Esbit (meta) tabletter nödbränsle till Triangia?

Har någon provat att elda metatabletter i Trangia? Tänkte ta med det som nödbränsle om t-spriten skulle ta slut. Vända upp och ner på brännaren och elda uppe på den. Förstör jag kanske kastrullerna? För alla "UL" packare borde väl metatabletter vara det ultimata?

David
 
Effekten???

Jo, det är nog bra med tanke på vikt och utrymme...

Men hur är det med effekten? Sist jag använde dem var till ångmaskinen för många år sen, så jag vet inte om det räcker..

/Mattias
 
Var köpa Esbit.

Esbit finns att köpa på Claes Ohlsson. Det är den mindre varianten på 4g.

3 bitar (12 g) kokar upp en halvliter på uppskattningsvis 5-7 min beroende på hur bra vindskyddet är.

Mycket UL och driftsäkert om man bara håller tabletterna torra. Jag ser ingen risk att du förstör kastrullerna, mina mår bra.
[Ändrat av Broder Bob 2004-05-02 kl 21:29]
 
Ok, det låter ju hur bra som helst!!
Har precis köpt ett lättviktsgaskök som väger 87g (Optimus Crux) men när man inte tar med det kan man ju fixa lite esbit till Trangiat.

Man måste väl ha tabletten ganska nära kastrullen eller? man kan väl inte lägga den direkt i trangias bränsle-brännare?

Men vart får man tag på 12g-tabletter? Vilka olika varianter finns det?

/Mattias
 
Mathew; sa:
Man måste väl ha tabletten ganska nära kastrullen eller? man kan väl inte lägga den direkt i trangias bränsle-brännare?

Men vart får man tag på 12g-tabletter? Vilka olika varianter finns det?

/Mattias

Jag har böjt till ett ställ för kastrullen av två ekrar och lägger Esbit-tabletten på en liten bit metall under. Avständet tablett - kastrull är ca 3 cm. Det bör nog inte vara mycket längre avstånd. Det är mycket viktigt med bra vindskydd.

Jag skulle inte lägga tabletten inuti brännaren eftersom tabletten inte brinner upp till helt. Efter ett antal tabletter får man skrapa en del för att få bort resterna. Att vända på brännaren och lägga tabletten under låter som en bra idé.

12 g tabletter har jag bara sett på Globetrotter och jag har ingen erfarenhet av dem.
 
Ok, 3cm vaar väldigt nära. men det ger ju bättre effekt :)

Du har rätt i det där med rester efter labletterna. kommer ihåg att de inte brinner upp helt och det blev ganska skitigt.

Funkar det bra med 4g? Tycker du att det räcker?

/Mattias
 
Hmmmm

Nu är det här ett rent teoretiskt resonemang men en liten gasbehållare skall råcka till att koka upp 15 liter vatten. Det motsvarar 90 esbit tabletter vilket skulle väga 360 gram.

Var är viktbesparingen förutom köket då kanske?
 
crazy; sa:
Hmmmm

Nu är det här ett rent teoretiskt resonemang men en liten gasbehållare skall råcka till att koka upp 15 liter vatten. Det motsvarar 90 esbit tabletter vilket skulle väga 360 gram.

Var är viktbesparingen förutom köket då kanske?

Det är ju sällan man behöver en hel gasbehållare under en kortare tur. Jag hade tänkt använda det som extrabränsle (typ under 8:e dagen) då 1 liter t-doja räcker ca 1 vecka för två pers. En liter t-rød + brännare väger mindre en 5dl bensin i flaska + bensinbrännare. Funderar dock att köpa en bensinaretill vintern. Vilken passar bäst i Trangia? Optimus Nova? KAP arktik? MSR kök är ju väldigt billiga i USA.

David
 

Liknande trådar