Eskimåsvängskurs

I andra inlägget vill Lars lära sig rolla och ökad säkerhet överhuvudtaget... Att blunda för "ökad säkerhet överhuvudtaget" och haka upp sig på det här med lära sig att rolla verkar nästan som om vissa vill hemskt gärna snacka om hur mycket det snackas...

Min poäng (eller upphakning), är att "ökad säkerhet överhuvudtaget" kommer som en bisats till att någon köpt en kajak och "ser nu behovet av att lära mig eskimå sväng". Detta reagerade jag på.
Mängden snack kommer inte från denna tråd utan många andra trådar här på Utsidan, artiklar i tidningar och diskussioner med andra paddlare.

Så fort kurser och säkerhet kommer på tal, så dyker ALLTID rollen upp.
Jag TYCKER att kamraträddning och konsten att ta sig ombord borde komma före rollen.
Jag har knappast attackerat kunskapen att rolla eller dom som har kunskapen.
Jag försökte lyfta fram andra värdefulla kunskaper som KANSKE borde prioriteras.

Det var då ett jädra bjäbbande,,,,,,,,

Handlade inte ursprungsinlägget om en rollkurs?

Om folk vill lära sig rolla så, ja, varför inte? Jag vill inte lära mig rolla av den enkla anledningen att min kropp pallar inte den sortens övningar, jag kan inte kamraträdda, jag paddlar ensam men gör det mig till en sämre människa? Svaret finns troligtvis där ute nånstans.

Så länge vi håller på med vuxenleksaker och vuxenlekar är ju inte det ena mer fel än det andra eller? För ingen kan väl komma och påstå annat än att våra plastlådor är annat än leksaker? Vi älskar ju att omge oss med leksaker hela livet så varför är det ena mer fel än det andra då?

Jag har ju, presis som Kal-P-Dal en Hobie sit-on-top just av den enkla anledningen att jag inte tar mig upp i en vanlig kajak från vattnet då jag är för stel. Där har ni säkerhetstänket, och att den ju sen är en förb. rolig leksak gör ju inte saken sämre eller?

Varför förkasta varandra och varandras grejer? Avundsjuka eller? Jag bara undrar.

Ojdå, nu ber jag om ursäkt om min ton uppfattas så, det var inte meningen.

Men vilken än anledning folk vill lära sig rolla så tycker jag att de kan ha det. Vill de ha ett redskap till i bagaget, lära sig hantera kajakens gränser eller bara impa på brudarna så who cares. Vill de lära sig rolla framför allt annat och anser att kajakpaddling är rollning så kan de väll få göra det.

Om någon frågar om rollning så ska det inte altid behövas att någon lägger sig i tråden och påpekar hur viktig all kamraträddning är. Ibland kan man låta folk ta lite eget ansvar...

Det är väl bra om alla olika möjligheter berörs och sen får den som frågar dra sin egen slutsats och prioritera utifrån sin egen situation.

Själv lärde jag mig eskimåsväng andra paddelsommaren för 20 år sedan och övade sen i ett antal år. Nu har jag inte övat på några år eftersom jag paddlar för motions skull och dessutom nästan alltid paddlar utan kapell och kanotmodeller där knäna är fria. Om jag skulle gå runt så blir det att ta sig iland och tömma eller möjligen att ta sig upp därute. Det senare är betydligt lättare i en kanot med stor sittbrunn. Vägval anpassar jag efter både väder och övrig trafik på ett liknande sätt som Teknikern.

Alla sätt är bra utom de tråkiga ;-)

Det är väl bra om alla olika möjligheter berörs och sen får den som frågar dra sin egen slutsats och prioritera utifrån sin egen situation.

Själv lärde jag mig eskimåsväng andra paddelsommaren för 20 år sedan och övade sen i ett antal år. Nu har jag inte övat på några år eftersom jag paddlar för motions skull och dessutom nästan alltid paddlar utan kapell och kanotmodeller där knäna är fria. Om jag skulle gå runt så blir det att ta sig iland och tömma eller möjligen att ta sig upp därute. Det senare är betydligt lättare i en kanot med stor sittbrunn. Vägval anpassar jag efter både väder och övrig trafik på ett liknande sätt som Teknikern.

Alla sätt är bra utom de tråkiga ;-)

Du skulle kanske ha en surfski istället?

Jag har anmält mig till en kurs i eskimåsväng som en forspaddlingsförening har. Bassängträning.

Jag är nybörjare och min tanke var att jag vill känna mig trygare och mer avslappnad i olika situationer. Har stuga ute i yttre skärgården så det gäller att behärska olika situationer. Jag är eg. en vattenkruka så det lär bli spännande. Men jag tror att jag kommer att bli bättre på att hantera kajaken i olika situationer. Sedan utesluter det inte all annan träning såsom kamraträddning mm.

Nyligen ägare till en Tiderace Xplore :) , någon som har någon erfarenhet kring rollning med den? Lätt, medel, svårt?

Frega

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg