Omnifuel anses för stort (ge för mycket värme) för att passa i trangiat av tillverkarna - sedan finns det folk som givetvis har byggt om det ändå.
Jag själv gillar inte att Omnifuel är så dålig på lågfarteldning (speciellt med gas) för mer avancerad matlagning eller kokning av tex ris att jag ens funderat på att bygga in den i en trangia - i det avseende är optimus Nova (utan plus) svårslagen då den kommer närmast tragias egna gasbrännare (egentligen primusbrännare) i reglerbarhet om man skall ha flytbränslekök.
flytbränslekök är alltid tyngre alternativ än motsvarande rena gaskök även om man räknar med behållarvikter etc. och ca 200 gram extra i vikt får man räkna med hur man än gör...
Till trangia finns det orginal flytbränslekök som idag är en liten mindre version av omnifuel men utan reglernål (förut var det optimus nova med full reglering) - som är en nackdel i mina ögon då det blir i stort sett en fullfartsbrännare med begränsad reglering.
Det som skulle vara intressant är att titta på den mindre nya primus OmniLite Ti - brännaren - ja under förutsättning att den går att dra ned på brännarfarten i betydligt större utsträckning än vad omnifuel gör nu idag - kravet i mina ögon är att man skall kunna koka ris i 20 minuter under lock enligt instruktion på förpackningen utan att det blir bränt i botten - och för detta behövs det ingen stor låga alls efter uppkok och skall hålla sig stabil under lång tid utan att förgansningsprocessen avtar så att det stör förbränningen och just detta klarar optimus Nova (utan plus) utmärkt.
Har man redan en trangia (för 1-2 personer, definitivt en trangia 27) och tröttnat på spritslasket, så är rekommendationen att köpa gasolbrännaren till den för runt 400:- och du får ett kök som är värdig en gorumetkock i fält. Därefter kan man titta efter lätta toppmonterade alternativ som optimus crux mfl. myggviktare och dessa är också så små att de kan slinka med som reservkök vid längre tur eller vill ha fler grytor igång samtidigt.
då märker man snart om man gillat toppmonterat eller inte eller kanske titta efter spindel-kök med slang och vindskyddsfolie om man inte vill köra på trangia-konceptet.
Kort sagt får man prova sig fram mellan köksalternativer, både smått och stort tills man hittar en kombination man trivs med och den användningsområde man har. Det finns ingen given lösning och det är svårt att träffa rätt direkt. Fråga runt i bekantskapskretsen om de har några kök och be om att få prova - så behöver man inte köpa allt nytt jämt...
och prova på hemmaplan först!