Ett lopp i månaden 2003

Kul - men Tungt...

Ja det är onekligen ett långlopp...

Vid första anblicken verkar det rätt tungt, men det är ju ett tag kvar. Och någon gång skall man ju våga sig på distanser länger än en Mara... Vi får se om det är detta som blir mitt Oktoberlopp eller inte (Lidingö blir ju bra uppvärmning isf).

I vilket fall som helst så tacckar jag för engagemanget och tipset. Vi får se vad mer för intressant som dyker upp...

Och - visst känns det som ett lopp i månaden är en både rimlig och kul tanke för en engagerad motionär.

/Albert

En undring...

Du Thomas - av dessa 61 startande - hur många kom i mål? - Jag funderar på det här loppet som du märker... :) Men det är inte utan att man har "viss respekt" för distansen.

Re: En undring...

Abbe H; sa:
Du Thomas - av dessa 61 startande - hur många kom i mål? - Jag funderar på det här loppet som du märker... :) Men det är inte utan att man har "viss respekt" för distansen.

Det var nog nästan 97% om jag minns rätt (2 bröt enligt resultatlistan). 50KM är inte så svårt om du tar det lite lugnt och accepterar att du kanske får gå lite på slutet ifall du inte är van vid riktigt långa distanser. Men det är väl inte hela världen med tanke på att du efteråt formellt sett har gjort ett "ultramarathon"? ;-)

Peppe

SUM

Peppe har rätt. Det var 2 st. som bröt. Första året (2001) var det 4 st. som bröt av 41 startande. Visst skall man ha respekt för distansen. 50 km är långt, men det är bara 8 km längre än ett marathon. Jag tror att man inte ska stirra sig blind på distansen, som sagt. Testar man ett vanligt marathonlopp och allt känns bra så är steget rent fysiskt inte vara långt till att prova på ett ultramarathon. Psykiskt kan det vara ett mycket stort steg till att testa ett ultralopp. Speciellt om man tänker på att ultramarathon är distanser längre än marathon. Wow, vad långt det låter. Men du klarar ett marathon? Om svaret är ja, så tycker jag att man borde testa t.ex. SUM.
Man kanske har blivit lite miljöskadad, eller kanske bara väldigt bekant med tanken att springa längre än 42 km. Jag har kört SUM-banan som ett träningspass och det gick bra. Visst var man trött, men jag kommer att springa det igen, som träningspass. Kanske med pannlampa för att få variation. Kanske åt andra hållet, med start i Rudan.
En annan viktig orsak till att jag springer långt är att det är en utmaning. Jag får inte så mycket av att springa kortare lopp. Jag vill se att jag kan springa långt på träning. Jag vill se att jag kan springa långt på tävling. Efter 75 km på UU var psyket i toppform, trots 11,5 timmar i löpspåret. Kroppen var sliten, men med mer träning innan så hade jag kunnat fortsätta. Vi får se hur det går i år. Ursvik Ultra är en annan tävling som är trevlig, gemytlig, annorlunda, i Stockholm (nära för mig) mm mm. Start mitt i natten. Bara det gör att man måste uppleva det.

Näe, nu slutar jag skriva, annars blir det mycket mer.

/Thomas http://www.sldk.org

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sf_cmb ett litet tack Multisport 2
MikeMike Camp Molloy efter ett tag.... Multisport 63
x-treme Att starta ett Multisportlag---> Multisport 4
366 Annorlunda lopp i Nyköping Multisport 0
TrailHenke Trailrun-lopp! Multisport 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg