eTrex Legend vs eTrex Vista

På minneskorten sparas spåren som GPX filer.
Mina absolut största spår är på 300 Kb och jag kan inte tänka min att du kommer upp i den storleken. På ett år skulle det bli max 100 Mb, så det finns mycket god plats för dina kartor.

Värt att tänka på är att GPSén klarar bara visa de 20 spåren som lagras i själva minnet. Det vore ju himla fint om man även kunde kolla på spåren som finns lagrade på minneskortet. Är man tex ute och åker långfärdsskridskor och sedan börjar man diskutera hur man åkte förra gången så kan man inte visa det även om spåret finns lagrat på minneskortet.
 
Tja nu ryms inte både hela CNE och hela FP på ett och samma kort. Men om du har rensat lite och har c:a 500 MB ledigt så bör det räcka för några hundra års tracklog.

Skämt åsido. 10 mil är kanske 10 KB grovt räknat. Dvs 1 KB/mil. 500 MB ledigt på kortet medför att man får plats med c:a 500000 mil. Cyklar du 10 mil/dag så blir det 50000 dagar eller drygt 100 år.

Cykla du på bara!

Haha, underbart! :) Inkluderar det all statistik? Jag skulle ha varit tydligare: tänkte skaffa FriPro för Götaland och sedan eventuellt CN eller gratis Open Street Map för eventuella Europa/Skandinavien-behov.
Hur som helst, tack för hjälpen! Har läst dina inlägg i andra trådar och de har varit till stor hjälp. Bland annat var det det där med automatiskt ruttomräkning som förstör spåren. Hade jag inte vetat om det så hade jag kanske slagit till på t ex en Colorado som låg ute på Blocket häromdagen.

På minneskorten sparas spåren som GPX filer.
Mina absolut största spår är på 300 Kb och jag kan inte tänka min att du kommer upp i den storleken. På ett år skulle det bli max 100 Mb, så det finns mycket god plats för dina kartor.

Värt att tänka på är att GPSén klarar bara visa de 20 spåren som lagras i själva minnet. Det vore ju himla fint om man även kunde kolla på spåren som finns lagrade på minneskortet. Är man tex ute och åker långfärdsskridskor och sedan börjar man diskutera hur man åkte förra gången så kan man inte visa det även om spåret finns lagrat på minneskortet.

Tack för info! Det där med 20 spår verkar många störa sig på. Jag kan nog leva med det om vistan i övrigt är så bra som det sägs. Batteritid, storlek och ovan nämnda ruttomräkning gör att jag inte ser några alternativ till Garmins eTrex, förutom detaljerade papperskartor och kompass. Kartor hjälper dock inte till att inte cykla vilse i städer, så där finns ett starkt köpargument för cyklister med dåligt lokalsinne ;)
 
etrex HCx tar Micro SDHC kort i alla storlekar som du kan köpa (max 16GB idag),

fast det snabbaste "Class 6" kortet finns än så länge bara upp till 8GB.

Om din mobiltelefon också tar Micro SDHC kort, så kan du via dess filhanterare läsa över de sparade spårfilerna i .gpx formatet.

Med Micro SDHC korten följer ofta med en USB-adapter, så att kortet blir ett "USB Mass Storage" på datorn och du kan se de sparade spårfilerna. Detta under förutsättning att du valt att spara ner "tracks" på kort.

Alternativt finns även en adapter för användning i en vanlig minnneskortläsare som tar Secure Digital (SD) kort. Så du kan nog lugnt lämna sladden till din GPS hemma när du är ute på tur. Sladden är för övrigt en mycket vanlig sådan med typiska USB-A och USB-mini hankontakter, passar utmärkt till att ladda nüvin med också.

Jag tror att ett minneskort behövs i etrex för att lagra POI med POILoader, till skillnad från "Waypoints" & "Routes" som kan lagras i internminnet.

Kanske är det Garmin Training Center du behöver om du vill ha statistik på dina cykeletapper?
 
Med Micro SDHC korten följer ofta med en USB-adapter, så att kortet blir ett "USB Mass Storage" på datorn och du kan se de sparade spårfilerna. Detta under förutsättning att du valt att spara ner "tracks" på kort.

(...)

Kanske är det Garmin Training Center du behöver om du vill ha statistik på dina cykeletapper?

Bra info där om kompatibla kort! USB-adaptern verkar smidig, men i vilka situationer blir det aktuellt att läsa av kortet utanför gps:en? Antar att man kan ta ut och använda gps:ens kort som extralagring för t ex kamerabilder, dvs som ett vanligt mass storage?!

Jag väljer mellan dessa två och valet beror på usb-adapterns användningsområde:
http://www.kjell.com/?item=31884&path=
http://www.kjell.com/?item=91554&path=

Angående statistiken vill jag kunna följa spåren i längd, höjd och hastighet. Har inget behov av att lägga upp eller följa någon typ av träningsprogram, men ska kolla programmet du nämnde. Tack!
 
USB-adaptern verkar smidig, men i vilka situationer blir det aktuellt att läsa av kortet utanför gps:en? Antar att man kan ta ut och använda gps:ens kort som extralagring för t ex kamerabilder, dvs som ett vanligt mass storage?!

SanDisk Mobile Ultra Micro Secure Digital är ett Class 6 kort, så jag skulle tveklöst välja det snabbaste och största, även mht. SEK/GB.

Medföljande USB-adapter fungerar utmärkt ansluten till en USB-hub eller USB-förlängningskabel, de gånger du inte stoppar kortet i telefonen, tex. en tålig Samsung B2700. (Förutsätter att du inte har en Sony Ericsson telefon som ju istället använder Memory Stick Micro.)
 
SanDisk Mobile Ultra Micro Secure Digital är ett Class 6 kort, så jag skulle tveklöst välja det snabbaste och största, även mht. SEK/GB.

Fick lite att tänka på där... Man lägger ju gärna några extra kronor om det innebär att kartor laddar snabbare mm... Men gör det verkligen skillnad om kortet är class 2, 4 eller 6?


Enligt den här sidan kvittar hastigheten:
http://www.gpsfaqs.org/faqs/garmin/xseries/gvistahcx/accessories.html#biggestmicrosd

5. I see MicroSD cards claiming to be 75x or 100x. Does the speed matter?

No. The speed matters in write-dominated devices like cameras. The Garmin eTrex Vista HCx mostly reads from the MicroSD. There is no perceivable difference in the speed of the MicroSD you install.
 
Bra info där om kompatibla kort! USB-adaptern verkar smidig, men i vilka situationer blir det aktuellt att läsa av kortet utanför gps:en? Antar att man kan ta ut och använda gps:ens kort som extralagring för t ex kamerabilder, dvs som ett vanligt mass storage?!

Kortet har ett helt vanligt filsystem så det kan fritt flyttas/användas mellan olika apparater utan att Garmin-data påverkas. Men om nu ett 2GB kort kostar 100 kr så det finns liksom ingen poäng i att bry sig. Köp flera kort!

Läser av kortet utanför GPS:n är väl nästan enda tillfället man läser av på kortet lagrade spår? Dvs när man vill se sina spår på PC:n.

Olika hastighet? Jag har aldrig sett någon skillnad i GPS:ens funktion med olika kort. I alla händelser så är det bara läshastigheten som är intressant och jag har en känsla av att det är GPS:en som begränsar, inte kortet.
 
Fick lite att tänka på där... Man lägger ju gärna några extra kronor om det innebär att kartor laddar snabbare mm... Men gör det verkligen skillnad om kortet är class 2, 4 eller 6?
Som sagt hastigheten spelar ingen roll när kortet sitter i GPS:en men om du tänker ladda mycket kartor så går det snabbare att ladda med adapter direkt till kort. Hur snabbt beror på hela kedjan dator, adapter och kort.

Du kan även snabbare flytta en uppladdad karta, "gmapsupp.img", till och från kortet med en adapter.

http://freegeographytools.com/2007/garmin-microsd-card-tricks

Att hämta gpx-filer från kortet gör man med kortet i GPS:en. GPS:en ställer man i "USB Mass Storage"-läge om det behövs.
 
Vad betyder symbolen D inuti staplarna i satellit-menyn på etrex?

Jag har aldrig sett så bra onoggrannhetsvärde som ±2m på någon GPS förrut, trots att jag i det här fallet även saknar en signal från en tolfte satellit. Här är hela nio staplar D-försedda. Vid ett annat tillfälle var samtliga staplar i topp, 8-9 staplar D-försedda, men något bättre värde på onoggrannheten än ±2m visades aldrig.

Jag tror att D-markeringen har något samband med val av Egnos/Waas-menyn?
- Är det bara vid vissa tider på dygnet man ser dessa?
- Är det bara på vissa platser i Sverige man ser dessa? I andra länder?
- Är det några fördelar/nackdelar med att ha den funktionen påslagen i menyn?
 

Bilagor

  • etrexLegend.jpg
    etrexLegend.jpg
    35 KB · Visningar: 415
D betyder att du har differentiell kontakt. Dvs signalen är justerad med hjälp av EGNOS/WAAS. En verifiering att just den sateliten kommer in med förbättrad precision.

På ett fordon, MC eller bil, har man ofta GPS:en inställd så att positonen låses på närmsta väg. Då har man ingen nytta av EGNOS/WAAS. Men på en 12-kanalig GPS har då EGNOS/WAAS snott två kanaler och bara 10 återstår. I praktiken betyder det att risken för tappad satelitkontakt ökar märkbart i tät skog.

I praktiken så tappar t ex en 60Xc aldrig kontakten så där kan man alltid ha EGNOS/WAAS igång. Men 276C/278 med sin sunkiga mottagare tappar kontakten lite då & då varför den ibland funkar lite sämre med EGNOS/WAAS igång.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
Bosse D Tanka data från gammal Garmin Etrex venture eller legend Navigering 8
thocar Tips - Garmin eTrex legend HCx för 499:- Navigering 12
bruse Sälja gammal Garmin eTrex Legend Navigering 3
kanis Dålig karta i dataprogrammet MapSource (har en Garmin Etrex Legend Hcx) Navigering 5
Fredrik S Garmin eTrex Legend HCx Navigering 7
graylingman Hur rensa bland waypoints i eTrex Legend/Vista? Navigering 11
mikaelbe Min eTrex Legend visar fel distans Navigering 9
Allytabac Garmin Etrex Legend HCX Navigering 5
Assar X Frågor om eTrex Legend HCx Navigering 5
Avskum Öppna minneskortet i eTrex Legend HCx Navigering 2
tobiasdr eTrex legend - gummiproblem Navigering 7
AfTech54 Nån som kan Etrex (Legend)? Navigering 7
gNuSoftWare Garmin Etrex Legend + RT90 ??? Navigering 6
Avslt Garmin Etrex Legend Navigering 3
Tarra Garmin eTrex Legend Cx Navigering 6
pete_d POI-loader eTrex Legend Cx Navigering 2
Tarra Explorist 200 vs. garmin etrex legend Navigering 0
frarol glädje eller förtvivlan?! Etrex legend C Navigering 5
rand Vad händer med baskartan i Etrex legend? Navigering 12
Brune Hur ändra välkomstmeddelande i Garmin eTrex Legend ? Navigering 3
bruse Fel klockslag på färdspåren (Garmin etrex Legend) Navigering 11
frisol Garmin eTrex Legend C ??? Navigering 1
bruse Glapp i eTrex Legend Navigering 6
pallo Kartinställning Etrex Legend? Navigering 2
rothman Skillnad eTrex Legend & Vista? Navigering 2
rothman Säljes: Garmin eTrex Legend Navigering 2
pallo Funderingar ang Sendmap-Etrex Legend Navigering 10
Curthan Uppdatering Etrex Legend Navigering 2
kalleka Etrex Legend - displaybild med väg och waypointsflagga Navigering 4
6904 vilken karta till garmin etrex legend Navigering 1
bogart Etrex Legend, knepig liten cirkel? Navigering 3
Johan es MetroGuide och "basemap" i eTrex Legend? Navigering 23
thureb Vettiga Ni-MH R6 för Garmin Etrex Legend? Navigering 10
Joe Roberts Diverse frågor om Etrex Legend Navigering 7
Jacken Svensk text i etrex Legend ???? Navigering 2
Jacken Ang kartor i etrex Legend? Navigering 16
JET Uppgradera eTrex Legend + Basemap ? Navigering 6
CyberJunkie Etrex Legend utan tid!? Navigering 8
henkywallmark Omöjlig fråga!!!! eTrex Legend och GARtrip software Navigering 2
Curthan Cig kabel etrex legend Navigering 2
ekis Sjökort i eTrex Legend Navigering 1
Bringner Rutter i eTrex Legend. Navigering 5
mgens Basemap i Garmin eTrex Legend och Vista? Navigering 1
Sportbil Hur mycket Metroguide ryms i en eTrex Legend? Navigering 3
Sportbil Långsam, dålig mottagning Etrex Legend Navigering 4
CyberJunkie etrex Legend vs etrex Vista! Navigering 3
ta1toy Skräptecken i Kartex med etrex legend Navigering 7
ta1toy eTrex legend bäst? eller? Navigering 13
stol Kartor till eTrex legend ? Navigering 6

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg