Var har ni andra, som är intresserad av lättpackning, landat när det gäller tältval? Förutsättningarna är sommar (mygg) och höst i Sverige inkl hela fjällkedjan.
Lätt traditionellt fjälltält som Enan (eller Helsports alternativ) funkar till allt men är trångt och väldigt kondensbenäget.
Stor pyramid som Ultamid är svårt att få upp i stark vind och blir med innertält inte lättare än lättaste HB.
Trailstar står sig bra i vind men komplett med innertält även det tyngre än Enan.
Enklaste tarptält som Duplex är egentligen enda alternativet som är väsentligt lättare än ett "riktigt" fjälltält men på gränsen att det duger i riktigt dåligt väder.
Ska man ge upp och acceptera att Enan faktiskt är fulländad / har minst svagheter?
Ultamid har ungefär samma vikt, men betydligt bättre utrymmen än Enan.
Trailstar i DCF väger ungefär 650-700 g med tältpinnar OCH har enormt mycket mer utrymme än Enan.
Duplex är lite dragigt och möjligheter att bli blöt vid felhantering, men också 650-700 g med tältpinnar, samt betydligt bättre utrymmen än Enan.
Tarptent Stratosphire 1 har liknande utrymme och vikt, men lägre pris och ventilation, minst lika bra i vind också.
Tarptent Stratosphire Li väger ca 800 g och har återigen mycket bättre utrymme.
Alla ovanstående tält har mindre problem med kondens än Enan.
Kort sagt, jag vet inte vad du har för kriterier för att bedöma att Enan har minst svagheter?
Enligt min subjektiva bedömning anser jag att samtliga ovanstående tält har färre svagheter än Enan-tältet och endast två av dem ligger i samma viktklass som Enan, de andra är signifikant lättare och detta är långt från alla tält som kan jämföras här.
Så ge inte upp och acceptera Enan som fulländat utan fundera på vilka kriterier du använder för att bedöma tälten.