Såna tortellini behöver du inte koka i mer vatten än vad som absorberas. Skaka dem i grytan med en stor smörklick direkt efter (inte olja, då klibbar de ihop på riktigt).(...) Fast nu tänkte jag på såna här färdiga torra tortellinis (från barilla tex). Så har man ju allt där och slipper fler ingredienser att laga Är det fler än jag som käkar såna? Ett 250g-paket räcker väl till 2 "normalstora" portioner. Dvs nästan till 2 pers. Så lite olja, rosepeppar och riven parmesan på det! (...)
Finns hur mycket tips som helst i mattrådarna, dessutom en del bra artiklar. Med risk för att upprepa mig tipsar jag ändå om min egen "österländska panikgryta" - dvs när jag inte hunnit torka någon egen mat alls:Förutom frystorkade rätter (som kostar en del mer), förslag på andra såna enkla rätter att ha med?
Blanda grov bulgur alt. matkorn (de med 8 min koktid) med lika stor mängd av minsta storlekens röda linshalvor och en redig näve nötter av någon sort du gillar (även jordnötter, hackad mandel, sesamfrön, pumpakärnor etc går bra). "Rosta" blandningen försiktigt i rejält med smör, spiskummin och lite koriander i en stor stekpanna (rör om hela tiden), så att allt smöret absorberas, nötterna börjar dofta, men inget blir brunt/bränt. Låt svalna, blanda i kokosmjölkpulver, ev. stora torkade kokosflagor, (särskilt om du inte gillar/kan äta nötter) svartpeppar samt färdigköpta soltorkade tomater, gärna hackade i lite mindre bitar. Vänta med salt, tomaterna brukar kunna stå för all sälta man behöver och lite till.
Häll allt i en portionspåse (vanlig frys- eller zippåse duger bra), sug ut luften och förslut.
Vill man höja energitätheten lite till, kan man rulla en smörkula i blandningen och slänga med direkt i påsen - ingen fara för kladd. Jag lägger också med ett par färska lätt uppskårade vitlöksklyftor.
Du får däremot räkna med att finjustera mängden salt, peppar etc. vid tillagningen.
"Tillagningen" ute på turen består av 1-2 min uppkok (ta till rikligt med vatten, det sugs upp mer än man tror och det gör inget om det blir lite "sås" över) och 6-8 min svällning i grytmysaren. Alternativt ca 8 min konstant kokning, men jag tycker inte det blir lika gott.
PS man kan naturligtvis ta med både smöret, vitlöken och andra kryddorna separat, eller rentav blanda alla ingredienser fritt efter humöret först ute på turen, men du efterlyste ju ett "allt-i-ett"-paket .
Rätt antagetOch, jag antar att 1,5L-grytan från T25an inte får plats i skalet till en T27a?