Min åsikt
Hej!
Bulta där inga naturliga säkringar går att lägga och där ett fall kan få ödesdigra konsekvenser (typ markfall eller långa pendelfall).
Bulten/hålet ger en bestående förändring av klippan och det känns egentligen inte bra. Hur kan man motivera en bult ur det perspektivet? Sura industriregn och bortsprängning av hela berg vid vägbyggen med mera ger dock betydligt större förändringar; alla orsakade av människan. Vad gör då ett litet hål?
Tillkommer då vem som är ansvarig för att bultarna underhålls. Lägger du en naturlig säkring är du själv ansvarig för att den är sund. Hur är det med en bult? Kan man skylla på någon för att bulten floppade?
Låt anta att du klättrar en bultad led och ska till att klippa i när du upptäcker att bulten är rutten. Vad göra? Inga naturliga säkringsmöjligheter finns och ett fall i höjd med nästa bult gör att du går i backen. Vad göra? Knepig situation!*
Naturligtvis kan man aldrig vara bergbomb på att en bult är sund bara för att den höll igår. Därmed sagt att bultarna inte bör sitta för glest.
Jag efterlyser här en bultlag i Stockholm liknande den i Bohuslän.
Bultar kostar pengar. Men kan man sätta upp räcken på motorvägar för att minska trafikolykorna så kan statliga medel finansiera några tusen bultar om året i Sverige. Svenska klätterförbundet bör kunna äska statliga pengar för detta ändamål.
Bultning tycker jag bör ske i regi/medtyckande av den lokala klubben. Att lägga ansvaret för att underhålla en bult på en enskild person känns inte bra. Ansvaret bör ligga hos en klubb som ges underhållsplikt så att bultarna ses över med jämna mellanrum.
Sannolikt kommer man aldrig kunna hålla någon ansvarig för att bultar floppar då detta antagligen skulle ruinera klubbarnas ekonomi. Klättringen utomhus bör alltid ske på egen risk.
M v h
Örjan
* "When in doubt, run it out!"