EtaPower kastrull inuti ett Trangia?

Tjena!

Har tänkt köpa mig ett kök med gasbrännare, typ Trangia 25 med gasbrännare. Känns som ett bra köp, ett hållbart kök.

Samtidigt så var Primus EtaPower-kastrull (värmeväxlare under) så grymt smidig när jag var i Sarek i vintras! Vill helst ha en sån också.

Alltså, jag vill helst ha ett Trangia-kök med gasbrännare (kanske Trangia 25), men komplettera med en Eta-powerkastrull.

Får en Eta-power-kastrull plats att förvara inuti något av Trangias kök? Det är ju inte lika kul att behöva ha kastrullen vid sidan om.

Bär du ett 25a nu

så har du ett mkt bra vindskydd och högeffektivt kök.
Varför krångla till med en kastrull till?
Vilken av Etapower kastruller är det du tänkt dig ha med och vilken trangia kastrull är det du tänkt lämna hemma?

Bär du ett 25a nu
så har du ett mkt bra vindskydd och högeffektivt kök.
Varför krångla till med en kastrull till?
Vilken av Etapower kastruller är det du tänkt dig ha med och vilken trangia kastrull är det du tänkt lämna hemma?

Trangia 25 är bra vet jag ju av egen erfarenhet. Har använt ett sådant många gånger utan att äga ett eget. Då hade det varit ett 'vanligt' med två aluminium-kastruller.

Däremot så skulle jag, som jag skrev i förra inlägget, vilja byta ut en av kastrullerna mot en EtaPower-kastrull då jag tyckte den kastrullen var så bra när jag provade den i Sarek i vintras.

Jag har tänkt mig att köpa ett standard Trangia 25-kök med två aliminium-kastruller. Sen hade jag en tanke på att köpa till en lös EtaPower-kastrull som kan få byta plats med den större aluminium-kastrullen. Då vill jag att den ska få plats på samma ställe som den större aluminium, så att den inte behöva bäras vid sidan om.

Om Ni förstår mig?

Har en bit att ta mig till en friluftsbutik så därför skapade jag den här tråden. Tänkte att 'jag är nog inte den första som undrar detta'. Vet ju att det finns en massa kunskap i det här forumet.

hmm, jag ska förenkla det jag tror du skriver.

1. Du vill använda ett trangia 25.

2. Du har prövat en primuskastrull i sarek. Denna var så bra att du vill ha en till trangiat.

Motfråga: Vad var det som var så bra med primuskastrullen som gör det värt besväret att "dubbelköpa"? Är det nån form av nonstickbeläggning som lockar, eller är det värmeväxlaren?

Jag skulle -utan att veta om någon av etapowerkastrullerna får plats i trangiat- säga att det inte är värt det.
Nonstick kan du ju få i trangiat som original, och värmeväxlarfunktionen tillför troligtvis inte så mycket som det sägs, särskilt inte inuti trangias redan helt ok vindskydd. Däremot förstår man att den gör nytta i primus egna konstruktioner eftersom de inte är lika "täta" mot blåst som trangias.
Jag har dessutom hört folk säga att det bränner fast lättare i kärl med värmeväxlare, men har ingen egen erfarenhet.

och värmeväxlarfunktionen tillför troligtvis inte så mycket som det sägs.

Jo det gör den garanterat. Polaren som införskaffade ett Eta MF kokade upp en liter vatten samtidigt som han kokade en liter vatten på sitt Optimus Nova. Tror att tidsskillnaden var ett par minuter i favör för Etat trots att det har nästan 50% lägre uteffekt.

Och om det inte skulle vara effektivt med värmeväxlare - varför skulle det då bränna fast lättare? (vilket det gör)

Senast ändrad:
Trådskaparen här igen..

1. Du vill använda ett trangia 25.

2. Du har prövat en primuskastrull i sarek. Denna var så bra att du vill ha en till trangiat.
Stämmer precis!

Vad var det som var så bra med primuskastrullen som gör det värt besväret att "dubbelköpa"? Är det nån form av nonstickbeläggning som lockar, eller är det värmeväxlaren?
Det är helt klart värmeväxlaren som jag är ute efter. Non-stick är bra men jag tror ändå att jag klarar mig utan det.

värmeväxlarfunktionen tillför troligtvis inte så mycket som det sägs, särskilt inte inuti trangias redan helt ok vindskydd
Jo, det tycker jag verkligen den gör. Det gjorde grymt stor skillnad vid uppkok..

Då har vi rett ut vad jag vill veta. Dock har jag inte fått något svar på frågan ännu! Hoppas någon vet.. =)

En koll på Primus respektive Trangias hemsidor gav:

Ditt enda val på Primus-kastrull som jag ser det skulle i så fall vara: Eta Power Pot 1,7 lit. Den har dimensionerna 170x90 mm.

Trangias 25 serie har yttermåtten 220x105

Mer än så kan inte jag hjälpa dig trist nog men det finns väl någon här som kan mäta en Trangia 25 kastrull...

Annars har ju ETA Power EF både vindskydd som ser helt ok ut och gasbrännare - kunde det vart idé att köpa till en "vanlig" kastrull till det setet?

Lycka till
Micke

så bråttom när du frilufsar ? Det handlar ju bara om minuter som du sa ?

Må så vara en solig dag mitt i sommare. Men addera obekvämlighetsfaktorer så blir man glad över att matlagningen går rätt snabbt. Hällregn, mygg, kallt. För att inte tala om vad tidsvinsten blir på vinterna med snösmältningen.

så bråttom när du frilufsar ? Det handlar ju bara om minuter som du sa ?

Det handlar inte primärt om tiden, det handlar om bränsleåtgången.

Om du jämför två kök som har samma effekt (och därmed drar lika mycket bränsle per minut) och det ena kokar upp vattnet snabbare så gör det ju av med mindre bränsle.

Om det köket DESSUTOM har lägre effekt (och därmed drar mindre bränsle per minut) så gör det ju av med ännu mindre bränsle.

Det kan då i bästa fall innebära att en flaska gas räcker dubbelt så länge, eller för att vända på det, att man bara behöver ha hälften så mycket bränsle med sig (=halva vikten).

Eftersom ingen ändå verka ha svaret på din fråga så fortsätter jag med motfrågor istället :)

Varför inte köra med Primus vindskydd och brännare? Dessa är ju anpassade för att fungera optimalt med Primuskastrullen. Visst går trangia vindskyddet lite högre upp på kastrullsidan än Primusvindskyddet, men om du sätter Primuskastrullen i Trangiat borde värmeväxlaren göra att kastrullen hamnar lite väl högt både i förhållande till brännaren och till vindskyddet?

Dessutom blir Trangia+Primuskastrull tyngre än ett renodlat Primuskök om du primärt vill spara vikt.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pandan Nya primus etapower ef vs gamla Kök och brännare 26
fr3dr1k Primus EtaPower MF Kök och brännare 7
TVM:arn Primus Etapower MF eller Primus omnifuel Kök och brännare 8
ErikThorsell Efterbrännare på Primus Etapower MF?? Kök och brännare 3
Tenoren Primus EtaPower EF eller Trangia 27 (UL) med gasbrännare? Kök och brännare 14
mBengtson ETAPower EF eller Jetboil Helios Kök och brännare 14
peterparnes Primus EtaPower MF och bensin problem Kök och brännare 35
The_Lost_Cyclist Hur får man ett Primus Etapower MF att stå stabilt? Kök och brännare 9
Doc_Kris Primus Gravity II MF vs Primus EtaPower MF? Kök och brännare 2
MickeD etaPower MF - vart tog markskyddet vägen? Kök och brännare 7
mikeon ETApower eller Stormkök Kök och brännare 10
graesen tips för primus etapower Kök och brännare 3
mpd Nån som testat EtaPower MF? Kök och brännare 15
Gubben på Udden EtaPower EF - tidiga erfarenheter Kök och brännare 2
Polarnatt Test av EtaPower Kök och brännare 6
Staffan Andersson EtaPower EF Kök och brännare 11
jbella Primus 2007, EtaPower Kök och brännare 1
skosnöre Förgiftningssäkerhet med bränsleförvaring i kastrull Kök och brännare 30
Jackiie Vit dammig beläggning på HA-kastrull efter diskmaskin? Kök och brännare 4
Moga Konstig beläggning i trangia-kastrull, tips? Kök och brännare 14
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
dmchris Letar kastrull med handtag Kök och brännare 3
joanc Värmeskydd under kastrull? Kök och brännare 2
Evelina Hultgren matlåda = kastrull på gasolkök. Tips önskas! Kök och brännare 23
FalconBayerskt Kastrull till MSR PocketRocket Kök och brännare 10
Jmhe Enkel billig kastrull? Kök och brännare 4
henke.lofgren Kastrull/gryta ca 5-10 L att ha med i skogen. Kök och brännare 5
pelka Funkar optimus kastrull på?? Kök och brännare 5
Nordbjörn Vilken kastrull till MSR XGK EX..?? Kök och brännare 11
pelka Primus kastrull! Kök och brännare 0
Bomber_5000 Endast en kastrull till gammalt trangia 27? Kök och brännare 12
Avslut090305 Ny kastrull eller nytt kök? Kök och brännare 8
dag.lunden_telia.com Stor kastrull till Trangia (>3 liter) som passar innanför vindskyddet... Kök och brännare 16
mrubenson Kastrull som rymmer 450g gastub? Kök och brännare 1
majjen Hur stor kastrull på vinterturen? Kök och brännare 10
realout Titan-kastrull? Kök och brännare 15
Heiner LiTech kastrull +vikt Kök och brännare 2
hobbit kastrull för eld och kök Kök och brännare 21
Johan111 lättast möjliga kastrull Kök och brännare 42
kses Gasflaska inuti Trangia T25 Kök och brännare 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg