Ersättare till Garmin 60CS på väg!

Är det någon som har haft möjlighet att jämföra en Garmin 60C eller 60CS mot någon GPS med SiRF star teknologi, och kan ge oss andra ett medelande om hur mycket bättre resultat det blir?
Jag är väldigt sugen på något nytt som ger bättre resultat i tät skog där min Garmin 60c är sämre än mina gamla Garmin 12 och 76map.

Eloserik

Maua; sa:
Tänkte jag skulle ringa till navship på måndag och se om man kan pressa dom på lite information.
Svenska generalagenten heter Sportmanship.
Men frågan återstår: Kan man importera en från USA?
Ja självklart kan du importera en. Jag ville bara berätta vad skillnaden är på den gentemot en Europa-såld enhet (under förutsättning att dessa verkligen är som alla andra tidigare Garmin-GPS:er).
Om man får med alla grundkartorna så borde ju saken vara biff, annar blir det knas misstänker jag, om man zoomar ut till max utan grundgarta i botten?
iQue som Anders berättar om är en handdator med inbyggd GPS som till både funktion och design är fundamentalt annorlunda uppbyggd än "normala" Garmin GPS:er. Det är alltså ett stort undantag att man med en iQue får med och senare kan välja grundkarta.

Om dessa nya enheter är som de gamla så gäller det jag skrev tidigare. Grundkartan kan inte bytas ut i en Garmin (åtminstone har ingen lyckats trots att många försökt under flera år).

Däremot blir det inget större "knas" när du zommar ut. Det som händer är att över en viss nivå blir skärmen blank eftersom grundkartan över "fel" världsdel innehåller i stort sett inget annat än nationsgränser och huvudstäder. Det blir alltså omöjligt att t.ex. använda GPS:en för att översiktligt se hur större städer ligger i förhållande till varandra. Personligen tycker jag det är en allvarligare begränsning att man inte har grundkartan att göra autorutt på. Någon som bara använder enheten för vandring eller på sjön inom mindre områden kommer kanske aldrig att använda grundkartan överhuvudtaget. Det beror alltså på hur man använder enheten om det är ett problem eller inte, men man bör åtminstone veta om det innan man handlar.

Importera Gps

Tänk på att om du importerar en (Garmin) GPS kan du få stora problem med att få hjälp hos någon svensk handlare och Sportmanship(agenten) om ngt skulle hända med apparaten. Har dom inte tjänat ngt på affären kan dom vägra att ta i problemet - du måste gå via den som sålt varan.

Re: Importera Gps

alg; sa:
Tänk på att om du importerar en (Garmin) GPS kan du få stora problem med att få hjälp hos någon svensk handlare och Sportmanship(agenten) om ngt skulle hända med apparaten. Har dom inte tjänat ngt på affären kan dom vägra att ta i problemet - du måste gå via den som sålt varan.

Nejdå, det är inget stort problem alls var du än köpt din Garmin. Garmin brukar ha en mycket bra servicenivå och det har vittnats många gånger om att det bara är att skicka in apparaten till Garmin i t. ex. England så fixar de det mesta även om garatin har gått ut bå ett bra och billigt sätt, inte sällan gratis på goodwill även utan garanti. Jag har bara stjärnor i kanten för Garmin vad gäller den saken. Ja jag skickar hellre direkt till dem än sullar med mellanhänder som jag köpt grunkan hos.

MVH Tony

Nu var det så att Bass Pro Shop i USA inte säljer utanför USA, trist.

Pratade med Sportmanship i går.
Dom visste ingenting, eller så ville han inte lämna några detaljer om 60 CSX, han lät klart reserverad. Han sa dock att den troligtvis kommer till våren. På honom lät det som om hårdvarukonfigurationen inte var spikad???
När jag sa att den redan säljs i USA, så sa han att det är ganska vanligt "over there" att dom annonserar ut produkter som inte finns på marknaden ännu, för att få folk att göra förhandsbokningar.
Han trodede inte heller att dom skulle få fram den till båtmässan.
Trist som sagt. Nu vet jag inte hur jag ska göra? Ska jag hålla mig till i vår någon gång, eller ska jag köpa en CS nu? Ge mig råd är ni snälla!

Maua; sa:
Ska jag hålla mig till i vår någon gång, eller ska jag köpa en CS nu? Ge mig råd är ni snälla!
Eftersom du ställer frågan har du tydligen inget omedelbart behov och då är det nog bättre att vänta och fundera på vad du vill. Den nya enheten är bättre men det är bara om du verkligen har nytta av nyheterna som det är vettigt att lägga pengar på dem.

Mitt andra råd är att inte lyssna på råd om sådant som rimligtvis ingen annan än du själv kan avgöra. Fråga gärna om konkreta saker du behöver veta för att ta ett beslut men eftersom ingen annan än du själv kan veta när dina behov uppstår eller hur de ser ut speglar andras råd bara deras egna behov och preferenser, inte dina.

PR; sa:
Maua; sa:
Ska jag hålla mig till i vår någon gång, eller ska jag köpa en CS nu? Ge mig råd är ni snälla!
Eftersom du ställer frågan har du tydligen inget omedelbart behov och då är det nog bättre att vänta och fundera på vad du vill. Den nya enheten är bättre men det är bara om du verkligen har nytta av nyheterna som det är vettigt att lägga pengar på dem.

Mitt andra råd är att inte lyssna på råd om sådant som rimligtvis ingen annan än du själv kan avgöra. Fråga gärna om konkreta saker du behöver veta för att ta ett beslut men eftersom ingen annan än du själv kan veta när dina behov uppstår eller hur de ser ut speglar andras råd bara deras egna behov och preferenser, inte dina.

Ja, det låter ju klokt!

Du har rätt i att jag inte har något akut behov av en GPS (vem har det egentligen)
Anledningen till att jag nog väntar på den nya är att det vore kanon att ha många kartor installerade på gps:en (minneskort) då jag både vandrar, paddlar kajak och seglar. Däremot kommer jag intee att använda den för bilnavigering då jag redan har en Mio168 till det ändamålet.
Sen är det väl lite nyhetens behag att gå och shoppa något ball, så det är väl mest där skon klämmer just nu.

Maua; sa:
Anledningen till att jag nog väntar på den nya är att det vore kanon att ha många kartor installerade på gps:en (minneskort) då jag både vandrar, paddlar kajak och seglar. Däremot kommer jag intee att använda den för bilnavigering då jag redan har en Mio168 till det ändamålet.
Nu vet jag inte hur långt du vandrar/paddlar/seglar men är du verkligen ute så länge varje gång utan att komma åt en dator att 56 MB är en begränsning? Alla sjökort för ostkusten från norr om Gävle till söder om Gotland tar cirka 15 MB och du måste nog verkligen ligga i om du skall paddla eller vandra längre än kartminnet räcker för.

Det är framförallt just vid användning på vägarna som ett större kartminne är användbart.

Vad det gäller den bättre mottagningen lär du nog inte ha något större behov av den ute på vattnet eller i fjällterräng men om du däremot ofta vandrar i tät skog kan den förmodligen vara värdefull.

Jag haller med Pelle Rindar. For de tilltankta anvandningarna bor en CS racka bra, har aldrig haft problem med min 76CS (=60CS) ens i tat lovskog. SiRFII
ar kansligare, mojligen lite mindre noggrann/hoppigare, i vart fall min BT GPS

Bra tester over BT SIRFIII finns pa GPSpassion.com

JL fran frqskt tqntbord

Re: Svar från Sportmanship

Maua; sa:
Detta svar fick jag igår! Varför detta hemlighetsmakeri?
För att man inte vill sänka de återförsäljare som sitter med utgående modeller i lager. Det är fullt normalt och förekommer i alla verksamheter.

Det enda som är märkligt är att återförsäljare babblar om sådant som drabbar deras egen försäljning.

Ingen 60CX på Bass eller Cabelas.

Jag hade vägarna förbi Detroit vecka 49 och bara råkade tittat in på Bass ProShop (norr om stan) och Cabelas (Dundee, söder om Detroit) men ingen av dem hade fått in 60CX då. Däremot var priserna på 60C och CS märkbart lägre än när jag var på Cabelas i maj.

Men jisses vilka butiker Bass och Cabelas har!!! Jag tvivlar på att det finns något liknande i Europa. 25-30.000 m2 med bara jakt-, fiske- och friluftsprylar...

/HA

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Elvah Kmz till gpx-konvertering Navigering 6
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
Swedak wgs84 till csv Navigering 30
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
Robban3000 Alpha 100 ladda karta till sdkort Navigering 1
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
eloserik Batterilucka till Gpsmap 64 serien. Navigering 9
Totteman Elektronik som komplement till karta Navigering 12
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
fson Typa om TOPO v5 PRO till Forerunner 945? Navigering 9
L.A. gpx till kml? Navigering 5
Joakim.e Alternativ till BaseCamp Navigering 2
Nordiska Motorcyklister Fysisk karta till digital - Överföra Navigering 11
Richard69 Kartor till Galileoapp för android? Navigering 5
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
The Crow Vad används en clinometer till? Navigering 25
BengtS Hur använda Garmin 64st när uppkopplad med USB-kabel till dator? Navigering 9
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
thureb Flytta gamla kartor till ny hårddisk i Mapsource Navigering 3
johanssonol Fäste för Garmin GPSMAP 64st till snöskoter Navigering 3
kindla Kan man importera den nu öppna Topo-kartan till macen? Navigering 5
Askel Norsk motsvarighet till Lantmäteriet? Navigering 4
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Tstevg11 Gps app till iphone Navigering 14
andy69 GPS till Hund...? Navigering 1
rJohansson Lägga till rutter Etrex 30 Navigering 4
vm368879 Displayskydd till Oregon pekskärm / GPSMAP 64s Navigering 2
Långgång Hjälp med kartmaterial till iPhone/iPad Navigering 11
UnderEnTarp Kartmapp till Terrängkartan/Gröna Kartan! Navigering 16
freij.j Gratis kartor till garmin Navigering 10
awerner Egna kartor till Garmin Navigering 13
Jorden runt Bluetooth GPS till dator Navigering 6
grodanbolle Kartor till android? Navigering 2
Grönt är skönt Göra .jnx av geotaggad tiff till hackad Garmin Navigering 0
niklaz Någon som har GPS-spår för Kungsleden? (till STF) Navigering 18
Brus-Nilsson Bättre baskarta till Garmi Montana Navigering 1
freij.j mest detaljerad gratiskarta till android ? Navigering 11
Unnah Byta till ett nytt Garmin Navigering 77
Davva2 Karta över Estland till Garmin Navigering 11

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg