Jag har haft ett par meindl performance, och använder i dagsläget lundhagsscout.
Jag var i din situation och köpte meindl i lümpfen för en reducerad summa. Detta är ett av de få friluftsrelaterade köp jag ångrar. Jag tycker rent ut sagt att de är totalt skit. De är alldelles för varma på sommaren, håller för absolut inget alls och är för jefla kalla på vintern. När lädret var helt slut och 30% av sömmarna hade gått upp efter nåt år eller två kontaktade jag svenska agenten som inte ville ha med mig att göra, men efter ett par månaders tjat gick med på att ge mig rabatt på ett par nya. Kul, jag ville fan ha full ersättning för att de sålt en helt undermålig produkt. När jag frågade hur länge de var tänkta att hålla gav han mig inget svar och när jag frågade varför de inte höll måttet för vanligt fjällvandring (att de gick sönder så lätt) hänvisade han mig till årets modell som skulle vara bättre. Förutom det att de är hållbarhetsmässigt värdelösa kan man tillägga att de börjar lukta riktigt ruttet efter nån månad, vilket man inte kan göra nåt åt. Fodret och alla ytor på membranet tar väl typ nio mansåldrar att torka så det är bara att räkna med att det kommer ruttna. Jag fick ett hål i goretexmembranet efter ett halvår eller nåt, vilket gjorde att det alltid läkte in, efter man skavt bort vaxet på utsidan av lädret (som absolut inte gick att få att bli impregnerat efter som det var helt kasst läder). GAAH! Jag blir förbannad bara att tänka på det! Jag kan fortsätta klaga och spy galla på mendl och deras skitkängor en halv vecka, men det tänker jag inte göra. Kan bara sammanfatta med att det var min värsta investering och de är helt sjukt dåliga för den vanliga frilufsaren, den krävande dagliga användaren, och den med ambitioner på att vistas utomhus i någon temperatur som finns på jorden. Köp ej! Att flertalet officerare använder dem hör nog ihop med någon modetrend.
Om jag ska vända kornet mot lundhags har jag faktiskt bara positiva erfarenheter. Kundservicen är utmärkt (skrev en egen liten tråd om det). Fotkomforten är bra, även om ansvaret lämnas över till bäraren. Lädret är högklassigt, var ute och härjade i sumpskogen förra helgen och jag var helt torr om fossingarna, trots flera timmar dagligen i myrmark. Samma terräng i meindls hade utan tvekan givit mej ett träsk inne i mendl kängan och ett träsk i fodret (ruttna kängor och ruttna fötter med andra ord). Tar man hand om lundhags tar de hand om dig, tar man hand om meindls ger de dig ändå fotsvamp. Märk väl, mina lundhags hade ett par år på lagret, då jag har ganska stora fötter (47 säljer kanske inte mest) så de hade redan krympt till rätt storlek och hade lite annorlunda front och sula än nuvarande modell, men heter ändå scout så de är inte urgamla. Visst, i början var kängorna lite stela och så, men jag har faktiskt aldrig fått skoskav, något jag fått flertalet ggr från meindl, trots minutiös ingång, och vård. Jag har bara använt lundhags egna lädersmörjning på mina lundhags (och meindls sportwax på meindl), den innehåller fett och tjära, vissa påstår att det gör lädret för mjukt och sladdrigt, men det har jag inte upplevt, tycker det är klockrent och lädret upplevs tjockt och tillräckligt styvt/mjukt.
Nej, för mig kommer det alltid vara Lundhags med hemstickade strumpor som gäller (vadsomhelst, t.om. m/90 före meindl, de är fan bättre). Men nästa gång jag köper ska jag ha ett par specialgjorda, de görs iaf i Järpen, de vanliga limmas i Portugal numer.