Nu är ju detta inlägg inte jättenytt preics men i alla fall:
Jag har vart i Etiopien några gånger. Bale national park är väldigt intressant område.Det finns en tyska där som arrangerar hästutflykter. Sist jag var där (2001) så var själva utflykterna riktigt billiga. Har man gott om tid, och vill få en riktig upplevelse, kan man åka regionalbuss ned till Bale från Addis. Detta tar dock säkert två dagar. Annars kan man hyra 4wd bilar från den statliga turistorgansationen ETO. De har tyvärr lärt sig att ta rejält betalt, mellan 1000-2000 kr per dygn för bilen.
Andra självklara Etiopientips är den historiska rutten, med Lalibela, Gondar och Axum, där jag själv tycker Lalibela var bäst. Kunde dock inte åka till Axum pga oroligheter. Sen är Wollega-distriktet i västra Etiopien enastående vackert, särkilt just efter regntiden. Detta är inte heller något turistområde, så här kan man bo för 5 kr/natten (1996).
Mer turistigt blir det om man åker till Langano, där de flesta expats i Etiopien åker på semester, eftersom bilharzia inte finns i sjön. I närheten finns även en flamingosjö och en nationalpark. Sodere, ligger närmare Addis, och hit åker många etiopier över helgen. Här badar man dock i pool, dessutom hade man problem med mängder av närgångna markattor när jag var där. Harar i östra Etiopien år också mycket intressant, med en mer muslimsk prägel. Missa inte den glna hyenamatningen här!