Esee 3/4

HeJ!

Har stirrat mig smått blind på en ny kniv. Blir nog ingen W11 som jag tänkt mig utan har istället börjat gå i tankar om en ESEE 3 eller en 4.

Är det någon med praktiska erfarenheter som kan
komma med för/nackdelar om dessa två modeller? Hur står den sig mot en F1:a ute på en tur i skogen eller andra landskap?

Tack på förhand

Alex

Har inte de knivarna du nämner men jag äger sexan och Izula och båda två har hög finish och kvalitet. Stålet är inget märkvärdigt utan kolstål av bra kvalitet. Tydligen skall härdningen vara fin och nog tycker jag de håller skärpan bra. Eggvinkeln tyckte jag var för trubbig från fabriken så jag har slipat om till 30 grader på sharpmakern. Tog sin lilla tid med sexan :)

Enda jag själv inte gillar med trean och fyran är ricasson eller choilen eller vad det nu heter på svenska. På en så stor kniv som sexan tycker jag det är bra eftersom man lätt kan skifta från huggbalans till skärbalans. Undvik sågtandning.

Skulle inte säga nej till en ESEE 4 i orange och grönt.

Har också tittat mycket på de där två. Det jag till slut bestämde mig för var att choilen (?) känns lite onödig. Hade kunnat tänka mig en sådan på ett 7" blad och uppåt. Men säkert jättefina knivar annars. Hade nog själv valt F1:an, men föredrar 5-6" blad på allroundkniv.

/M

Jag har ägt 4'an ett tag nu, kännt och klämt på den men aldrig riktigt utnytjat den då jag i regel har en S1'a i bältet. Dock det lilla jag har använt den så är den stört skön, som sagt tidigare, slipningen är lite väl "trubbig" tror jag hört nått om 45grader, men den kommer vass iaf.

Ska ut nu i skogen lite dom kommande veckorna och försöka prova den lite mer. En sak man dock inte kan ta ifrån ESEE är deras garanti "no quesiton asked" bara det gör det värt att köpa enligt mig.

jag återkommer med mer info när jag har provkört den mer.

HeJ!

Har stirrat mig smått blind på en ny kniv. Blir nog ingen W11 som jag tänkt mig utan har istället börjat gå i tankar om en ESEE 3 eller en 4.

Är det någon med praktiska erfarenheter som kan
komma med för/nackdelar om dessa två modeller? Hur står den sig mot en F1:a ute på en tur i skogen eller andra landskap?

Tack på förhand

Alex
Den viktigaste frågan att ställa sig är: Vilka arbetsuppgifter kommer kniven primärt att utsättas för? Det är ingen idé att köpa en kniv av den här typen bara för att upptäcka att dess huvudsakliga arbetsuppgift är att tälja eller rensa fisk. Dessa något överbyggda och robusta knivar är framför allt skapade med hänsyn till den amerikanska mentaliteten som går ut på att allting skall vara robust, tjockt och hållbart, på gränsen till oförstörbart. Det praktiska kommer i andra hand.

Jag har själv en ESEE-6. Skall jag vara ärlig så köpte jag den för att den var billig vid köptillfället, samt att jag ändå hade tänkt att reprofilera hela bladet så att den får ett mer skäreffektivt blad. Målet är att få kniven i det närmaste lika användbar som en Peltonen. Tyvärr är den löjliga choilen i vägen, så riktigt så bra kan den trots allt aldrig bli ;).

~Paul~

Tack för alla tips! Har fått lite att tänka på :)

Jag har en A1 och en F1, och har för ett år sedan ägt en S1:a. Vet att inte många knivar jag köper kan mäta sig med dom, men vill utöka min samling som sagt. Och testa lite olika knivar i naturen.

Kan ni tipsa på en bra fixed blade för max 1500 SEK? Skulle bli oerhört tacksam för förslag :)

Dock ingen Bear Grylls eller liknande plagiat.

Dom knivar jag har är: F1, A1, Eka swede 8, CS Mini hunter, EKA H8, Mora 2000, Spyderco Tenacious plus några Moror som dräller.

///

Wm1

Har alltid vetat att den fanns där, men har inte brytt mig om den...förens nu.

Har blivit mer och mer intresserad av Fällkniven WM1. Vad har ni som äger den att säga, förutom att det är en fällkniven? Vad passar den till för uppgifter? Priset är ju helt OK.

Tack på förhand.

Jag har både en ESEE 3:a eller RAT3 som det står på den samt VW1, tycker båda är riktigt bra knivar. Stabila och robusta, hög kvalitet helt enkelt. Sen beror det naturligtvis vad du ska ha dom till om dom är bra eller inte.

Har redan beställt en WM1. Den kommer jag ha som en "runtomkring" kniv som alltid ska finnas där. Mina andra knivar använder jag till allt möjligt, som de flesta andra gör alltså vid matlagning, klyva ved (A1), tälja olika saker (F1) m.m :) Har en EKA H8 som jag inte riktigt har hunnit använda änn. Men den ska definitivt få jobba!

Är supernöjd med mina Fällknivar- knivar, men måste nog ut och leta sandpapper till dom. Kanske blir slöa snart :)

Har helt glömt bort vad dom heter, men såg en sida nu för ett par timmar sen där dom hade UR snygga fällknivar. Det va nått på Mcusta..Någon som kan bekräfta? :D

Måste även passa på att tipsa om DMT Deligner, för dom som går i tankar att köpa en kniv slip/bryn
anordning. Fungerar väldigt bra!

///

Alexander

Har helt glömt bort vad dom heter, men såg en sida nu för ett par timmar sen där dom hade UR snygga fällknivar. Det va nått på Mcusta..Någon som kan bekräfta? :D

Måste även passa på att tipsa om DMT Deligner, för dom som går i tankar att köpa en kniv slip/bryn
anordning. Fungerar väldigt bra!

///

Alexander
Grattis till Fällkniven WM1. En trevlig liten kniv. Jag har själv den gamla modellen med flatslipat, belagt blad. Mcusta är fina japanska knivar med hög finish och många modeller. Säljs bl a av JCK och Japanese Chefs Direct (filial till JCK): http://www.japaneseknifedirect.com/MCUSTA.html

Några bilder på min välanvända WM1:

Bilagor

• Min Fällkniven WM1, äldre modell, flatslipat blad.jpg
    Min Fällkniven WM1, äldre modell, flatslipat blad.jpg
    26.2 KB · Visningar: 988
  • Min Fällkniven WM1, äldre modell, flatslipat blad, 2.jpg
    Min Fällkniven WM1, äldre modell, flatslipat blad, 2.jpg
    20 KB · Visningar: 922
  • Min Fällkniven WM1, äldre modell, flatslipat blad, 3.jpg
    Min Fällkniven WM1, äldre modell, flatslipat blad, 3.jpg
    21.4 KB · Visningar: 923
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.7 KB · Visningar: 928
Grattis till Fällkniven WM1. En trevlig liten kniv. Jag har själv den gamla modellen med flatslipat, belagt blad. Mcusta är fina japanska knivar med hög finish och många modeller. Säljs bl a av JCK och Japanese Chefs Direct (filial till JCK): http://www.japaneseknifedirect.com/MCUSTA.html

Några bilder på min välanvända WM1:

Tackar :) Min kommer blank och i VG10. Men gillar dom i coating med.

Mcusta knivarna är verkligen tilltalande :)

Lite OT, men vet du något ställe i Sverige som säljer striglar? Helst med två sidor. Skulle inte sitta fel om dom säljer slip pasta/pastor också :)

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg