Och datorer förstås...och ska man räkna alla datorer som sitter i flygplanen tro? Och militärflyg för den delen? Men det klassas förstås inte som resor
Eftersom jag tvivlade på påståendet i artikeln Thure citerar, och led viss brist på sysselsättning roade jag mig med att göra en liten överslagsberäkning. Utan att utge mig för att ha några kunskaper i ämnet spekulerar jag vilt:
Antag att koldioxidutsläppen för datorer och flygplan är proportionell mot effektförbrukningen. Lite snett antagande, men ändå.
Antag 7 miljarder människor varav 0,1% har persondator = 7 miljoner datorer. Anta vidare att varje dator är på dygnet runt och drar 100W: 7M * 100 W = 700 MW
Den siffran borde kunna stämma på en tiopotens tycker jag dvs i värsta fall 7 000 MW.
OK. Hur mycket är medeleffekten för flygplan? Flygplan är väl mer energikrävande/ person-km än bilar har jag för mig?
Antag: En bil som kör 100 km/h kanske har en effektförbrukning på runt 40 hk dvs ca 30 kW. Samtidigt drar den ca 1l/mil dvs 10l/h. Med två passagerare blir det 5l/h/person.
Antag: ett flygplan som tar 50 passagerare och samma (snällt antagande) bränsleförbrukning/person-km som bil: 50*5 = 250l/h. Med samma energiutnyttjande (hm?) som bil motsvarar det då 30 kW* 250/10 = 750 kW. 50 pers/ flight är kanske rätt lågt dvs snällt antagande, så säg 1 000 MW för enkelhets skull.
Antag att det finns 100 (?) flygbolag med 100 flygplan som flyger 10 h/dygn. 100*100*1 000 kW = 10 000 MW. Med 10h drift per dygn blir då medeleffekten 4 200 MW.
Den siffran känns väldigt osäker men inte orimlig.
Många antaganden, och bara persondatorer inräknade, men till slut 4 200 mot 700 MW. Felmarginal på en potens hit eller dit i flygets favör skulle ge ungefär samma storleksordning: 420 mot 700 MW. Tja kanske artikeln stämmer. Jag är skeptisk...det beror nog som Thure säger väldigt mycket på hur man räknar IT-sektorn...
Bara som en övning i rimlighetsbedömning...
Kalle G