Ett litet stickspår från en intressant fästingdebatt

Att ha vita heltäckande långbyxor och att borsta bort varje kryp som upptäcks på kroppen är ju stående tips.
Finns det fler tro?
Under mitt krigiska år i Norrland fick vi ut något som jag tror hette B-52 (ja precis som planet) Djungelolja, en universal salva som skulle hålla mygg å andra kryp borta från kroppen.

Det fick enligt en mikroskopisk text som flagnade bort efter första användningen på baksidan enbart användas tre gånger per dygn, inte i ansiktet eller inmundigas och det var/ibland? även vara cancerframkallande.

Den fungerade som sagt inte mot mygg, men bra för att sätta människor ur spel..
Något som däremot fungerade för mig var MyggAs rollon, den har jag även hårt skall fungera mot fästingar, detta är för mig ännu oprövat..
Så därför efterlyser jag lite mer tips på hur man på bästa sätt skall skydda sig mot dessa kryp, brukar själv använd klacken på min sko...

Fästingen sitter ofta uppkrupen på ett grässtrå några dm. ovanför marken, helst på skuggiga partier med fukt i närheten, och hakar sig fast som en kardborre när ett djur traskar förbi. Lätt att säga, men i förebyggande syfte för att undvika att få fästingar, försök undvik att traska fram och tillbaks genom sådana områden i de trakter där det finns gott om fästingar. I förebyggande syfte för att undvika Borrelia om du fått en sådan fästing, kolla kroppen innan du lägger dig på kvällen. När fästingen avlägsnas, tryck inte på själva kroppen på fästingen för då injicerar du dig själv med fästingens maginnehåll.

Diverse preparat som ska skydda mot fästingar kan ha viss effekt, men jag har inte provat något som varit särskilt effektivt. Om du kapslar in dig med gummistövlar, byxor, jacka osv. skyddas du bäst, men hur kul är det?

Bästa rådet är nog att man ska tänka sig för var man traskar omkring, i synnerhet om man är barbent, dvs. försöka agera lite preventivt.

mygga

myggas roll on funkar bra mot mygg men man måste köpa sticket om man ska få skydd mot fästingar.. vet ej huruvida detta funkar då jag bara har roll on

Jag funderar på att börja ta med mig en sådan där klister rulle som man normalt sett använder på kläder för att få bort t.ex. hundhår osh dyligt. Borde vara perfekt att "klistra fast" fästingarna med :)

Annars är det nog det gamla vanliga: Vita strumpor som man stoppar ned ljusa byxor i, och ser till att det är tätt - och sedan pillerjobbet med att undersöka allt...

Någon som provat den nya "fästingsservetten" som Apoteket numera säljer ??? Jag såg den precis bredvid "Mygga" eller vad det nu heter - kunde inte låta bli utan köpte mig lite servetter. Kan ju inte bli sämre i alla fall :)

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg