Hej,nils73; sa:En liter t-rød + brännare väger mindre en 5dl bensin i flaska + bensinbrännare. Funderar dock att köpa en bensinaretill vintern. Vilken passar bäst i Trangia? Optimus Nova? KAP arktik? MSR kök är ju väldigt billiga i USA.
David
Inte för att övertyga dig att byta till bensin eller fotogen men jag hänger inte riktigt med i viktberäkningarna. Rätta mig om jag gör ett tankefel.
Jag får trangiabrännare + 1L bränsle till ca 1.27 kg och nova monterat i trangia + 0.5L bränsle till ca 1.01 kg, dvs att byte till tryckkök skulle eventuellt kan minska vikten något - jag har bla ej tagit hänsyn till vätskornas densitet, skyddsfodral eller eventuell vätstka för förvärmning.
Beräkning:
En liter t-sprit väger i runda tal ett kilo och trangias brännare ca 110g. Spriten ska förvaras i en flaska tex trangias 1L flask som väger 160g. Total vikt på ca 1270g (ca 1000 + 110 + 160g).
Optimus Nova som enligt tillverkaren kan monteras i Trangia (se annan tråd) väger 420g med benstöd och pump. Vikten vid montering är ca 350g enligt följande sida: http://www.ess.slu.se/peterask/fri/kok/Trangia.htm. En halvliter bensin tillsammans med en orginal flaska på 0.75l ger en vikt på 1010g (ca 500 + 350 + 160g).
Lev å må, Magnus