Esbittabletter

Man kanske måste befinna sig i Tyskland, med riktigt skitig luft, för att Esbit tabletterna skall brinna riktigt bra?
 
mellpat; sa:
En liten tablett brände slut på sex minuter för mig och halvlitern vatten nådde 60 grader.

Ahaaa,jag har använt sånadäringa feta braständare från solstickan hittills och en sån räcker nästan till hela uppkoket av sig själv.Men tack för infon iaf.

Jag kollade runt lite på nätet om Esbit-kök och jag har faktiskt ägt ett sånt för sisådär 20 år sedan utan att jag visste vad det var.Minns att det var ett platt paket ihoppackat,monterat såg det ut ungefär som Markill's modell med ett 'grillgaller' som placerades upptill.Men det fungerade bra som en minigrill iaf :).


peter

EDIT:Ändrade MSR->Markill.
[Ändrat av ping 2007-05-23 kl 15:24]
 
Har också haft den modellen; vikbara stålgavlar som omslöt ett paket esbit. Tunga och just inget vindskydd. Inget att sakna.

image069.jpg


Testade också några metatabletter nyss. Lite kortare brinntid och inte lika effektiva - vattnet blev bara 50 grader för en tablett på ca fyra gram. Meta hade fördelen att kunna användas inomhus (tältabsid) utan störande lukt. Men våra duktiga myndigheter har förbjudit dem. Giftiga att äta.
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg