Ersätta krossad tomat med vad?

Därav

lunchförberedelserna vid frukost. Lägg i blöt.....Middagen likaledes...Det kan ju vara ide att förlaga och omtorka mat hemma, för att spara koktid i fält.

Bönor är inte särskilt lyckade att koka länge och de säljs ju i torkad form så det känns ju lite onödigt att koka bönorna till oigenkännlighet för att därefter torka dem för att kunna blöta upp dem igen.

Gör chilin utan bönor. Reducera och torka. Köp torkade bönor och ta med på turen och tillsätt på plats. Observera att de måste ligga i blöt ett tag.

ett tag=10h, och sedan skall de kokas 1 h! Jag tror ju knappast att någon tar med sig torra ärtor och försöker koka ärtsoppa på fjället! Däremot så går det ju utmärkt att torka ärtsoppa och ta med sig, väljer man rätt sorts bönor så förlorar de inget i konsistensen på att kokas + torkas.

Tomatino

Knorrs pastasås Tomatino är perfekt som tomatersättning. Billig, lätt, god. Jag brukar hälla av en del av pastavattnet och sen vispa ner såspulvret i resten, direkt på pastan. När det har kokat upp igen är det klart. Vill man ha annorlunda smak är det bara att lägga i torkad lök, vitlökspulver, cayennepeppar etc.

Knorrs pastasås Tomatino är perfekt som tomatersättning. Billig, lätt, god. Jag brukar hälla av en del av pastavattnet och sen vispa ner såspulvret i resten, direkt på pastan. När det har kokat upp igen är det klart. Vill man ha annorlunda smak är det bara att lägga i torkad lök, vitlökspulver, cayennepeppar etc.

Är den som passerad eller är det tomatbitar i den?

Jag blandade torkade tomatbitar, tomatpuré och vatten, blev som orginalet. Skållande tomaterna och gjorde mindre klyftor, behöll fröna, men det är kanske enklare att skrapa bort dessa och gör lite större bitar av fruktköttet. Jag hade gjort lite för tunna bitar, då tomaterna torkade ihop väldigt mycket.

Annars funkade det kanonbra, jag hade gått bet på en blindtest mellan min hemgjorda och konserv.

Har torkat precis hur mycket chili con carne som helst.

Blanda alltihop inkl krossade tomater fast utan bönor.
I orginalrecept står det oftast att man skall tillsätta vätska fast detta struntar du i.
Reducera sedan så mycket som möjligt, alltså att du kokar bort så mycket vätska som möjligt.
Bönor på burk är redan tillagade och behöver bara torkas.

Därefter torkar du såsen för sig och bönorna för sig.

När detta är klart blandar du alltsammans.

//Peter

Har torkat precis hur mycket chili con carne som helst.

Blanda alltihop inkl krossade tomater fast utan bönor.
I orginalrecept står det oftast att man skall tillsätta vätska fast detta struntar du i.
Reducera sedan så mycket som möjligt, alltså att du kokar bort så mycket vätska som möjligt.
Bönor på burk är redan tillagade och behöver bara torkas.

Därefter torkar du såsen för sig och bönorna för sig.

När detta är klart blandar du alltsammans.

//Peter

Ska provas!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
K.Strom Ersätta smör vid stekning över öppen eld Friluftsmat 12
adventure_transport Tomat i pulverform? Friluftsmat 15
chinerunner Tomat-Bleka Friluftsmat 17
Frystorka passerad tomat? Friluftsmat 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg