Esbit kök

BZ120:

I tabellen jag skrev är bara en kort skattning på totala mängder det handlar om vid snål eldning (0.5 liter 3 ggr om dagen typ värma för real turmat och inget mer) - när det gäller indata så är gasol och T-röd uppmätt med ca 12-15 grader vatten som utgång och uppkok utan lock - meta/esbit är en skattning på det som skrevs här samt vetskapen att meta/esbit i stort sett har samma energiinnehåll per viktdel som T-röd, vilket också i stort sett bekräftas med ovanstående räkning.

(dock har jag som ivrig esbittabletteldare i modellångmaskin någon gång när jag var runt 8-9 årsåldern inte längre några högre tankar om just esbit... dyr, ineffektiv och nedkladdande bränsle...)

i kortare campingturer så spelar det ingen roll vad man än väljer utan kör med det man trivs med (dock en toppmonterad gasbännare kan väga så lite som 63 gram - hur mycket väger plåtbiten/grytstödet för esbitköket ? - gissningsvis i samma region om man nu skall jämföra själva köket), Gas kanske startar med lite högre startvikt (behållarvikten främst) men springer ifrån med lägre totalvikt sakta men säkert ju längre tur man skall gå utan bunkringsmöjligheter - men å andra sidan så måste man släpa på allt mer mat vilket förmodligen är den dominerande tillväxtfaktorn viktmässigt i ryggan gentemot om man spar 300-600 gram bränslevikt per månad om man väljer gas/bensin/fotogen istället för T-röd/Esbit/meta.
 
Senast ändrad:
Esbit och inte Meta

Hej!
Nu har jag testat med Esbit tabletter från clasan. 3st a 4g fick bubblorna att släppa från botten.
Tror att med ett effektivare kök så kan man nog komma ner i 2st 4g dvs 8g.
Men mängden klet och stanken från esbit-tabletterna gör ju att man drar sig för att elda med dem.

Luktar/kletar de engelska runda lika mycket? Meta tabletterna från 60 talet kletade/luktade inget.

Kör som sagt med toppmonterat gaskök i vanliga fall, men vill självfallet testa hur dessa grejjer står sig. Har av samma anledning gjort flertalet pepsi/ölburksbränanre... fast jag aldrig skulle ta med mig sådan ut på fjällen. kommer snart att bygga en ny variant av spritkök... mest för att jag e lite insnöad på sådana prylar. Kommer också att bygga om en 5l ölburk till vedkök...
ingen av dem skulle jag ta med ut på längre vandring (skulle köra gas då). men det är kul att testa.

BZ
 

Bilagor

  • trefot.jpg
    trefot.jpg
    54.6 KB · Visningar: 1,279
  • Esbit2.jpg
    Esbit2.jpg
    67.1 KB · Visningar: 1,347
  • 3fot.jpg
    3fot.jpg
    51.7 KB · Visningar: 1,324
  • Esbit2_10.jpg
    Esbit2_10.jpg
    99 KB · Visningar: 1,106
  • Esbit2use.jpg
    Esbit2use.jpg
    188.3 KB · Visningar: 1,212
storleken har betydelse

Asp
då kör du med 14g tabletterna då? dvs en halv ca 7g?

har du provat de runda tabletterna? kletar och luktar de som esbit?

får nog knåpa ihop ett litet esbit-kök ochså när man ändå håller på

BZ/
 
Jag använder 14g-tabletterna.

Så här säger Esbit själva (esbit.de):
"... bringt eine (14g) Tablette 500ml Wasser in ca. 7 Minuten zum Kochen."
Stämmer med mina erfarenheter.

Eftersom en tablett brinner i ca 15 min så innebär det att ungefär halva är kvar och kan blåsas
ut ovh sparas till nästa kok.

Här en artikel om avståndet mellan tablett och kokkärl:
http://thru-hiker.com/articles/esbit_stove_height.php

Har ej använt några andra typer av tabletter, men enl. uppgift har både de engelska och amerikanska tabletterna lägre bränslevärde men de kan ju ha andra kvaliteer som jag inte
känner till...

Beträffande lukt och klet så tar jag det isf att bära med mig flaskor/tuber som både tar plats och väger.

Lycka till med knåpandet!
/p-a
 
Gjort lite överslagsberäkningar på vikten av mina kök (har ingen tillräckligt bra våg).

Rostfritt stål väger ca 8 kg/dm3 (har räknat med rostfritt i alla detaljer).

Den övre brännaren skulle då väga ca 20 g.
Det undre ca 30 g (trots att den övre är avsedd för större kärl!)

Jag reserverar mig för ev. felräkning...

/p-a
 
Vill man få fulla prestanda och gasytnyttjande ur ett gaskök vintertid går det att fixa enkelt och riskfritt.

Av en fiskbulleburk som man borrar några ventilationshål i.

I denna placerar man en 2cm lång kolstav ala handvärmare.

Över denna relativt klena värmeanläggning ställer man gasköket.

Behållaren blir inte speciellt varm i minusgrader så det finns inga risker med det - man får en temp höjning i botten på gasflaskan på 25-35 grader beroende på hur burken är byggd.
Den som som gillar minus 25 kan desutom isolera gasflaskorna lite med några varv silvertejp

Behållaren går även att använda som reservkök med esbitar/sprit eller annat om gas systemet failerar.
 
hexamin (det som Esbit består till största delen av) har energiinnehåll vid förbränning 7.15 kcal/gram - 29.9 kJoule/gram - 8.3 Wh/gram


omräknat så går det åt 11.9 gram Esbit för att värma 1 Liter vatten 85 grader eller 5.94 gram för en halvliter vid 100% verkningsgrad - detta räknat på energiinnehåll.

Etanol har 6.97 Wh/gram och har något mindre energiinnehåll än Esbit vilket gör att om det drog 13gr/halvliter så hamnar man på ca 11 gram Esbit per halvliter vatten om det är samma verkningsgrad på lågan till grytan som etanol.

hur stämmer det här med de praktiska erfarenheterna ??
 
Jag har gjort ett vedeldat kök av en konservburk. Väger 350 gram, inklusive köket, lock, alupottan och tamoj. Dessutom obegränsat med bränsle i skogen. Kanske inget för kalfjället dock...
 
5g

Gjort lite överslagsberäkningar på vikten av mina kök (har ingen tillräckligt bra våg).

Rostfritt stål väger ca 8 kg/dm3 (har räknat med rostfritt i alla detaljer).

Den övre brännaren skulle då väga ca 20 g.
Det undre ca 30 g (trots att den övre är avsedd för större kärl!)

Jag reserverar mig för ev. felräkning...

/p-a

byggde en första "prototyp" som liknar din översta ritning litegranna... den landade på en totalvikt a 5g. men då valde jag så tunnt och lätt material att jag inte vågat provkoka. måste nog gå upp lite i dimension för att våga ha 0.5l vatten och värme samtidigt... Kan hända att jag stabiliserar lite extra och provar ändå.

Skall bort ett tag nu, så får återkomma i ärendet om ett par veckor.

BZ
 
Jag använder vedkök, efter bushcooker som jag inte var nöjd (tunna rostfria plåten slåppte i falsen upptill...) med köpte jag ett sånt här:

http://einzel-kocher.webs.com/einzelkocherek750ob.htm Jättenöjd.

Med aluminiumstöd för grytan och utan lock m m väger ca 100 gram (snarare under än över, men dålig våg som inte är så exakt). Då ved alltid finns är det lättare än alla esbitkök inkl bränsle för några dagar... Dessutom trevliga.

Kan ta vilken hyfsat hög konserburk som helst och elda i också... inte dubbelvägg men nästan lika bra när man lärt sig hur man gör hålen o stället bra.. Men då kommer jag inte under 150-200 gram av någon anledning... för liten enkelväggig burk fungerar nämligen inte så bra hur man än gör.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
NaturBiten Värmetabletter Esbit? Kök och brännare 59
Farbrorvattenmelon Första gången med Esbit Titanium Pot. Är detta normalt? Kök och brännare 6
qy Esbit på flyget? Kök och brännare 5
fuchs Esbit tabletter över disk i Sthlm Kök och brännare 12
Brune Erfarenheter av Esbit grill? Kök och brännare 5
bäfver ESBIT?bra/dåligt Kök och brännare 1
backpacker8 esbit? Kök och brännare 3
nils73 Esbit (meta) tabletter nödbränsle till Triangia? Kök och brännare 17
Broder Bob Esbit tabletter på flyg? Kök och brännare 26
stefan.svard Slang till KAP-Arctik kök Kök och brännare 42
tlundberg Kök till Fjällräven Clasic Kök och brännare 40
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Lico Vilket kök vid elavbrott? Kök och brännare 64
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
SWESalK Stabilt kök för matlagning Kök och brännare 51
GustavOh Rekommenderade kök per användningsområde Kök och brännare 16
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
fritänkare Avlång 175g gastub till kök? Kök och brännare 12
Garherr Kök för nybörjare Kök och brännare 51
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
AndersPS Vilket kök!? djungel!!! Kök och brännare 6
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
Chrabban Kök för 2 ? Kök och brännare 29
Hanna M Lätt, bra och billigt kök för 2 pers? Kök och brännare 16
1145 Var köpa Coleman-kök i Sverige Kök och brännare 6

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg