa 3p tält under 3000kr Bo och sova 17
Pantsu Sova under bar himmel/lavvu, slippa kryp? Bo och sova 8
Göran_ Vad har ni på huvudet under frostnätter i säcken? Bo och sova 12
Panicmode Tält som tål regn med bra vent under 2000 Bo och sova 12
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
superzebb Val av tält för 3 personer, prisklass: under 5000 kr Bo och sova 9
totte Söker dunsovsäck med komforttemperatur kring 0 och vikt under 600 gram Bo och sova 16
såg Vad väljer ni i skogsmiljö på vintern att sova under Bo och sova 11
vandrafjäll Sovsäck under 1000:- som klarar strax under minus Bo och sova 17
Mezzner 1-2-personer, under 2 kg, yttertält ihopsatt m innertält Bo och sova 11
perosen Vilket 1-p tält under 1.5 kg? Finns snabbmonterade? Bo och sova 7
Skipper_ Kan det funka med en reflektionsfilt under luftmadrassen för ökad värme? Bo och sova 17
Ankan79 Tält under trädgränsen Bo och sova 5
alaskaaa Tält som inte läcker in under 3000 kr? Bo och sova 27
Stryc9 Enmansboende under vinterhalvåret? Bo och sova 23
Urwaldjaeger Vilken sovsäck för året runt under öppen himmel? Bo och sova 3
EcoWarrior Tält under 1k? Bo och sova 7
mler Tält under 2 kg Bo och sova 37
kongratul Tillfällig bostad under jakt? Bo och sova 1
mo9jan Dunsoväck under 1kg Bo och sova 14
Magdafjäll Sova under bar himmel i många minusgrader Bo och sova 34
bredviken Bästa sovsäcken under max 1000 kr Bo och sova 13
lilla_my Under bar himmel & mygg - hur gör ni? Bo och sova 19
sunderlux Tips på tält under 1000 kr Bo och sova 9
gslott Tält under 1000kr Bo och sova 1
Pixel Boende under långfärdscykling Bo och sova 4
Vintertälta, sova under bar himmel? Bo och sova 5

Liknande trådar