Nu har jag fått veta hur man kan flytta Örnsätrarns Orux-filer så att man kan ladda in dom i Locus när man har Android 11. Det går inte att flytta dom internt med hjälp av Locus. Jag stängde ner Locus och använde en browser som heter Solid Explorer - den kan köra över en del av Androids spärrar. Först laddade jag ner dom 2 filerna som ingår i Örnsätrarns Topografiska karta till Download-mappen. Sedan kopierade jag filerna och gick till mappen Android/data/menion.android.locus/files/Locus/maps och klistrade in dom. Sedan startade jag Locus (version 4.11.1) och då fanns kartoran där.
När man öppnar Android/ data så får man rulla långt ner för att hitta menion.android.locus.
Det är helt klart så att kartorna måste ligga i den mappen -man kan inte längre välja var Locus skall förvara kartorna pga. Androids restriktioner. Det förefaller som man medvetet styr kunderna till att skaffa nya mobiler med jättestort internminne i stället för att ha ett extra SD-kort.
Är du inloggad i Locus eller inte?
Kör du gratis Locus eller någon "köpe-version"?
Jag har också 4.11.1 gratis-version och inte inloggad på android 12 (Samsung galxy Xcover pro) med stort SDkort.
Att flytta filer på SDkortet gör man väl enklast med telefonen koplpad med kabel till en dator och flytta i datorna filhanterare. Så har jag fört över filerna till SDkortet tidigare.
Ska prova att lägga kortorna i "Android/data/menion.android.locus/files/Locus/maps" mha datorn och återkommer.
Vill kunna växla mellan fjäll -resp terrängkartan, samt ev de andra två (topo- resp väg-) också
/Patrik