Esbit (meta) tabletter nödbränsle till Triangia?

nils73; sa:
En liter t-rød + brännare väger mindre en 5dl bensin i flaska + bensinbrännare. Funderar dock att köpa en bensinaretill vintern. Vilken passar bäst i Trangia? Optimus Nova? KAP arktik? MSR kök är ju väldigt billiga i USA.

David
Hej,

Inte för att övertyga dig att byta till bensin eller fotogen men jag hänger inte riktigt med i viktberäkningarna. Rätta mig om jag gör ett tankefel.
Jag får trangiabrännare + 1L bränsle till ca 1.27 kg och nova monterat i trangia + 0.5L bränsle till ca 1.01 kg, dvs att byte till tryckkök skulle eventuellt kan minska vikten något - jag har bla ej tagit hänsyn till vätskornas densitet, skyddsfodral eller eventuell vätstka för förvärmning.

Beräkning:
En liter t-sprit väger i runda tal ett kilo och trangias brännare ca 110g. Spriten ska förvaras i en flaska tex trangias 1L flask som väger 160g. Total vikt på ca 1270g (ca 1000 + 110 + 160g).

Optimus Nova som enligt tillverkaren kan monteras i Trangia (se annan tråd) väger 420g med benstöd och pump. Vikten vid montering är ca 350g enligt följande sida: http://www.ess.slu.se/peterask/fri/kok/Trangia.htm. En halvliter bensin tillsammans med en orginal flaska på 0.75l ger en vikt på 1010g (ca 500 + 350 + 160g).

Lev å må, Magnus
 
Mathew; sa:
Funkar det bra med 4g? Tycker du att det räcker?

Jag brukar använda 3 st 4g på en gång för att få lite fart på kokningen, med två hinner det inte alltid koka upp. skall det koka i några minuter petar jag dit en till.
3st små tabletter = en stor.
 
nils73; sa:
Det är ju sällan man behöver en hel gasbehållare under en kortare tur. Jag hade tänkt använda det som extrabränsle (typ under 8:e dagen) då 1 liter t-doja räcker ca 1 vecka för två pers. En liter t-rød + brännare väger mindre en 5dl bensin i flaska + bensinbrännare. Funderar dock att köpa en bensinaretill vintern. Vilken passar bäst i Trangia? Optimus Nova? KAP arktik? MSR kök är ju väldigt billiga i USA.

David

För det ändamålet låter det riktigt bra. Jag tror öven att jag skall kompletera. Men annars har jag lite svårt att förstå konceptet men det har jag med hela den fundamentala ul grejen. :)
 
[/QUOTE]
Hej,

Inte för att övertyga dig att byta till bensin eller fotogen men jag hänger inte riktigt med i viktberäkningarna. Rätta mig om jag gör ett tankefel.
Jag får trangiabrännare + 1L bränsle till ca 1.27 kg och nova monterat i trangia + 0.5L bränsle till ca 1.01 kg, dvs att byte till tryckkök skulle eventuellt kan minska vikten något - jag har bla ej tagit hänsyn till vätskornas densitet, skyddsfodral eller eventuell vätstka för förvärmning.

Beräkning:
En liter t-sprit väger i runda tal ett kilo och trangias brännare ca 110g. Spriten ska förvaras i en flaska tex trangias 1L flask som väger 160g. Total vikt på ca 1270g (ca 1000 + 110 + 160g).

Optimus Nova som enligt tillverkaren kan monteras i Trangia (se annan tråd) väger 420g med benstöd och pump. Vikten vid montering är ca 350g enligt följande sida: http://www.ess.slu.se/peterask/fri/kok/Trangia.htm. En halvliter bensin tillsammans med en orginal flaska på 0.75l ger en vikt på 1010g (ca 500 + 350 + 160g).

Lev å må, Magnus [/QUOTE]


ok da! sist jag hade ett i handen var det ett KAP arctic o det vägde ca 1 kg. Âr dock lite orolig för att köket ska gå sönder/ sluta att fungera tre dagsettapper från närmaste sibylla. Har någon erfarenhet av det?
 
Hej igen,

Glömde skriva ner min ursprungliga reflektion: 'är det inte bättre att ta med lite mer t-sprit än att lägga till ett bränsle ytterligare.' Det slog mig att volymen och vikten med ytterligare en flaska var ett problemet. Jag tror dock att Sigg tillverkar 1.5L flaskor som skulle kunna lösa det problemet.

När det gäller risken att ett kök ska gå sönder eller sluta fungera så är den större för kök med rörliga delar, bensin, fotogen, gas osv men kunskap och reservdelar bör men nog ta med sig. I nödfall kan man oftast ordna med eld eller avvakta med varm mat i de svenska fjällen.

Det Minikök/nödkök/extrakök som tilltalar mig mest är ett kök för att elda småpinnar – jag vet att det går att elda på marken men ett kök borde kräver mindre bränsle, stöd för kokkärlen är praktiskt, mindre risken för gräsbrand på sommaren och undvika att elden sjunker ner i snön på vintern. Har sett några oika lösningar utan batteridrift men har ännu inte kommit mig för att tillverka eller köpa ett.


MVH Magnus
 

Liknande trådar