Eskimåsvängskurs

Plats: Örebro Gustavsvik
Örebro kanotförening arrangerar eskismåsvängskurs i Gustavsviksbadet. Riktar sig till både långfärd och forspaddlare.

Pris 300 kr

Kontakta Anders Gille för mer info eller anmälan.
anders @ gnista.com / 0736 594 080

Då jag är osäker om man här får skriva om en kurs genomförd av en ideell förening så ber jag moderatorerna ta bort detta inlägg om det räknas som reklam.

Eskimåsväng

Hej!

Jag bor i Motala och är i färd med att köpa en Seabird Expedition av VKV för att göra längre turer. Har tidigare bara paddlat kanadensare och On-top-kajak. och ser nu behovet av att lära mig eskimå sväng och ökad säkerhet överhuvud taget. Med anledning av det undrar jag om det är möjligt att gå kurs i Örebro?

Mvh

Lars-Olov Risberg

Fundering

Jag har ju en Sit On Top så eskimåsvängen är inte aktuell för mig. Tidigare hade jag en K2 och då kändes eskimåsvängen också en aning inaktuell.

Är inte det första man borde lära sig, att ta sig upp i kanoten/kajaken?
Helst själv. Men även med sk kamraträddning.

Eskimåsväng/roll borde kanske komma längre ner på listan?

Jag har ju en Sit On Top så eskimåsvängen är inte aktuell för mig. Tidigare hade jag en K2 och då kändes eskimåsvängen också en aning inaktuell.

Är inte det första man borde lära sig, att ta sig upp i kanoten/kajaken?
Helst själv. Men även med sk kamraträddning.

Eskimåsväng/roll borde kanske komma längre ner på listan?

Varför då? Att kunna rolla behöver i.o.f.s. inte finnas med på en lista över huvud taget men om man nu tycker det verkar kul, varför skulle det komma vare sig före eller efter något annat, finns intresset och chansen att gå kurs så är det väl bara att köra. Och när den väl sitter då blir ju också en massa andra saker som stöttningar, andra räddningstekniker etc. dessutom mycket enklare att lära in.

Se på forspaddlarna, där är det mångas första kontakt med sporten, rollkurs, inomhus i bassäng innan de ens doppat tån i något strömmande vatten.

Varför då? Att kunna rolla behöver i.o.f.s. inte finnas med på en lista över huvud taget men om man nu tycker det verkar kul, varför skulle det komma vare sig före eller efter något annat, finns intresset och chansen att gå kurs så är det väl bara att köra. Och när den väl sitter då blir ju också en massa andra saker som stöttningar, andra räddningstekniker etc. dessutom mycket enklare att lära in.

Se på forspaddlarna, där är det mångas första kontakt med sporten, rollkurs, inomhus i bassäng innan de ens doppat tån i något strömmande vatten.

Jag gick en nybörjarkurs i forspaddling hos Kajaktiv. Inga krav på eskimåsväng men däremot grundlig instruktion för Wet Exit på gräsmattan. Alla var också tvungna att visa att man klarade av en sådan i vattnet vid stranden innan gruppen fick paddla ut. Jag tyckte det var en bra turordning för många skulle säkert dra sig för att "tvingas" gå eskimåsvängskurs i bassäng innan man får prova i verkligheten. Med en aptitretare ute i forsen så blir motivationen att lära sig komma upp, istället för att simma in varje gång, större.

Det finns väl alltid en lista över saker man skulle vilja lära sig. Jag menar bara att om kliver i en kajak för första gången och klockorna ringer att NU måste man lära mig vissa saker för det är viktigt. DÅ borde kanske man prioritera att lära sig ta sig upp i kanoten/kajaken, komma före en roll. Men det kan ju vara fel uppfattat av mig. Det var bara en fundering.

Erik Barkefors sa:
Jag gick en nybörjarkurs i forspaddling hos Kajaktiv. Inga krav på eskimåsväng men däremot grundlig instruktion för Wet Exit på gräsmattan. Alla var också tvungna att visa att man klarade av en sådan i vattnet vid stranden innan gruppen fick paddla ut. Jag tyckte det var en bra turordning för många skulle säkert dra sig för att "tvingas" gå eskimåsvängskurs i bassäng innan man får prova i verkligheten. Med en aptitretare ute i forsen så blir motivationen att lära sig komma upp, istället för att simma in varje gång, större.
Jag tror också att motivationen att lära sig rollteknik kommer av ren bekvämlighet. Det är JOBBIGT att ta sig ombord på flytetyget efter en wet exit. Men det bör väl börja där? Det är så mycket reklam för rollar och så lite för att kunna ta sig ombord efter en wet exit. Men det är som sagt bara en fundering.

Det finns många (t.ex friluftsfrämjandet) som annonserar bassängträning under vårvintern. Där får du träna det du vill. Jag och frun var på sådan träning för ett tag sedan. Visst borde man ta det redan när man börjar paddla, men om man hyr sporadiskt vill man inte sätta av en timmas med att välta hit och dit med middagsmaten (även om det är nyttigt). Wet exit och räddning är lämpligt att repetera, för du ska ju kunna rädda någon annan också.

Nu vill jag lära mej att rolla bättre för att det är ROLIGT. Det utesluter ingen annan träning.

Det finns väl alltid en lista över saker man skulle vilja lära sig. Jag menar bara att om kliver i en kajak för första gången och klockorna ringer att NU måste man lära mig vissa saker för det är viktigt. DÅ borde kanske man prioritera att lära sig ta sig upp i kanoten/kajaken, komma före en roll. Men det kan ju vara fel uppfattat av mig. Det var bara en fundering.

Jag tror också att motivationen att lära sig rollteknik kommer av ren bekvämlighet. Det är JOBBIGT att ta sig ombord på flytetyget efter en wet exit. Men det bör väl börja där? Det är så mycket reklam för rollar och så lite för att kunna ta sig ombord efter en wet exit. Men det är som sagt bara en fundering.

Eskimåsvängen är tydligen en ständig diskussionspunkt. Det är sällsynt, om ens existerande att någon kan träna eskimåsväng utan att hamna i läget att det blir en träning i att ta sig ur och upp i kajaken igen på något sätt. Så den grundläggande träningen av wet exit kommer automatiskt med en rollträning. För det mesta är rollträning kopplad till att lära sig vara lugn upp och ned, så den hjälper en med den grundläggande wet exit men ofta även entry träningen. Rollträningen underlättar andra bastekniker (högt och lågt stöd).

Ett av sätten att ta sig upp igen, som man inte lär sig förrän man lärt sig rollen, är wet entry och roll, som är en av de tekniker som fungerar även i dåligt väder.

Det är många som inte vill lära sig rolla. Och det är iget problem att paddla utan att kunna det, så länge man håller sig inom gränsen för den kompetens man och ens paddlingskamrater har. Rollen har också sina gränser, men de som lär sig den har en till kompetens och öjlighet i sin asenal. De som lär sig rolla har en större chans att klara sig i dåligt väder än de som inte gör det (både genom att kunna hindra vältningen, och genom att komma upp efter vältningen, till och med efter wet exiten.

Forspaddling nämndes här. Det är sällsynt att se en forspaddlare som tar sig upp med flottörmetoden. Att det är sällsynt beror inte på att flottörmetoden är den svåraste att lära sig, utan på att rollen är bättre när vattnet är icke-platt.

--- Mats ---

Eskimåsvängen är tydligen en ständig diskussionspunkt. Det är sällsynt, om ens existerande att någon kan träna eskimåsväng utan att hamna i läget att det blir en träning i att ta sig ur och upp i kajaken igen på något sätt. Så den grundläggande träningen av wet exit kommer automatiskt med en rollträning. För det mesta är rollträning kopplad till att lära sig vara lugn upp och ned, så den hjälper en med den grundläggande wet exit men ofta även entry träningen. Rollträningen underlättar andra bastekniker (högt och lågt stöd).

Ett av sätten att ta sig upp igen, som man inte lär sig förrän man lärt sig rollen, är wet entry och roll, som är en av de tekniker som fungerar även i dåligt väder.

Det är många som inte vill lära sig rolla. Och det är iget problem att paddla utan att kunna det, så länge man håller sig inom gränsen för den kompetens man och ens paddlingskamrater har. Rollen har också sina gränser, men de som lär sig den har en till kompetens och öjlighet i sin asenal. De som lär sig rolla har en större chans att klara sig i dåligt väder än de som inte gör det (både genom att kunna hindra vältningen, och genom att komma upp efter vältningen, till och med efter wet exiten.

Forspaddling nämndes här. Det är sällsynt att se en forspaddlare som tar sig upp med flottörmetoden. Att det är sällsynt beror inte på att flottörmetoden är den svåraste att lära sig, utan på att rollen är bättre när vattnet är icke-platt.

--- Mats ---

Du har nog rätt i allt vad du säger.

Jag menade aldrig att rollträning inte var bra. ALL träning i bassäng där man, under relativt kontrollerade former (med instruktörer) och behaglig vattentemperatur, får öva, är nyttig. Man får vattenvana och självförtroende.

Jag menade att det är väldigt mycket reklam och snack om rollar. Av somliga uttalanden får man intrycket att det är helt avgörande. Har man köpt en kajak, ska man lära sig rolla!

Dom flesta paddlare jag känner har INTE en "bergsäker" roll. Inte ens en halvsäker. För oss som sitter i en Sit-On-Top eller en surfski är det inte ens aktuellt. Handen på hjärtat, hur många K2-paddlare har en "bergsäker" roll? För alla oss borde det vara prio ETT att ta sig ombord igen - hur man än gör.

Om man sen sitter i en K1 är kanske rollen en lockande fortsättning på övningarna.
För dom som nöjer sig med att kunna ta sig ombord och veta hur besvärligt det är, är det kanske också en påminnelse om att det inte går att utföra under alla förutsättningar. Då har man också fått en insikt i ens personliga begränsningar. Vilket väder man kan klara osv.

Argumenten för att lära sig rolla köper inte alla. Man hyr bara ibland eller har paddlat massor och aldrig gått runt. När jag diskuterat roll med dom som inte kan, har det varit ett tydligt motstånd mot att sätta av tid på att lära sig rolla. Varför vet jag inte riktigt, men jag tror att det upplevs som svårt att lära sig och att det krävs ständiga övningar för att nå en "bergsäker roll". Många har intrycket att det är förbehållet en elit och avancerade entusiaster. För havspaddlare osv.

Det kanske är lättare att sälja in kamraträddning och att kunna ta sig ombord. På några få lektioner. Om inte annat så lär sig hyrpaddlare att vara försiktigare och andra kanske får mersmak och vill lära sig mer.

Men detta är högt personliga funderingar, jag kan inte rolla...

Dom gånger jag paddlar i en grupp skulle jag känna mig lugnare om jag visste att dom andra hade gått åtminstone 2-3 lektioner i kamraträddning. Och om dom hade provat på att ta sig ombord själva.

kamraträddning en självklarhet

Det kanske är lättare att sälja in kamraträddning och att kunna ta sig ombord. På några få lektioner. Om inte annat så lär sig hyrpaddlare att vara försiktigare och andra kanske får mersmak och vill lära sig mer.

Men detta är högt personliga funderingar, jag kan inte rolla...

Dom gånger jag paddlar i en grupp skulle jag känna mig lugnare om jag visste att dom andra hade gått åtminstone 2-3 lektioner i kamraträddning. Och om dom hade provat på att ta sig ombord själva.

Kamraträddning räcker långt och det borde vara en självklarhet att kunna ta sig upp i kajaken under de förhållanden man paddlar i. De flesta som går en kurs i paddling vill lära sig det lite av allt under 1-2 dagar och då är det bättre med en kamraträddning och flottörrädning som fungerar än en tveksam eskimåsväng.

jag kan själv eskimåsväng och rekomenderar det starkt till de som har grunden och vill lära sig mer. och handen på hjärtat, eskimåsväng i vågor med packad kajak är inte detsamma som en eskimåsväng i bassäng.

Kamraträddning räcker långt och det borde vara en självklarhet att kunna ta sig upp i kajaken under de förhållanden man paddlar i. De flesta som går en kurs i paddling vill lära sig det lite av allt under 1-2 dagar och då är det bättre med en kamraträddning och flottörrädning som fungerar än en tveksam eskimåsväng.

jag kan själv eskimåsväng och rekomenderar det starkt till de som har grunden och vill lära sig mer. och handen på hjärtat, eskimåsväng i vågor med packad kajak är inte detsamma som en eskimåsväng i bassäng.

Det var väl ungefär så jag resonerade.
Så varför så mycket snack och reklam för eskimosvängar och så lite om kamraträddning och ta sig ombord?
Det borde väl komma först på listan om man ska gå kurs.

Jag har grunnat mycket på vad som kan hända om man hamnar i vattnet och inte kommer upp i kajaken. Det spelar viss roll vad man har för kläder eller vilken årstid det är, men slutpoängen blir densamma: Man får hålla sig betydligt närmare land än vad man som regel gör.

Jag har inga märkt mycket snack om rollen, utan tycker mest att snacket handlar om hur mycket snack det är...

I andra inlägget vill Lars lära sig rolla och ökad säkerhet överhuvudtaget... Att blunda för "ökad säkerhet överhuvudtaget" och haka upp sig på det här med lära sig att rolla verkar nästan som om vissa vill hemskt gärna snacka om hur mycket det snackas...

Nån vill lära sig rolla, who cares? En paddlare som lärt sig rolla blir knappast farligare än innan... Det här med att paddlaren kommer då att ta större risker för att denna tror sig kan rolla sig ur vilken situation som helst tror jag är rena påhitt, och tror knappast att det finns några fall som påvisar att folk resonerar så. Det enstaka undantaget var nog farlig redan innan denna lärt sig rolla...

Jag har aldrig behövt rolla i ett skarpt läge men kan man rolla och tycker att det är kul så lär man sig hantera sin kajak mer och mer, och det är aldrig fel.

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg