Etikettsregler för cykelhjälm

Häromveckan var det diskussion på radion om vett och etikettsregler för cykelhjälmar och det är många som stör sej på dom som cyklar till jobbet att dom tar av sej hjälmen när dom är vid sitt skrivbord och tar på sej den vid skrivbordet när dom ska cykla hem.

Etikettsregeln är att man tar på sej/av sej hjälmen när man är vid sin cykel, och ingen annanstans!

Värst stör sej folk på dom som har hjälmen på sej inne i köpcenter eller stora matbutiker, för det är inte passande att göra så.

Behövs det vett och etikettsregler för cykelhjälmar eller är det bara ett ytligt I-landsproblem?

Mer störande är väl de som bryr om hur andra gör. "Sköt dig själv och skit i andra" tycker jag ska råda så länge man inte stinker eller smutsar ner. Mer störande är skitiga hantverkare/grovarbetare i köpcentrum, mataffären eller på bussen. En cykelhjälm påverkar ingen öht.

Det skall vara enkelt att använda cykelhjälm. Skulle inte acceptera att behöva krångla med hjälmavtagning låsning mot cykeln etc när jag handlar med hjälp av cykeln.

Dessutom sitter dyra hörlurar permanent fatbundna på min cykelhjälm de går inte att låsa fast och dessutom är de kopplade till en av mina mobiler så jag kan lyssna på SR P1. Nån stilfascist skall inte komma med illvilliga pekpinnar.

Nu blev jag lite arg så här på måndagsmorgonen...

Thure

Antat att de som var emot cykelhjälmarna tillhör samma stora skara bilister som hatar cyklister på de vägar de tycker är sina. Cykelkläder brukar också hatas, men konstigt nog inte andra träningskläder för löpning eller gymmet tex. Nej, det ligger nåt annat och klämmer här,och som inte har med cykling att göra, utan skuldkänslor för att man själv är ett bekvämt fetto som åker bil.

Det skall vara enkelt att använda cykelhjälm. Skulle inte acceptera att behöva krångla med hjälmavtagning låsning mot cykeln etc när jag handlar med hjälp av cykeln.

Dessutom sitter dyra hörlurar permanent fatbundna på min cykelhjälm de går inte att låsa fast och dessutom är de kopplade till en av mina mobiler så jag kan lyssna på SR P1. Nån stilfascist skall inte komma med illvilliga pekpinnar.

Nu blev jag lite arg så här på måndagsmorgonen...

Thure

Blev nyfiken på hörlurarna.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Cykelhjälm med keps Landsvägscykling 20
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Kask cykelhjälm Landsvägscykling 28

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg