EtaPower kastrull inuti ett Trangia?

Annars har ju ETA Power EF både vindskydd som ser helt ok ut och gasbrännare - kunde det vart idé att köpa till en "vanlig" kastrull till det setet?
Eftersom ingen ändå verka ha svaret på din fråga så fortsätter jag med motfrågor istället :) Varför inte köra med Primus vindskydd och brännare?
Jo, visserligen.. men jag har ändå nån slags kärlek till Trangia. Tycker de står stabilt och så håller de i all evighet om man vårdar dem. Erfarenheten av Primus är inte samma.

Jag är mer sugen på att skaffa ett begagnat Trangia 25 i bra skick och så senare då skaffa en Primus-EtaPower-kastrull.. för att jag tycker Trangia är av enastående kvalitet.

men om du sätter Primuskastrullen i Trangiat borde värmeväxlaren göra att kastrullen hamnar lite väl högt både i förhållande till brännaren och till vindskyddet?
Jag provade i vintras och jag tyckte inte det. Primuskastrullen passade ganska bra.

Någon som har gjort några proveldningar och sett hur mycket mindre med gas det går åt med kylflänsad gryta i tex trangia med gasbrännare.

själva vidskyddet som plåt är bara en del av hur bra skyddet verkar - det är också viktigt hur luften matas in mot lågan och där har trangia ett bra koncept med lagom små hål göra inkommande luft bromsas och jämnas ut med med mikrovirvlar bakom gallret som tar bort som stora virvlarna samt dessutom en 90-gradesböj med ytterligare galler gör att luften går rakt upp och är homogent runt om lågan utan stora virvlar - den delen är ganska svår att simulera med en enkel plåtskärm halvägs runt lågan på en toppmonterat kök...

Nej men ja.......

jo, på två vinterturer i år körde jag primus 1,7 liter etapowerkastrull i mitt trangia 25.

Jag upplevde att det gick åt mindre bränsle pga att det gick snabbare att smälta snö.
Kollade hemma i köket med gasbrännare och vatten, och fick en skillnad på typ 30 procent har jag för mig. (använde 2 liter bensin till två pers en vecka med snösmältning hela tiden.)

MEN tyvärr passar inte etapowergrytan i trangiat när man packar ihop det, värmeväxlaren gör att grytan blir för hög. så den får man lägga nån annan stans....
Grytan passade inte heller i själva köket från början, men om man böjde kastrullstöden lite lagom så funkar det bra med både etan och originalgrytorna. (själva etagrytan vilar på stöden, växlaren, som har lite mindre diameter, hänger ner innanför.)

summering, det funkar, men inte optimalt. Etan gör skillnad, men jag lämnar den nog hemma på sommaren...
funderar på en annan kökslösning....

(ena turen tillsammans med kanis)

Primus EtaPower passar i Trangia 25

Jag lyfter tråden igen.

Jag var på GetOut i förrgår och provade. En av Primus EtaPower-kastruller (tror det var den på 1,7 l) passade som handen i handsken i ett Trangia 25. Nästan för bra för att vara sant! Inga problem att få på locket/stekpannan när man packar ihop.

Fungerar 1,7 borde även 2,1 fungera bra. skiljer bara lite i höjd.

Klippt ur Primus workbook:
733880 Volym: 1,7 liter. Mått: Ø 180 x 100 mm. Vikt: 347 g.
733890 Volym: 2,1 liter. Mått: Ø 180 x 110 mm. Vikt: 412 g.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pandan Nya primus etapower ef vs gamla Kök och brännare 26
fr3dr1k Primus EtaPower MF Kök och brännare 7
TVM:arn Primus Etapower MF eller Primus omnifuel Kök och brännare 8
ErikThorsell Efterbrännare på Primus Etapower MF?? Kök och brännare 3
Tenoren Primus EtaPower EF eller Trangia 27 (UL) med gasbrännare? Kök och brännare 14
mBengtson ETAPower EF eller Jetboil Helios Kök och brännare 14
peterparnes Primus EtaPower MF och bensin problem Kök och brännare 35
The_Lost_Cyclist Hur får man ett Primus Etapower MF att stå stabilt? Kök och brännare 9
Doc_Kris Primus Gravity II MF vs Primus EtaPower MF? Kök och brännare 2
MickeD etaPower MF - vart tog markskyddet vägen? Kök och brännare 7
mikeon ETApower eller Stormkök Kök och brännare 10
graesen tips för primus etapower Kök och brännare 3
mpd Nån som testat EtaPower MF? Kök och brännare 15
Gubben på Udden EtaPower EF - tidiga erfarenheter Kök och brännare 2
Polarnatt Test av EtaPower Kök och brännare 6
Staffan Andersson EtaPower EF Kök och brännare 11
jbella Primus 2007, EtaPower Kök och brännare 1
skosnöre Förgiftningssäkerhet med bränsleförvaring i kastrull Kök och brännare 30
Jackiie Vit dammig beläggning på HA-kastrull efter diskmaskin? Kök och brännare 4
Moga Konstig beläggning i trangia-kastrull, tips? Kök och brännare 14
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
dmchris Letar kastrull med handtag Kök och brännare 3
joanc Värmeskydd under kastrull? Kök och brännare 2
Evelina Hultgren matlåda = kastrull på gasolkök. Tips önskas! Kök och brännare 23
FalconBayerskt Kastrull till MSR PocketRocket Kök och brännare 10
Jmhe Enkel billig kastrull? Kök och brännare 4
henke.lofgren Kastrull/gryta ca 5-10 L att ha med i skogen. Kök och brännare 5
pelka Funkar optimus kastrull på?? Kök och brännare 5
Nordbjörn Vilken kastrull till MSR XGK EX..?? Kök och brännare 11
pelka Primus kastrull! Kök och brännare 0
Bomber_5000 Endast en kastrull till gammalt trangia 27? Kök och brännare 12
Avslut090305 Ny kastrull eller nytt kök? Kök och brännare 8
dag.lunden_telia.com Stor kastrull till Trangia (>3 liter) som passar innanför vindskyddet... Kök och brännare 16
mrubenson Kastrull som rymmer 450g gastub? Kök och brännare 1
majjen Hur stor kastrull på vinterturen? Kök och brännare 10
realout Titan-kastrull? Kök och brännare 15
Heiner LiTech kastrull +vikt Kök och brännare 2
hobbit kastrull för eld och kök Kök och brännare 21
Johan111 lättast möjliga kastrull Kök och brännare 42
kses Gasflaska inuti Trangia T25 Kök och brännare 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg