Eskimåsvängen är tydligen en ständig diskussionspunkt. Det är sällsynt, om ens existerande att någon kan träna eskimåsväng utan att hamna i läget att det blir en träning i att ta sig ur och upp i kajaken igen på något sätt. Så den grundläggande träningen av wet exit kommer automatiskt med en rollträning. För det mesta är rollträning kopplad till att lära sig vara lugn upp och ned, så den hjälper en med den grundläggande wet exit men ofta även entry träningen. Rollträningen underlättar andra bastekniker (högt och lågt stöd).
Ett av sätten att ta sig upp igen, som man inte lär sig förrän man lärt sig rollen, är wet entry och roll, som är en av de tekniker som fungerar även i dåligt väder.
Det är många som inte vill lära sig rolla. Och det är iget problem att paddla utan att kunna det, så länge man håller sig inom gränsen för den kompetens man och ens paddlingskamrater har. Rollen har också sina gränser, men de som lär sig den har en till kompetens och öjlighet i sin asenal. De som lär sig rolla har en större chans att klara sig i dåligt väder än de som inte gör det (både genom att kunna hindra vältningen, och genom att komma upp efter vältningen, till och med efter wet exiten.
Forspaddling nämndes här. Det är sällsynt att se en forspaddlare som tar sig upp med flottörmetoden. Att det är sällsynt beror inte på att flottörmetoden är den svåraste att lära sig, utan på att rollen är bättre när vattnet är icke-platt.
--- Mats ---
Du har nog rätt i allt vad du säger.
Jag menade aldrig att rollträning inte var bra. ALL träning i bassäng där man, under relativt kontrollerade former (med instruktörer) och behaglig vattentemperatur, får öva, är nyttig. Man får vattenvana och självförtroende.
Jag menade att det är väldigt mycket reklam och snack om rollar. Av somliga uttalanden får man intrycket att det är helt avgörande. Har man köpt en kajak, ska man lära sig rolla!
Dom flesta paddlare jag känner har INTE en "bergsäker" roll. Inte ens en halvsäker. För oss som sitter i en Sit-On-Top eller en surfski är det inte ens aktuellt. Handen på hjärtat, hur många K2-paddlare har en "bergsäker" roll? För alla oss borde det vara prio ETT att ta sig ombord igen - hur man än gör.
Om man sen sitter i en K1 är kanske rollen en lockande fortsättning på övningarna.
För dom som nöjer sig med att kunna ta sig ombord och veta hur besvärligt det är, är det kanske också en påminnelse om att det inte går att utföra under alla förutsättningar. Då har man också fått en insikt i ens personliga begränsningar. Vilket väder man kan klara osv.
Argumenten för att lära sig rolla köper inte alla. Man hyr bara ibland eller har paddlat massor och aldrig gått runt. När jag diskuterat roll med dom som inte kan, har det varit ett tydligt motstånd mot att sätta av tid på att lära sig rolla. Varför vet jag inte riktigt, men jag tror att det upplevs som svårt att lära sig och att det krävs ständiga övningar för att nå en "bergsäker roll". Många har intrycket att det är förbehållet en elit och avancerade entusiaster. För havspaddlare osv.
Det kanske är lättare att sälja in kamraträddning och att kunna ta sig ombord. På några få lektioner. Om inte annat så lär sig hyrpaddlare att vara försiktigare och andra kanske får mersmak och vill lära sig mer.
Men detta är högt personliga funderingar, jag kan inte rolla...
Dom gånger jag paddlar i en grupp skulle jag känna mig lugnare om jag visste att dom andra hade gått åtminstone 2-3 lektioner i kamraträddning. Och om dom hade provat på att ta sig ombord själva.