Ett eller två kök

(...) Fast nu tänkte jag på såna här färdiga torra tortellinis (från barilla tex). Så har man ju allt där och slipper fler ingredienser att laga:) Är det fler än jag som käkar såna? Ett 250g-paket räcker väl till 2 "normalstora" portioner. Dvs nästan till 2 pers. Så lite olja, rosepeppar och riven parmesan på det! (...)
Såna tortellini behöver du inte koka i mer vatten än vad som absorberas. Skaka dem i grytan med en stor smörklick direkt efter (inte olja, då klibbar de ihop på riktigt).
Förutom frystorkade rätter (som kostar en del mer), förslag på andra såna enkla rätter att ha med?
Finns hur mycket tips som helst i mattrådarna, dessutom en del bra artiklar. Med risk för att upprepa mig tipsar jag ändå om min egen "österländska panikgryta" - dvs när jag inte hunnit torka någon egen mat alls:

Blanda grov bulgur alt. matkorn (de med 8 min koktid) med lika stor mängd av minsta storlekens röda linshalvor och en redig näve nötter av någon sort du gillar (även jordnötter, hackad mandel, sesamfrön, pumpakärnor etc går bra). "Rosta" blandningen försiktigt i rejält med smör, spiskummin och lite koriander i en stor stekpanna (rör om hela tiden), så att allt smöret absorberas, nötterna börjar dofta, men inget blir brunt/bränt. Låt svalna, blanda i kokosmjölkpulver, ev. stora torkade kokosflagor, (särskilt om du inte gillar/kan äta nötter) svartpeppar samt färdigköpta soltorkade tomater, gärna hackade i lite mindre bitar. Vänta med salt, tomaterna brukar kunna stå för all sälta man behöver och lite till.
Häll allt i en portionspåse (vanlig frys- eller zippåse duger bra), sug ut luften och förslut.
Vill man höja energitätheten lite till, kan man rulla en smörkula i blandningen och slänga med direkt i påsen - ingen fara för kladd. Jag lägger också med ett par färska lätt uppskårade vitlöksklyftor.
Du får däremot räkna med att finjustera mängden salt, peppar etc. vid tillagningen.

"Tillagningen" ute på turen består av 1-2 min uppkok (ta till rikligt med vatten, det sugs upp mer än man tror och det gör inget om det blir lite "sås" över) och 6-8 min svällning i grytmysaren. Alternativt ca 8 min konstant kokning, men jag tycker inte det blir lika gott.

PS man kan naturligtvis ta med både smöret, vitlöken och andra kryddorna separat, eller rentav blanda alla ingredienser fritt efter humöret först ute på turen, men du efterlyste ju ett "allt-i-ett"-paket ;).
Och, jag antar att 1,5L-grytan från T25an inte får plats i skalet till en T27a?
Rätt antaget ;)

Två vuxna klarar sig precis på en 27a, men skaffa dig en gastillsats. 25ans kastruller ryms inte i 27ans vindskydd. Trangia/Sigg principen förutsätter avgaserna bort mellan vindskydd och kastrull.
Kaffekanneresonemanget har jag dragit många gånger därför har min packning för två en 1,4l kanna.
go tur

Hej!

Har vandrat många gånger och för både två och tre personer har det fungerat att laga rejäla portioner med ett kök med standard kärl. Har provat med både trianga kök och andra men ska man ha ett spritkök måste jag av erfarenhet ändå säga att militärens "Snuskburk" är bättre och billigare.
Sedan är ju gas alltid en annan femma...

Maträtter finns de många trådar på... men några tipps om du inte vill torka själv är ju pasta carbonara /pasta bolobnese, soppor, färdig torkad quorn, buljong, 3min ris, mos, torkad/rökt korv/kött. rågmjölsgröt, havregrynsgröt, välling, hårbröd och mjukost.

Men själv väljer jag gärna hemtorkad köttfärs med tomatsoppa, torkade svampar /grönsaker/ bär och torkat kött.

250g tortelini är ju absolut bra, men lockas inte av den med sås påse (smakar så där)

MVH

Om det inte framgått så passar alltså den mindre läger kitteln från trangia precis runt t27.
Dvs du får en större kastrull med dig för nästan ingen volymökning i packningen.
Grytan används på köket med stöden uppfällda som för stekpannan plus att du kan hänga den över elden vid behov. Svårslagen uppgradering av köket tycker jag.

Fast nu tänkte jag på såna här färdiga torra tortellinis (från barilla tex). Så har man ju allt där och slipper fler ingredienser att laga:)
Är det fler än jag som käkar såna? Ett 250g-paket räcker väl till 2 "normalstora" portioner. Dvs nästan till 2 pers. Så lite olja, rosepeppar och riven parmesan på det!

Ha! Precis så brukar jag köra när jag är ute själv. Är toktråkig när det gäller mat... Ett paket Barillas torkade tortellini räcker till två måltider när jag är ute. Behövs minimalt med vatten för att koka och när det är klart använder jag vattnet till denna torkade salsa (istället för att hälla det på marken):

mi-viejita-salsa-roja.jpg

Riktigt gott och härligt starkt. Köper den på Extreme food i Göteborg. Ska se om jag kan få med mig lite parmesan också nästa gång. Låter inte dumt...

Men, tillbaka till ursprungsfrågan. Träffade i helgen tre herrar på vandring mellan Munkedal och Uddevalla. De klarade sig alldeles utmärkt på ett trangia, spritbrännare. Fler kök behövs bara om du vill göra lite mer avancerade rätter, tror jag.

Själv har jag lagat mat för två på Clas Ohlsons lilla spritkök (som verkar utgått ur sortimentet, men ska tydligen ha liknat militärens gamla) utan problem.

Om det inte framgått så passar alltså den mindre läger kitteln från trangia precis runt t27.
Dvs du får en större kastrull med dig för nästan ingen volymökning i packningen.
Grytan används på köket med stöden uppfällda som för stekpannan plus att du kan hänga den över elden vid behov. Svårslagen uppgradering av köket tycker jag.

Ah, precis ett sånt tips jag ville höra! :) Tack!
Det är alltså 1,5L-grytan du menar va?

Ett paket Barillas torkade tortellini räcker till två måltider när jag är ute. Behövs minimalt med vatten för att koka och när det är klart använder jag vattnet till denna torkade salsa (istället för att hälla det på marken):

mi-viejita-salsa-roja.jpg

Riktigt gott och härligt starkt. Köper den på Extreme food i Göteborg. Ska se om jag kan få med mig lite parmesan också nästa gång. Låter inte dumt...

Super! Bra ide att ha med ngn torrsås. Ska se om jag kan hitta motsvarande här!

Ser ut att luta mot att bara ta med ett kök. Skönt på ett sätt, att bära på färre grejer, men det är nog bäst att köpa jetboilen ändå så kan jag testa den vid nästa ensamvandring:)

Tack alla!

avslutad210712

Gäst
En normalportion gröt är 1dl gryn och 2,5dl vatten. För två personer på vandring kör vi 3 portioner (3dl gryn och 6,5 dl vatten) vilket fungerar utan problem i 1 liters grytor. Totala mängden när gröten kokat ihop är väl ca 7,5dl (kör egen blandning med gryn, russin/tranbär, frön, nötter mm).
Gasbrännaren är perfekt att koka gröt eller andra saker som behöver lite tid att sjuda pga sin effektiva möjlighet att reglera värmen.

Jag blandar självklart inte grytor mellan T27 resp T25, utan har två olika kompletta kök som jag tar med mig efter behov;). Brännaren passar däremot i båda köken om man inte vill köpa två gasbrännare.

När det gäller havregrynsgröten så mäter jag upp rätt mängd havregryn för det antal mornar jag skall äta det. Sen kör jag det med en stavmixer till ett pulver. Mäter upp det i plaspåsar och tillsätter torkade bär, frukt, socker etc etc. Ute på fjället kokar jag upp vatten och slår det direkt ner i plastpåsarna, rör om och låter det stå två tre minuter. Klart att äta. Vill man inte slå kokande vatten i en plastpåse kan man slå ner pulvret i en kåsa (av plast.....) och tillreda gröten där. Fungerar hur bra som helst.

Vill man kosta på sig så har Axa numera havregryn som är mer pressade och som kommer i portionsförpackingar.

avslutad210712

Gäst
Fast nu tänkte jag på såna här färdiga torra tortellinis (från barilla tex). Så har man ju allt där och slipper fler ingredienser att laga:)
Är det fler än jag som käkar såna? Ett 250g-paket räcker väl till 2 "normalstora" portioner. Dvs nästan till 2 pers. Så lite olja, rosepeppar och riven parmesan på det!

Självklart brukar jag äta någon sån påse mellan varven men inte räcker en påse till två mål för mig på fjällen men däremot ett riktigt dundermål som mättar ordentligt och ger en härlig powernap.

När det gäller havregrynsgröten så mäter jag upp rätt mängd havregryn för det antal mornar jag skall äta det. Sen kör jag det med en stavmixer till ett pulver. Mäter upp det i plaspåsar och tillsätter torkade bär, frukt, socker etc etc. Ute på fjället kokar jag upp vatten och slår det direkt ner i plastpåsarna, rör om och låter det stå två tre minuter. Klart att äta. Vill man inte slå kokande vatten i en plastpåse kan man slå ner pulvret i en kåsa (av plast.....) och tillreda gröten där. Fungerar hur bra som helst.

Vill man kosta på sig så har Axa numera havregryn som är mer pressade och som kommer i portionsförpackingar.

Själv blandar jag grötmixen och portionerar i plastpåsar (3dl grötmix för 2 personer och lite salt). I fält mäter jag upp 6,5dl vatten (dl måttskala finns på insidan av kåsan) i en kastrull, lägger i grötmixen från en påse och kokar upp under omröring. Låter sedan gröten sjuda 2-3 min på svag värme.
Under tiden jag låter gröten koka upp blandar jag torrmjölk och vatten i en kopp. Gröten äts med mjölk ur kåsor vilket jag föredrar;)

Grötmixen blandar jag själv. I årets blandning finns:
Gryn AXA 4 sädesslag, hackade valnötter, hackade hasselnötter, mandelmjöl, linfrö, pumpakärnor, solroskärnor, torkade russin och tranbär.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mariaa Ett eller två objektiv - vilket ska man välja? Fjällvandring 28
kjpil Ett par av årets sarekvandringar Fjällvandring 10
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
MalinSa Vandra Marsfjällen från Kittelfjäll, fråga om ett vad Fjällvandring 0
Jens_Lifeliver Smidigt och mångsidigt tält för ett par Fjällvandring 3
Svante S Hela Kungsleden 44 mil i ett svep - med pemmikan som mat Fjällvandring 33
Sigi Finns det ett alternativ till Lundhags mooseboots? Fjällvandring 40
Rivieralöparen Är Aktse värt ett besök? Fjällvandring 6
vandringsfia Gummistövlar? Är det verkligen ett "tungt" måste?? Fjällvandring 6
avslut1008 Vad skapar ett vandringscentrum? Fjällvandring 50
Puttri Tips på ett effektivt skavsårskydd Fjällvandring 7
hannulan Vad är ett fjäll? Fjällvandring 25
tassemark Vill du ha ett tips var du skall vandra i sommar? Fjällvandring 14
Ljung_dalen Det här med Kungsleden...Ett projekt kanske? Fjällvandring 10
lleberg Ett par dagars cykeltur längst led, men var? :) Fjällvandring 0
magkar80 Bunnerfjällen=ett Sarek i miniatyr?? Fjällvandring 3
1981 Behöver ett tips Fjällvandring 3
mmattias ett problem jag har med känger Fjällvandring 3
stens kulle "Behöver ett tips" Fjällvandring 1
Ett bra kök? Fjällvandring 12
nils73 Ett bra alternativ till farliga vad? Fjällvandring 2
dangermouse Laga ett thermarest Fjällvandring 5
m8rten ett drama i sarek... Fjällvandring 16
FjällSmultron Ett par tips Fjällvandring 0
Olaa Ett rengöringsmedel som passar för hår, kroppen, disk Fjällvandring 4
pegu Är det någon som har ett bra förslag. Fjällvandring 3
il C Ett mysterium Fjällvandring 1
Myrvarv Ett nytt försök! Fjällvandring 0
johan.alexandersson Var köper man ett sovsäcksöverdarg??? Fjällvandring 6
kungsleden Kungsleden i ett svep Fjällvandring 1
svartöra Rolig plats för ett basläger Fjällvandring 3
kungsleden i ett svep Fjällvandring 16
1070 km för ett jobb - LOGGBOK och INFO Fjällvandring 51
Totteman Att fjällvandra själv - risker eller inte? Fjällvandring 152
veni Guoblavágge eller Guoblacorru? Fjällvandring 3
GustavOh Nödsändare, bra eller dåligt? Fjällvandring 460
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
Axe Tältplatser efter Drottningleden (eller någonstans melan gondolen och viterskalsstugan) (Hemavan) Fjällvandring 6
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
GrodanW Footprint: ta av eller inte? Fjällvandring 23
haiwa åka eller inte åka... Fjällvandring 12
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg